شهروندان تنها باید امیدوار باشند در سطح شهر به سرویس بهداشتی نیاز پیدا نکنند
شهروندان تنها باید امیدوار باشند در سطح شهر به سرویس بهداشتی نیاز پیدا نکنند

پارک های ساحلی اهواز که شاید تنها مکان تفریحی این کلانشهر باشند نیز فاقد سرویس های بهداشتی مناسب و در دسترس هستند.

کاوش اخبار؛ زهرا رضاپور: کلانشهر اهواز معضلات ریز و درشت بسیاری دارد اما یکی از معضلات اساسی آن که کمتر کسی ترجیح می دهد در مورد آن حرف بزند و به نوعی همه را آزار داده و با سلامتی شهروندان نیز در ارتباط مستقیم است، کمبود یا حتی عدم وجود سرویس های بهداشتی مناسب درسطح شهر است.

در اهمیت در دسترس بودن توالت همین بس که یک روز در تقویم از سوی سازمان ملل متحد روز جهانی توالت نام گرفته و هدف از این نام گذاری نمادین آگاهی بخشی به جوامع بشری درباره ی آسیب هایی که عدم استفاده از سرویس های بهداشتی برای انسان ایجاد می کند، بوده است.

هرچند معضل کمی سرویس های بهداشتی در شهرهای مدرن حل شده و امروزه طراحی و چیدمان مناسب این سرویس ها به عنوان یکی از ویژگی های شهرهای توسعه یافته شناخته می شود اما کلانشهر اهواز هنوز نتوانسته مشکل کمی وجود سرویس های بهداشتی را حل کند و شهروندان تنها باید امیدوار باشند که وقتی در محیط شهری هستند نیاز به سرویس بهداشتی پیدا نکنند.

البته نه تنها در سطح شهر سرویس های بهداشتی به تعداد کافی وجود ندارد بلکه همان محدود سرویس های بهداشتی موجود نیز شرایط مناسبی ندارند و به نوعی قابل استفاده نیستند، سرویس هایی که حداقل استاندارد های بهداشتی را هم ندارند و حتی به دلیل استفاده از شلنگ و شیرآب های آلوده و رها شده می تواند ناقل بیماری باشند.

نداشتن سطل زباله، آب گرم، نبود مایع شوینده دست، دستمال توالت و درب های آلوده و کثیف، خرابی شیرآلات و قفل دستگیره های در، نبود روشنایی در شب و تهویه ی هوا از دیگر مشکلات همین محدود سرویس های بهداشتی های سطح شهر اهواز است.

همچنین نبود نظافتچی در این سرویس بهداشتی ها سبب حضور معتادان متجاهر و کارتن خواب ها شده که ترس را به همشهریان به ویژه کودکان و زنان برای استفاده از این مکان ها القاء می کنند و امنیت شهروندان را به خطر می اندازد.

اندک سرویس بهداشتی های شهر برای افراد دارای معذوریت و بیماران خاص مانند سالخوردگان و معلولان نیز قابل استفاده نیست زیرا این افراد به توالت فرنگی نیاز دارند که یا وجود ندارند و یا اگر وجود داشته باشند به دلیل عدم نظافت آن ها قابل استفاده نیستند.

نبود سرویس در نقاط پر تردد شهر
یکی از رانندگان شاغل در خط سلمان فارسی که مرکز تجمع ساختمان های پزشکان در اهواز است و به این واسطه روزانه شاهد تردد تعداد بالای بیمارانی بوده که از شهرهای اطراف به اهواز می آیند و نیاز به سرویس بهداشتی دارند، از نبود سرویس بهداشتی در شهر گله می کند و می گوید: گاهی اوقات هنگام کار مجبور به رفتن به منزل می شوم، باتوجه به این که خانه ام از این خط دور است وقت و مسافران زیادی را از دست می دهم.

مادری که به همراه فرزند خردسالش به یکی از معدود سرویس بهداشتی های سطح شهر مراجعه کرده، اظهار داشت: ساخت سرویس بهداشتی در مراکز پر تردد شهر همانند روکش آسفالت معابر و اجرای پروژه های عمرانی وظیفه ذاتی شهرداری ها است اما در اهواز هیچ توجهی به این مساله نشده است.
وی ادامه داد: اگرچه نبود سرویس بهداشتی در نقاط پر تردد برای همه افراد مشکل ایجاد می کند اما این مساله کودکان، کهنسالان و افراد بیمار را بیشتر دچار مشکل کرده است.

