به حوزه زنان در خوزستان اهمیت چندانی داده نمی شود/ در خوزستان برای توانایی زنان ارزش کمی قائلند/ سند ارتقاء و توسعه زنان خوزستان تهیه شد/ در خوزستان همیشه اولویت های دیگری بر مسائل زنان ارجحیت دارد
به حوزه زنان در خوزستان اهمیت چندانی داده نمی شود/ در خوزستان برای توانایی زنان ارزش کمی قائلند/ سند ارتقاء و توسعه زنان خوزستان تهیه شد/ در خوزستان همیشه اولویت های دیگری بر مسائل زنان ارجحیت دارد
به دلیل مشکلات و شرایطی که خوزستان دارد در هیچ دوره ای بانوان دیده نشدند و در جامعه مرد سالار خوزستان برای کارها و توانایی آنها ارزشی قائل نیستند.

کاوش: رئیس مرکز تحقیقات زنان دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه اگر در جامعه ای زنان مورد بی مهری قرار گیرند امکان رشد از آن جامعه گرفته می شود، تصریح کرد: به دلیل مشکلات و شرایطی که خوزستان داشته و دارد در هیچ دوره ای بانوان دیده نشده اند و برای کارها و توانایی آنها ارزش کمی قائلند.

به گزارش کاوش، پروانه ولوی در خصوص مسائل و مشکلات حوزه زنان در خوزستان در گفتگو با کاوش گفت: مرکز تحقیقات زنان دانشگاه شهید چمران اهواز به سفارش و همراهی دفتر امور زنان و خانواده استانداری و حمایت بی دریغ مدیر کل بانوان سرکار خانم موسوی سند ارتقاء و توسعه زنان خوزستان را آماده کرده است و در آن مهم ترین آسیب هایی که جامعه زنان خوزستان با آن رو به رو بوده به همراه نقاط قوت و فرصت های پیش رو را آورده است.

وی با بیان اینکه نسخه ای از این طرح برای دفتر ریاست جمهوری و معاونت بانوان هم ارسال شده است، بیان کرد: از مهم ترین آسیب هایی که در این سند آمده می توان به مسائل بهداشتی، سلامت روانی، جسمی و اجتماعی، افزایش زنان سرپرست خانوار و بد سرپرست، افزایش خانواده های تک والد، آسیب های های اجتماعی نظیر خشونت، طلاق و اعتیاد و استفاده نکردن از توانایی آنها در بخش های دولتی اشاره کرد.

استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، افزود: کار بر سند توسعه و ارتقاء زنان در سال ۹۶ آغاز گردید و در سال ۹۷ به اتمام رسیده است و برنامه هایی جهت مقابله با آسیب های مطرح شده در سند نیز در آن ارائه شده است که امید است در آینده نزدیک و با تامین اعتبار و امکانات مناسب برخی از آنها توسط امور بانوان استانداری و مرکز تحقیقات زنان در سراسر استان مرتفع گردد.

ولوی تخصیص بودجه برای عملیاتی شدن طرح های مربوط به بانوان را مخصوصا با توجه به شرایط جدید کشور و تحریم ها بعید دانست و اضافه کرد: در خوزستان همیشه اولویت های ویژه ای نظیر مسائل زیست محیطی، ریزگردها، آب و … وجود دارد که بر مسائل زنان اولویت دارند. وی تاکید کرد: پیش نیاز حل کردن مشکلات محیطی اهمیت دادن و برطرف کردن همه ی مشکلات است. از این رو داشتن برنامه های لازم و متناسب با اولویتها می تواند به این امر کمک کند.

رئیس مرکز تحقیقات زنان دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: با وجود اینکه در استان بانوان تحصیل کرده و توانمندی در همه بخش ها وجود دارد اما تعداد بانوانی که در استان پست های مدیریتی دارند به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد.
ولوی تصریح کرد: بانوان توانمند بسیاری در استان وجود دارند که می توانند در حل معضلات متعدد استان به مسئولین کمک کنند لیکن عزم و اراده جدی در استفاده از این پتانسیل عظیم وجود ندارد، همین امر در برخی موارد به مهاجرت آنها از استان منجر شده است.

وی ادامه داد: بنده همکاری و تعامل نزدیکی با دفتر امور بانوان و زنان استانداری داشته و دارم و شاهد فعالیتها و تلاشهای زیاد آن دفتر در برنامه ریزی و حل مسائل زنان و تعامل با سایر دستگاهها و سازمانهای استان، بوده ام؛ لیکن به دلیل وجود حجم بالای مسائل زنان و نبود امکانات لازم جهت مقابله با آنها این تلاشها در استان نمود و ظهور لازم را پیدا نمی کنند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد که توسعه دو بال پرواز دارد که یکی متعلق به زنان جامعه است و تفکر حدف زنان از فعالیتهای مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و… را امری نادرست خواند که در صورت تحقق به عقب ماندگی کل جامعه منجر خواهد شد.