جاده های خوزستان رنگ خون گرفته اند
جاده های خوزستان رنگ خون گرفته اند

تصادف دو خودروی سواری در جاده خرمشهر ـ اهواز هفت کشته و ۲ مصدوم برجا گذاشت، سه کشته براثر واژگونی یک خودرو درمحور امیدیه ـ دیلم، تصادف در باغملک ۲ نفر را به کام مرگ کشاند، واژگونی خودرو در محور رامهرمز ـ رامشیر ۲ کشته و پنج مصدوم برجا گذاشت، سه کشته ره آورد سانحه ی رانندگی درجاده بهبهان ـ رامهرمز. و اگر همچنان بگویم و بنویسم باید ۲۳۱ مورد مرگ جاده ای چند ماه گذشته خوزستان را به صف کنم.

کاوش/ زهرا رضاپور: تصادف دو خودروی سواری در جاده خرمشهر ـ اهواز هفت کشته و ۲ مصدوم برجا گذاشت، سه کشته براثر واژگونی یک خودرو درمحورامیدیه ـ دیلم، تصادف در باغملک ۲ نفر را به کام مرگ کشاند، واژگونی خودرو در محور رامهرمز ـ رامشیر ۲ کشته و پنج مصدوم برجا گذاشت، سه کشته ره آورد سانحه ی رانندگی درجاده بهبهان ـ رامهرمز. و اگر همچنان بگویم و بنویسم باید ۲۳۱ مورد مرگ چند ماه گذشته خوزستان را به صف کنم.

به گزارش پایگاه خبری کاوش، روزی نیست که در کنار همه نارسایی هایی که در خوزستان می بینیم خبر ناگوار تصادفات و به تبعه آن جانباختگان و مصدومان ناشی از آن در استان به گوش نرسد، انگار دیگر رخ دادن تصادفات بی شمار خوزستان امری عادی و شنیدن این آمار ناخوشایند به روال روزانه تبدیل شده است.
حتما امام جمعه هفتکل همین عادی شدن تصادفات را دیده بود که گفت؛ انگار چیزی که اصلا اهمیت ندارد جان مردم است، جای تاسف دارد گوش کسی برای این جاده (هفتکل – باغملک) و مظلومیت مردم این منطقه بدهکار نیست.

البته کمی بیشتر کمی کمتر بوی خون از اکثر جاده های کشور شنیدنی است، طبق اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور در سال ۹۷ که گذشت ۱۷ هزار و ۱۸۳ نفر در حوادث رانندگی کشته شدند که نسبت به سال قبل تر از آن ۱٫۲ درصد افزایش را نشان می دهد. بانک جهانی نیز در بررسی و مطالعات خود، وضعیت حوادث جاده‌ای ایران را بحرانی و یکی از بالاترین تلفات جاده ای در جهان اعلام کرده است.

خوزستان نیز در این بین به گفته امید حاجتی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به دلیل تناسب نداشتن کیفیت راه‌ها و حجم تردد در تصادفات جاده‌ای رتبه سوم کشور را دارد و در آمار دیگری اهواز با ۷۰ نفرکشته یکی از شهرهای با بیشترین آمار تلفات حوادث ترافیکی شهری در سال ۹۷ بوده است.
استان خوزستان با ۱۶ هزار و ۸۸۸ کیلومتر جاده به عنوان ششمین استان کشور در طول راه های برون شهری( بدون راه های روستایی) و هفتمین استان کشور در میزان طول راه های شریانی و ترانزیتی کشور است.

به گفته استاندار خوزستان، این استان در حمل کالا رتبه نخست، جابجایی مسافر رتبه سوم و در استاندارد جاده رتبه ششم را دارد که این امر تردد در جاده های استانی را خطرناک کرده است.

محور اهوازـ اندیمشک پر تصادف ترین
رییس پلیس راه خوزستان با اشاره به پرتصادف ترین محورهای استان بیان کرد: محور اهوازـ اندیمشک یکی از پرتصادف ترین جاده  های خوزستان است که بیشترین تصادفات فوتی، جرحی و خسارتی در این محور رخ می دهد و تقریبا به صورت کم و بیش هرسال این محور جزو پرتصادف ترین محورها است.

سرهنگ رضا دولتشاهی خاطرنشان کرد: یکی از چند دلیل پرتصادف بودن این محور یکنواخت بودن و نداشتن محرک بصری جاده است، که باعث شده یکی از محورهای خسته کننده محسوب شود.

وی با اشاره به محورهای حادثه خیز استان ادامه داد: محور ایذه ـ دهدز، بهبهان ـ رامهرمز و امیدیه به دیلم جزو محورهای حادثه خیز هستند اما محورهای پرتصادف نیستند.

