منتخب مردم ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون: حوزه انتخابیه با ابرچالش بیکاری رو به رو است/ افراد بیکار نزدیک به ۲۰ هزار نفر است/ در ایذه و باغملک کمتر کسی را پیدا می‌کنید که یکی از بستگانش را در جاده از دست نداده باشد/ وضعیت بهداشت و درمان در حوزه انتخابیه نگران کننده است/ نبود سند توسعه مشکل اصلی این منطقه
منتخب مردم ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون: حوزه انتخابیه با ابرچالش بیکاری رو به رو است/ افراد بیکار نزدیک به ۲۰ هزار نفر است/ در ایذه و باغملک کمتر کسی را پیدا می‌کنید که یکی از بستگانش را در جاده از دست نداده باشد/ وضعیت بهداشت و درمان در حوزه انتخابیه نگران کننده است/ نبود سند توسعه مشکل اصلی این منطقه
با توجه به شرایط موجود در این منطقه، ضروری است تا هر نوع برنامه‌ریزی در این حوزه انتخابیه بر اصل رفع بیکاری جوانان استوار باشد.

 منتخب مردم ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: نبود سند توسعه مشکل اصلی این حوزه انتخابیه و عامل استمرار مشکلات در این مناطق است؛ بنابراین برای رسیدن به اشتغالزایی و رفع بیکاری، باید با برنامه ریزی کارشناسی به کمک نخبگان و مردم برای تهیه نقشه راهی کاربردی اقدام کرد.

به گزارش کاوش اخبار، فرشاد ابراهیم پور نورآبادی روز شنبه با حضور در خبرگزاری ایرنا رفع معضل بیکاری را اولویت اصلی خود در حوزه انتخابیه عنوان کرد و از همه مسئولان خواست تمام برنامه‌ریزی‌ها در این حوزه انتخابیه را معطوف به رفع مشکل بیکاری کنند چراکه ناهنجاری‌های اجتماعی همچون طلاق و اعتیاد در این منطقه ناشی و معلول فقر اقتصادی و بیکاری است.

منتخب مردم ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون در مجلس شورای اسلامی افزود: در این شهرستان هر کسی نماینده و مدیر می‌شود براساس تشخیص و سبد رای خود ظرفیت‌های نظام را هزینه می‌کند در نتیجه سال‌هاست برخی مشکلات در این منطقه پا برجا مانده و این منطقه به محلی برای کلنگ‌زنی‌های بی حاصل تبدیل شده است.

ابرچالش بیکاری معضل اصلی

وی ضمن معرفی ظرفیت‌های حوزه انتخابیه ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون از ابعاد مختلف، عنوان کرد: این حوزه متناسب با ظرفیت عظیم سرزمینی و برخورداری از نیروهای انسانی توانمند، با ابرچالش بیکاری رو به رو است.

ابراهیم‌پور ادامه داد: با توجه به شرایط موجود در این منطقه، ضروری است تا هر نوع برنامه‌ریزی در این حوزه انتخابیه بر اصل رفع بیکاری جوانان استوار باشد.

سفر رییس جمهوری به ایذه فرصتی عظیم برای این شهرستان

وی به سفر اخیر رییس جمهور به شهرستان ایذه و دیدار آیت الله رییسی با مردم غیور این شهرستان اشاره کرد افزود: سفر اخیر رییس جمهور به ایذه فرصت عظیمی بود تا با استفاده از آن بتوانیم بر چالش‌های چندین ساله این شهرستان غلبه کنیم.

منتخب مردم ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون در مجلس شورای اسلامی راهکارهای خود در زمینه رفع معضل بیکاری را تشریح کرد و گفت: برای رفع مشکل بیکاری جوانان متناسب با مزیت نسبی شهرستان‌های حوزه انتخابیه، سه بخش اساسی شامل کشاورزی و صنایع تبدیلی، گردشگری، اکوتوریسم، ژئوتوریسم و صنایع دستی را تعریف کردیم تا با برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت بتوانیم به هدف اصلی اشتغالزایی در کوتاه‌ترین زمان ممکن دست یابیم.

