این چه ساختاری هست که هیچ قانون و ملاکی در پرداختی ها ندارد؟
این چه ساختاری هست که هیچ قانون و ملاکی در پرداختی ها ندارد؟

این چه ساختاری است که اجازه می دهد چنین پرداخت های خارج از عرفی صورت بگیرد و بعد از آنکه رسانه ای شد نامه می زند که پرداخت را لغو کنند. یعنی هیچ قانون و قاعده ای در پراختی ها وجود ندارد و بنا به تشخیص هر رقمی قابل نوشتن و پرداخت شدن است، یعنی هیچ بازرسی صورت نمی گیرد و هیچ کسی نمی پرسد این پول ها از کجا آمده اند و چطور پرداخت می شود؟

در هیاهوی پاسخ شهردار اهواز به سوالات عضو شورای شهر یک نامه منتشر شد که در آن یکی از سازمان های دولتی اهواز برای نیروی مامور به خدمت خود در شهرداری، بیش از ۳۲ میلیون تومان را برای حقوق و مزایای مرداد ماه طلب کرده بود، مساله ای که می توانست از موضوع طرح سوال از شهردار هم مهم تر باشد.

به گزارش پایگاه خبری کاوش، هر چند پس از رسانه ای شدن این نامه شهردار اهواز پرداخت هرگونه حقوق و پاداش بالاتر از سقف دریافتی کارکنان و مدیران شهرداری اهواز را برای نیروهای مامور به خدمت ممنوع اعلام کرد اما جزئیات بیشتری از چرایی و چگونگی این نامه و رقم درخواست شده منتشر نشد.

اولین سوالی که مطرح می شود این است که ۳۲ میلیون حقوق و مزایا برای یک ماه، در ازای کدام کار خاص درخواست شده و نیروی مامور به خدمت در شهرداری از چه توانایی هایی برخوردار بوده و چه دستاوردی برای مدیریت شهری داشته یا چه کمکی به حل معضلات شهر اهواز کرده است که مستحق گرفتن چنین پاداشی بوده است؟

نامه منتشر شده تنها به حقوق مرداد ماه اشاره دارد و از قبل و بعد از آن چیزی نگفته است، حال باید پرسید که فرد مذکور از چه تاریخی در شهرداری مامور به خدمت است و آیا همه تاریخ هایی که بوده چنین رقم های نجومی گرفته است؟ یک سوال دیگر، مگر نیروهای مامور به خدمت به صورت یک قرارداد زمان مشخص مثلا یک سال به سازمان دیگری منتقل نمی شوند، اگر چنین است وقتی برای یک ماه ۳۲ میلیون طلب کرده است رقم قرارداد سالانه چه رقم نجومی است؟

به غیر از این نامه که تحت فضای سوال شورا از شهردار منتشر شده، چه تعداد نیروی دیگر در شهرداری مامور به خدمت هستند که چنین حقوق و مزایایی نامتعارفی می گیرند یا در دیگر سازمان های استان چه تعداد از این پرداختی ها وجود دارد که کسی از آن خبر ندارد؟

وقتی در همین شهرداری اهواز خبرها از معوق ماندن چند ماهه حقوق های حداقلی گارگران بخش های مختلف حکایت دارد، پرداخت ۳۲ میلیون برای یک ماه که بیشتر از حقوق یکسال کارگر حتی کارمند است با کدام قانون و منطق توجیه پذیر است؟ این چه ساختاری است که اجازه می دهد چنین پرداخت های خارج از عرفی صورت بگیرد و بعد از آنکه رسانه ای شد نامه می زند که پرداخت را لغو کنند.

یعنی هیچ قانون و قاعده ای در پراختی ها وجود ندارد و بنا به تشخیص هر رقمی قابل نوشتن و پرداخت شدن است، یعنی هیچ بازرسی صورت نمی گیرد و هیچ کسی نمی پرسد این پول ها از کجا آمده اند و چطور پرداخت می شود؟ آنهم در سازمانی که مردم هزینه آن را می دهند تا بتواند شهر را مدیریت و سر و سامان دهد.

وقتی چنین حقوق های بی حساب و کتابی در حال پرداخت است چطور انتظار داریم تبعات اجتماعی نداشته باشد و کسانی که در سال و با تاخیر کمتر از این رقم ها می گیرند به وظیفه خود عمل کنند و مسئولیت پذیر باشند، دیگران همین چیزها را می بینند که وقتی از آنها سوال می شود چرا کار خود را درست انجام نمی دهید می گویند همان که نورچشمی و پول ها را خورده است بیاید کارها را انجام دهد.

البته این تنها یک نمونه از حقوق های نجومی بود که منتشر شد و شاید اگر بررسی های بیشتری انجام شود در سازمان های دیگر نیز از این نورچشمی ها و خاص بگیرها زیاد باشد و مشخص شود چرا خوزستانی که همه ساله بودجه های بسیاری را جذب می کند خراب تر از سال های قبل است و پیشرفتی نمی کند.

هرچند می توان به دستور لغو حقوق نجومی درخواستی از سوی شهردار دل خوش کرد، اما تکلیف قبلی هایی که گرفتند و رفتند و بعدی هایی که می آیند و می گیرند و می روند چه می شود؟ به قول یک فعال سیاسی؛ وجود بسترهای فساد، باعث تولید فاسد می شود؛ برای از بین بردن پشه ها، مرداب را باید خشکاند و نه تنها پشه‌ها را.