معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری گفت: اولین و مهم ترین مساله ای که در خوزستان به عنوان دغدغه و خواست عمومی مطرح است بالا بردن مقاومت شهرها،روستاها، مزارع، تاسیسات و زیرساخت های استان در برابرهرگونه سیلاب احتمالی آینده است.

به گزارش پایگاه خبری کاوش، فاضل عبیات در این نشست ادامه داد: مساله ی مهم دیگرمعضل آب و فاضلاب شهری و روستایی استان است.

وی بیان کرد: بعد از وقوع سیل درخوزستان اقدامات مربوط به بازسازی، نوسازی و آماده سازی زمین های کشاورزی انجام شد.

معاون عمرانی استانداری افزود: در ۱۴ شهرستان آسیب دیده ی سیل در استان، در ۳۵۵ روستا مورد ارزیابی خسارات  قرار گرفتند که در مجموع ۱۹ هزار و ۴۶ واحد منازل مسکونی شناسایی شد.

عبیات عنوان کرد: ۳هزار و ۴۱۴ واحد نیاز به احداث و ۱۵ هزار و ۶۳۲ واحد به تعمیرات نیاز داشتند و همچنین تعداد ۷ هزار و ۸۹۴ خانوار مشمول دریافت وام معیشتی شدند، میزان کمک های بلاعوضی که انجام شده تاکنون ۴۹ میلیارد تومان بوده است.

وی تصریح کرد: در ارتباط با بازسازی منازل مسکونی ۱۵هزار و ۶۳۹ واحد تعمیرات داشته ایم که از این میان ۱۱هزار و ۷۸۷واحد به طور کامل تعمیرات آن ها به پایان رسیده و تعمیرمربوط به ۳هزار و ۸۵۲ واحد دیگر نیز تا پایان شهریور ماه به اتمام خواهد رسید.

معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری اضافه کرد: واحدهای احداثی که ۳ هزار و ۴۱۷ واحد بودند یکهزار و ۷۷۵ واحد با دریافت کمک های بلاعوض و تسهیلات قرض الحسنه عملیات اجرایی آن ها آغاز شده که امیدواریم تا پایان سال جاری به اتمام برسند.

فاضل عبیات ضمن تاکید براین که یکی ازمعضلات جدی در استان بحث حریم و بستر رودخانه ها بود گفت: تعداد ۱۵۰ روستا  را با ترمیم سیل بند های کنار رودخانه ها و احداث و ترمیم کانال های سیل بند می توان ایمن سازی کرد.

وی گفت: ۶۰۰ کیلومتر سیل بند باید در استان احداث شود که هزینه ی آن بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان است.

معاون عمرانی استانداری عنوان داشت: در بخش کشاورزی حدود ۲۱۳هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان خوزستان تحت تاثیر سیلاب قرار گرفتند که برای جبران این خسارات در مجموع یکهزارو ۸۰۰ میلیارد تومان در هیات دولت مصوب شده است.

عبیات ادامه داد: ۱۰۴ مدرسه در سیل اخیر استان دچار خسارات گردیدند که پیشرفت خوبی در جبران این خسارات داشته ایم.