۲۳۱ نفر فوتی از ابتدای سال تاکنون
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان در مصاحبه با خبرنگار کاوش گفت: در پنج ماهه نخست سال  محورهای خرمشهرـ اهواز با ۱۱ نفرفوتی، آبادان ـ اهواز ۱۰، اهوازـ اندیمشک ۱۰، اهوازـ سربندر۹، ماهشهرـ هندیجان ۸، مسجدسلیمان ـ اندیکا ۶، مسجدسلیمان ـ لالی با ۴ نفر فوتی محورهای پرتصادف استان شناسایی شدند.

غلامعباس بهرامی نیا با بیان اینکه در ماه های گذشته از سال آمار تلفات جاده ای در خوزستان ۳٫۸ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، افزود: درپنج ماهه اول سال ۲۰۴ فقره تصادف منجربه فوت داشتیم که ۲۳۱ نفر در این حوادث جان خود را ازدست داده اند، همچنین ۴۲۶ فقره تصادف جرحی رخ داده و در اینگونه تصادفات ۵۴۸ نفرمجروح شده اند که به نسبت مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۰٫۴ و ۹٫۴ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: تعداد تصادفات خسارتی درهمین مدت دو هز ار ۸۱۴ فقره بوده است که به نسبت سال گذشته اینگونه تصادفات ۱۲٫۳ درصد افزایش داشته است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان در اردیبهشت ماه سال جاری نیز گفته بود: در سال گذشته ۵۷۶ مورد تصادف در مسیر اهواز ـ اندیمشک رخ داد که بیش ترین میزان را به خود اختصاص داده است، همچنین در این مسیر ۴۳ تصادف منجر به فوت و ۵۲ تصادف جرحی صورت گرفته است.

بهرامی نیا در نشست مشترک شورای برنامه ریزی و توسعه اقتصاد مقاومتی خوزستان نیز با اشاره به اینکه خوزستان با ۵٫۵ درصد جمعیت کشور، ۴٫۹ درصد از تلفات جاده ای کشور را به خود اختصاص داده است، یادآورشد: سالانه حدود ۷ هزار فقره تصادف در این استان رخ می دهد و تقریبا به ازای هر ۱۲ تصادف یک نفر فوت می کند.

وی با با بیان اینکه نزدیک به ۶۴۰ هزار تردد روزانه در سطح استان خوزستان وجود دارد، خاطرنشان کرد: از مهم ترین عوامل بروز تصادفات در راه های استان تخطی از سرعت مطمئنه و انحراف و تجاوزبه چپ با ۲۵ درصد تصادفات، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه با ۲۱ درصد و عدم توجه به جلو است. واژگونی نیز بیشترین نوع تصادفات در چهارماهه اول ۹۷ و ۹۸ بوده است.

۱۳۲ نقطه حادثه خیز در خوزستان
امید حاجتی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه و اقتصاد مقاوتی که با حضور نوبخت رئیس سازمان برنامه ریزی و بودجه کشور در استان برگزار شده بود، عنوان داشت: طبق برآوردهای انجام شده ۱۳۲ نقطه درمحورهای استان حادثه خیز هستند و برای برطرف کردن آن ها ۸۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با توجه به درآمدهای دولت رقم قابل توجهی است.

وی با اشاره به شاخص‌های حمل و نقل جاده‌ای گفت: استان خوزستان از نظر میزان تن کیلومتر کالای حمل شده در کشور رتبه اول را دارد اما از نظر کیفیت راه‌ها که نسبت طول آزادراها و برزگراها به کل طول راهای استان است در رتبه ۱۵ کشور قرار داریم.

استاندارخوزستان نیز در این خصوص گفته است: به مدت پنج سال، سالانه ۲۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای بهسازی و برطرف کردن نقاط حادثه خیز جاده های خوزستان اختصاص می یابد تا بخشی از مشکلات جاده های خوزستان برطرف شوند.

عدم پاسخگویی مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان
علی رغم پیگیری های مکرر؛ “رضا رضایی مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان” پاسخگوی خبرنگار کاوش نشد تا به سوالات ایمن سازی جاده ها، بهسازی و توسعه شبکه راهی استان … پاسخ دهد.

هر مرگ جاده ای یک میلیارد خسارت
به گفته ی معاون اجرایی راهنمایی و رانندگی ناجا، هر فردی که در اثرسوانح جاده ای جان خود را از دست می دهد بیش از یک میلیارد تومان بر جامعه هزینه تحمیل می کند.

با این حساب ۲۳۱ نفر فوتی بر اثر تصادفات امسال خوزستان، علاوه بر آنکه سرمایه های انسانی این خاک را گرفته است و خانواده هایی را شاید برای همیشه سیاه پوش کرده باشد ۲۳۱ میلیارد تومان نیز به کشور هزینه تحمیل کرده است، به این آمار باید تصادفاتی که به مرگ منجر نمی شود اما مصدومیت ها و خسارات هایی در پی دارد را هم باید اضافه کرد.

یعنی هم مصدوم می شویم، هم جان می دهیم و هم خسارت، در حالی که می توانیم این هزینه ها را قبل از آنکه به جان دادن برسد پرداخت کنیم و با استاندارد سازی جاده ها سهم آن را در آمار تصادفات به حداقل برسانیم.