پیش‌بینی بارش‌های سنگین ۲۰۰ میلیمتری در خوزستان
پیش‌بینی بارش‌های سنگین ۲۰۰ میلیمتری در خوزستان
بیشترین زمان فعالیت این سامانه در مدت ۲۴ ساعت در روز سه‌شنبه است اما شدت بارش در مدت ۱۲ ساعت رخ می‌دهد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان از پیش‌بینی فعالیت سامانه بارشی با هسته‌های بارشی بالای ۲۰۰ میلیمتر خبر داد و گفت: احتمال بارش‌های سنگین در هر نقطه از استان خوزستان وجود دارد.

به گزارش کاوش اخبار محمد سبزه‌زاری در گفت‌وگو با رسانه‌ها، با اشاره به جزئیات فعالیت سامانه بارشی قدرتمند اظهار کرد: این سامانه دارای هسته‌های بارشی بالای ۲۰۰ میلیمتر در ارتفاعات در مناطق شمالی و شرقی است. بیشترین زمان فعالیت این سامانه در مدت ۲۴ ساعت در روز سه‌شنبه است اما شدت بارش در مدت ۱۲ ساعت رخ می‌دهد.

وی افزود: تقریبا از ساعت ۴ صبح سه‌شنبه به مدت ۱۲ ساعت بیشترین میزان بارندگی اتفاق می‌افتد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: رطوبت این سامانه از دریای مدیترانه، دریای سرخ، اقیانوس اطلس و اقیانوس هند تغذیه شده است و رطوبت بسیار خوبی دارد و این شرایط موجب شده است احتمال بارش‌های سنگین در هر نقطه از استان خوزستان وجود دارد.

وی با اشاره به صدور هشدار قرمز بارندگی برای سراسر استان خوزستان گفت: مطمئناً در ارتفاعات شمالی و شرقی بارش‌های بسیار خوب و سنگینی رخ می‌دهد. در دیگر نقاط نیز از جمله مرکز و بخش‌هایی از جنوب خوزستان، انتظار بارش‌های ۵۰ میلیمتر و بالاتر در بازه زمانی کم وجود دارد.

سبزه‌زاری گفت: این سامانه را نمی‌توان با سامانه‌ای که منجر به سیل سال ۹۸ شد مقایسه کرد. در سال ۹۸ دو سامانه قدرتمند و هر کدام با هسته بارشی ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیمتر با فاصله سه روز داشتیم. از سوی دیگر بیشتر بارش‌ها در حوضه‌های بالادست و در محدوده سدها رخ داد و حدود ۱۵ میلیارد مترمکعب آب از استان‌های مجاور وارد استان خوزستان شد اما این سامانه شاید بتواند ۳ تا ۵ میلیارد مترمکعب آب وارد سدها کند و بیشتر، در استان خوزستان فعال است نه در حوضه‌های بالادست.

وی با اشاره به پیش‌بینی احتمال تداوم بارندگی‌ها در فروردین‌ماه در خوزستان افزود: با بارندگی این سامانه، کم‌آبی سد کرخه جبران نمی‌شود و شاید به نصف ظرفیت هم نرسد اما احتمال پر شدن سد دز وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: بارش خوبی نیز نصیب سدهای حوضه رودخانه کارون خواهد شد.