نمایندگان حق اظهار نظر دارند
نمایندگان حق اظهار نظر دارند

روز دوشنبه نمایندگان طیف خاص در هنگام بیان تذکر شفاهی عضو فراکسیون امید، به سمت او رفته و جنجال بپا کردند و با فریادهای خود باعث اخلال در نظم جلسه علنی شدند.  این طیف خاص به بهانه دیدار اعضای فراکسیون امید با رئیس دولت اصلاحات، به هیاهو پرداختند و در حالی که کشور دچار مشکلات […]

روز دوشنبه نمایندگان طیف خاص در هنگام بیان تذکر شفاهی عضو فراکسیون امید، به سمت او رفته و جنجال بپا کردند و با فریادهای خود باعث اخلال در نظم جلسه علنی شدند. 

این طیف خاص به بهانه دیدار اعضای فراکسیون امید با رئیس دولت اصلاحات، به هیاهو پرداختند و در حالی که کشور دچار مشکلات عدیده‌ای است، دست به حاشیه‌سازی زدند. این طیف سعی می‌کند برخی مسائل کشور که اتفاقا اهمیت زیادی هم دارند، کمتر بدان‌ها توجه کنند و شأنی برای آن مسائل قائل نیستند و موضوعات کم اهمیت را بزرگ و مهم جلوه می‌دهند. برای مثال حادثه تروریستی ۳۱شهریور ماه جاری در شهر اهواز را حائز اهمیت ندانسته و کمتر به ابعاد و چگونگی رخ دادن آن حادثه می‌پردازند و عکس‌العمل نشان داده و تحت تاثیر قرار نگرفتند. 

اما این نمایندگان پرهیاهو به مسائلی مانند دیدار با رئیس دولت اصلاحات که می‌رسند، اینچنین حساسیت نشان می‌دهند. 

طبق آیین‌نامه داخلی هر کسی هنگام نطق و یا دادن تذکر به نماینده‌ای حمله و یا سخن او را قطع کند، رئیس جلسه حق دارد به نماینده تضییع حق شده فرصت بدهد تا در رابطه با موضوع اظهار نظر کند. در این مورد خاص رئیس جلسه به یکی از نمایندگان به نیابت از سایر افرادی که در جلسه دیدار شرکت داشتند، اجازه اظهار نظر داد که باعث حاشیه‌سازی‌ها و غوغاسالاری‌های یک عده نماینده وابسته جریانی خاص شد. در کشور و توسط مقامات ارشد نظام همواره از وحدت و همدلی و انسجام ملی سخن گفته می‌شود اما برخی نمایندگان جریان خاص بر سر هر موضوعی که اتفاقا ضد وحدت بوده و تفرقه‌افکنانه قلمداد می‌شود، مانور می‌دهند. 

بنابراین اگر با این افراد از هزینه-فایده مسائل و مباحث سخن گفته شود، شاید درآینده بتوان آنها را متقاعد کرد که همچنان که خودشان راجع به هر مساله‌ای سخن می‌گویند و نظر می‌دهند، دیگرانی هم هستند که نظری ولو متفاوت با آنها دارند و باید فرصت شنیده شدن این نظرات را به آنها داد. کشور و مردم با شرایط سخت اقتصادی و معیشتی رو‌به‌رو هستند که مقصر آن تنها دولت و یا جریان حامی دولت نیست، بلکه عملکرد همه مسئولان کشور را به این نقطه رسانده است. 

عقل حکم می‌کند که در این شرایط دشوار، وحدت و همدلی بیشتر حاصل شود و همه به دنبال تلطیف قلوب و رفع مشکلات بروند نه اینکه به هر بهانه‌ای جنجال‌آفرینی کرده و حاشیه ایجاد کنند. باید به سمت خرد جمعی حرکت کرد؛ خرد جمعی که حاصل رأی حداکثری است. 

رأی اکثریت مردم به اعتدال و عقلانیت بوده و مخالف اقدامات، تصمیمات و عملکردهای ضد وحدت و ضد‌منافع ملی هستند. بنابراین از این طیف خاص انتظار می‌رود که روی وحدت و همگرایی ملی تمرکز کنند نه آن که به همکاران طیف مقابل خود تعدی کنند و انتظار ساکت نشستن سایرین را داشته باشند. 

باید گفت برای هر سخن و اظهارنظر و رفتاری به فراخور آن، عکس‌العمل نشان داده خواهد شد. متاسفانه این نمایندگان همواره رفتارهایشان متناقض بوده است و روی همین تناقض هم اصرار می‌ورزند و بر همین اساس هم جنجال می‌آفریند. باید رفتار آنها دور از توهین و تعدی به دیگران باشد تا به وحدت در کشور بدان خدشه‌ای وارد نشود.