خطر تکمیل سه گانه سیل در خوزستان!
خطر تکمیل سه گانه سیل در خوزستان!

باران های هشدار آمیزی که در روزهای گذشته در نقاطی از خوزستان باریده این سوال را مطرح می کند که با توجه به وقوع سیل آغازین سال ۹۸، وضعیت اقدامات پیشگیرانه و ترمیم سیل بندها در چه وضعیتی است و آیا در فصل های بارشی پیش رو احتمال تکرار وقوع سیل وجود دارد یا خیر؟

به گزارش کاوش؛ در رابطه با وقوع سیل احتمالی در نخستین کارگروه مقابله با سیلاب سال ( ۹۹-۹۸) که همراه با صادر شدن اولین اخطار وقوع سیل هم بود، صحبت های مطرح شده حکایت از این داشت که در صورت وقوع بارش های حتی نرمال احتمال تکرار سیل به دلیل ترمیم نشدن سیل بندها وجود دارد.

در این نشست مدیرکل بحران استانداری خوزستان از نبود اعتبار برای ترمیم سیل بندها صحبت کرده و فرمانداران کارون، شوشتر، حمیدیه، شوش، باوی و اهواز مشکل ترمیم سیل بندها را جدی دانسته اند و از لزوم بازسازی و ترمیم سیل بندهایی که در سیل سال گذشته تخریب شده اند و هنوز اقدام مهمی برای بازسازی آنها صورت نگرفته صحبت کرده اند.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز در این نشست ۴۸۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته را برای ساماندهی رودخانه های استان ناکافی دانست و گفته با این اعتبار نباید انتظار لایروبی و بازسازی سیل بند در همه شهرستان ها را داشته باشیم.

مشکلات مربوط به پس زدگی فاضلاب در اهواز یکی دیگر از بحران هایی سیل ۹۸ بوده که ظاهرا این معضل هم نه تنها قرار نیست که برطرف شود بلکه شدید تر هم خواهد شد، در همین رابطه معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفته بود با وجود همه اقدامات پیشگیرانه شهرداری و شرکت آب و فاضلاب اهواز، اگر بارندگی‌ها حتی نرمال و به صورت عادی باشد و اجرای پروژها به همین شکل پیش بروند، آبگرفتگی‌ها و گرفتگی فاضلاب در اهواز بسیار زیاد و بدتر خواهد بود.

این موارد قرائت های رسمی از پسا سیل خوزستان است و متولیان اجرایی استان خود شرایط را نامناسب توصیف می کنند، اگر از زبان مردم که در سیل اخیر بیشترین خسارت ها را دیده اند این رخداد را بررسی کنیم و شرایط پرداخت خسارت، ترمیم و بازسازی خانه ها و آماده سازی زمین ها را برای کشت از آنها سوال کنیم نرمال نبودن شرایط استان در پساسیل بیشتر نمایان خواهد شد.

اینکه چرا سیل ۹۸ خوزستان به وقوع پیوسته است و آیا می شد از وقوع آن جلوگیری کرد یا خسارت های آن را به حداقل رساند مسائلی هستند که هنوز شفاف به آنها پاسخی داده نشده و شرایط نیز نشان می دهد که احتمال تکرار این مساله شاید در آینده نزدیک نیز وجود داشته باشد.

اعتباری که وجود ندارد، رودخانه ها لایروبی نشده و سیل بندها هنوز ترمیم نشده اند و مخازن سدهایی که پر آب است همه نشان می دهد حتی اگر بارش ها نرمال باشند آب رها شده این توان را دارد که یکبار دیگر تراژدی سیل خوزستان را تکرار کند، با این تفاوت که در سیل احتمالی پیش رو شاید دیگر مردم هم توان مقابله با آن را نداشته باشند.