وی جمعیت افراد بیکار در حوزه انتخابیه خود را نزدیک به ۲۰ هزار نفر عنوان کرد و ادامه داد: در چهار شهرستان حوزه انتخابیه ایذه، باغملک، دزپارت ۱۰۰ هزار هکتار زمین قابل کشت وجود دارد که اگر موانع کشاورزی این اراضی حل شود مشکل بیکاری حدود ۱۰۰ هزار نفر در کمترین حالت ممکن برطرف می‌شود.

محرومیت از طرح کشاورزی ۵۵۰ هزار هکتاری

ابراهیم‌پور همچنین به محروم بودن شهرستان‌های ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون از طرح کشاورزی ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی اشاره کرد و افزود: در فاز نخست این طرح هیچ سهمی برای چهار شهرستان حوزه انتخابیه ما قائل نشدند و میزان برخورداری ما از فاز نخست طرح ۵۵۰ هزار هکتاری صفر بوده است.

وی ادامه داد: در فاز دوم نیز که قرار است به زودی آغاز شود کل سهم اختصاص داده شده به چهار شهرستان، ۱۶ هزار هکتار است در حالی ۱۰۰ هزار هکتار یعنی ۱۰ درصد از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت استان در شهرستان‌های ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون قرار دارد از این رو باید ۱۰ درصد این طرح که معادل ۵۵ هزار هکتار است سهم این حوزه انتخابیه شود.

منتخب مردم ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون در مجلس شورای اسلامی، اختصاص ۱۶ هزار هکتار از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را عادلانه ندانست و توضیح داد: با توجه به اینکه مشکل اصلی شهرستان‌های ایذه، باغمک، دزپارت و صیدون بیکاری است تنها راهکار اصلی برون رفت از این چالش نیز کشاورزی است بنابراین افزایش سهم این مناطق از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری ضروری به نظر می‌رسد.

وی توسعه کشت گلخانه‌ای را از جمله راهکارهای کمک به وضعیت اشتغال مطرح کرد و گفت: در شهر قلعه تل به دنبال ایجاد شهر گلخانه‌ای هستیم تا از این طریق بتوانیم محصولاتی را در خارج از فصل کشت کنیم. از طرف دیگر شهرستان‌های ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون آمادگی دارند به واسطه برخورداری از ظرفیت عظیم کشاورزی و داشتن مرغوب‌ترین اراضی کشاورزی مشکلات غذایی را برطرف کند و موجب امنیت غذایی برای منطقه جنوب کشور شود.

ابراهیم‌پور بیکاری را عامل مهاجرت جوانان از منطقه عنوان کرد و گفت: حدود ۶ هزار و ۵۰۰ نفر از جوانان شهرستان ایذه امروز در عسلویه کار می‌کنند و بخش دیگر جوانان دیگر شهرستان‌های حوزه انتخابیه برای پیدا کردن شغل به دیگر استان‌ها رفته‌اند.

وی با اشاره به ظرفیت گردشگری در چهار شهرستان حوزه انتخابیه خود تصریح کرد: منطقه مُنگشت بکرترین منطقه استان خوزستان به واسطه طبیعت خاص و برخورداری از پیشینه تاریخی به شمار می‌رود و با آثار تاریخی متعدد در جای جای این منطقه، از آن به عنوان موزه رو باز کشور یاد می‌کنند.

ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری

منتخب مردم ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون در مجلس شورای اسلامی ایجاد اشتغال‌‍زایی در حوزه گردشگری در این چهار شهرستان را منوط به سرمایه‌گذاری دانست و بیان کرد: توسعه گردشگری در چهار شهرستان حوزه انتخابیه از دیگر اولویت‌ها محسوب می‌شود زیرا گردشگری مزیت نسبی این شهرستان‌ها به شمار می‌رود.

وی پیگیری مساله پرونده ثبت جهانی ایذه را از دیگر موضوعات مهم این شهرستان عنوان کرد و خواستار پیگیری جدی این موضوع از سوی وزارت میراث فرهنگی شد.

ابراهیم‌پور خاطرنشان کرد: به رغم اینکه ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون قطب گردشگری استان خوزستان به شمار می‌روند اما هنوز اداره میراث فرهنگی و گردشگری فعالی ندارند که این مساله باید از طرف متولیان اداره کل میراث فرهنگی استان پیگیری شده و افراد توانمند اداره آنجا را برعهده بگیرند.