نبود تابلو برای آگاه سازی و راهنمایی شهروندان از همین سرویس های موجود یکی دیگر از معضلات جویندگان سرویس های بهداشتی در سطح شهر است و شهروندان و گردشگران و مسافران را دچار سردرگمی کرده است.

تنها مکان تفریحی اهواز فاقد سرویس بهداشتی مناسب
پارک های ساحلی اهواز که شاید تنها مکان تفریحی این کلانشهر باشند نیز فاقد سرویس های بهداشتی مناسب و در دسترس هستند.

به چندین چشمه درامتداد بلوار ساحلی سرمی زنیم که یا قفل هستند یا متروکه، البته چند مورد از آن ها نیز درحال تعمیر بودند، هرچند معلوم نیست این تعمیرات دقیقا از چه زمانی شروع شده و قرار است تا چه زمانی به طول بیانجامند.

قرار بود سرویس بهداشتی بسازند اما هنوز اجرایی نشده
رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز در گفت و گو با خبرنگار کاوش در خصوص معضل سرویس بهداشتی در سطح شهر، می گوید: مقرر بود بخش سرمایه گذار درقبال کارهای تبلیغاتی ۷۰ چشمه سرویس بهداشتی را احداث کند که عملی نشد، امیدوارم این مشکل حل شود و به زودی اطلاع رسانی جاگذاری این سرویس ها که بیشتر از ۷۰ چشمه هستند انجام شود.

سید ناصر موسوی نژاد با بیان این که کمبود سرویس بهداشتی معضلی برای شهروندان است اظهار کرد: شروع طرح احداث سرویس بهداشتی توسط پیمانکاران فضای سبز قبل از تعطیلات نوروز بود اما با وجود در در دستور بودن این طرح زمان دقیق اجرایی شدن آن مشخص نیست.

رییس کمیسیون خدمات شهری افزود: با اجرایی شدن این طرح پیمانکاران ملزم به احداث سرویس بهداشتی و نظافت و نگهداری از سرویس ها به صورت رایگان و شبانه روزی هستند.

وی عنوان کرد: پایانه ی اتوبوسرانی بلوار ساحلی، پایانه ی اتوبوسرانی چهار راه سلمان فارسی و آزادگان (۲۴متری) از نقاط جاگذاری چشمه های سرویس بهداشتی هستند، همچنین نقاطی که پارکینگ، پایانه ها و فضای سبز و پارک تفریحی باشد برای این جاگذاری ها مد نظر است.

موسوی نژاد گفت: با عوارضی که از مردم گرفته می شود این قبیل خدمات باید بصورت رایگان به شهروندان ارائه شود اما بعضی از مسئولین یا غافل هستند و یا بصورت عمد افرادی را ورودی سرویس های بهداشتی برای دریافت وجه از مردم در مقابل خدمات ارائه شده قرار داده اند و این باعث می شود تا پیمانکار فضای سبز یا خدمات شهری دیگر رسیدگی نکند.

وی اضافه کرد: از آن جایی که در قانون رایگان بودن خدمات شهری عنوان شده است این امر برخلاف ضابطه و قراردادی است که با پیمانکاران در این خصوص داشته ایم و این تخطی را به سمع و نظر مسئولین رسانده ایم.

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز از شهروندان خواست اگر سرویس بهداشتی درسطح شهر مشاهده کردند که رایگان ارائه خدمات نمی دهد در سایتی که شهرداری با عنوان “شهردار پاسخگو” ترتیب داده اند اعتراض و گزارش دهند.

آیا شهردار اهواز در مورد وضعیت سرویس های بهداشتی هم نظرسنجی می کند؟
اهواز در حالی نام یک کلانشهر را یدک می کشد که متولیان شهرداری در ادوار مختلف، تاکنون قادر به رفع بدیهی ‌ترین نیازهای شهروندان آن نبوده اند.
اگرچه حل نکردن مشکلات ریز و درشت شهر اهواز را با کمبود بودجه و عدم تخصیص اعتبار توجیه می کنند، اما نبود سرویس بهداشتی مناسب و به تعداد کافی در شهر بیش از نیاز به بودجه، به دغدغه مندی شهردار و مدیران مناطق باز می گردد.

حال که شهردار جدید اهواز در شبکه های مجازی از خط کشی خیابان و چراغانی میدان های اهواز خبر می دهد و برای رنگ آمیزی یک پل دست به نظر سنجی می زند، باید دید آیا در مورد وضعیت سرویس های بهداشتی کلانشهر اهواز نیر نظر سنجی می کند و صدای شهروندان را می شنود یا خیر؟