وی به تسریع در رفع مشکل اساسی آبرسانی به چهار شهرستان حوزه انتخابیه خود با سفر رییس جمهور به ایذه خبر داد و ابراز امیدواری کرد: مشکل انتقال آب از دریاچه سد کارون سه به دشت ایذه، باغملک، صیدون و دزپارت با حدود ۳۳ کیلومتر طول، باید هر چه سریع‌تر برطرف شود زیرا رفع مشکل آب این مناطق می‌تواند منجر به تحول اساسی و افزایش تولید شود.

پیگیری برای ایجاد صنایع سنگین

منتخب مردم ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون در مجلس شورای اسلامی به وعده‌های رییس جمهور در سفر به ایذه درخصوص راه‌اندازی صنایع بزرگ در این شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: امیدواریم این وعده‌های هر چه سریع‌تر عملیاتی شوند.

وی افزود: در منطقه مرغا در ایذه ۷۵ حلقه چاه نفت وجود دارد که خطوط لوله نفت روزانه ۵۵۰ زهرا بشکه نفت را از این منطقه به استان اصفهان منتقل می‌کنند؛ تلمبه‌خانه‌های آن نیز متعلق به شرکت پخش فراورده‌های نفتی اصفهان است و انتظار می‌رود این تلمبه‌خانه‌ها ذیل پتروشیمی‌های استان خوزستان قلمداد شوند.

ابراهیم‌پور بر ضرورت راه‌اندازی پتروپالایش در شهرستان ایذه تاکید کرد و گفت: در شهرستان ایذه زمین، آب کافی و نیروی توانمند برای ساخت پتروپالایش وجود دارد با توجه به اینکه هلدینگ خلیج فارس متولی ساخت این پتروپالایش شده است به یاری خداوند این موضوع را پیگیری می‌کنم تا به نتیجه مطلوب برسد.

تحقق پتروپالایش ایذه منجر به آبادانی و اشتغالزایی می‌شود

وی افزود: تحقق پتروپالایش ایذه با ظرفیت ۵۰ هزار تن علاوه بر به آبادانی منطقه و اشتغالزایی به کاهش‌ هزینه‌های انتقال نفت نیز منجر می‌شود.

منتخب مردم ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به وعده رییس جمهور برای احداث کارخانه ورق‌های عریض فولادی با ظرفیت یک میلیون تن قرار شد فولاد خوزستان، فولاد مبارکه و ایمیدرو پای کار بیایند که این مساله نوید خوبی برای شهرستان به شمار می‌رود البته انتظار ما از فولاد خوزستان بیشتر است و امیدواریم سرمایه‌گذاری خود را در استان معطوف نماید.

وی با اشاره به وضعیت راه‌های استان بیان کرد: با وجود اینکه کریدور اصلی اتصال استان معدنی خوزستان به استان صنعتی اصفهان هستیم اما وضعیت جاده‌های استان به گونه‌ای است که در ایذه و باغملک کمتر کسی را پیدا می‌کنید که یکی از بستگانش را در جاده از دست نداده باشد. از این رو متولیان راه و شهرسازی باید نسبت به تعریض جاده و نصب علایم راهنمایی و رانندگی همت کنند.

ابراهیم‌پور نسبت به هدایت جریان فرهنگی در حوزه انتخابیه خود انتقاد کرد و توضیح داد: نابسامانی، مشکلات و مسایل مایوس کننده، بخش عمده آن‌چیزی است که از این مناطق منعکس می‌شود و روی نقاط امیدوار کننده، ظرفیت‌های انسانی و سرزمینی تمرکز نشده است در واقع هدایت جریان فرهنگی در منطقه در اختیار رسانه‌های معاند است که گاهی سرریز آن را در شبکه‌های اجتماعی شاهد هستیم.

وی یادآور شد: ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون از دیرباز مهد آرامش و امنیت بوده و از نیروی انسانی بسیار توانمند برخوردار است.

درخواست منتخب مردم از سرمایه‌گذاران

منتخب مردم ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون در مجلس شورای اسلامی ورود بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در منطقه را یکی دیگر از راه‌های مهم برون رفت از مشکلات قلمداد کرد و گفت: با توجه به وجود ظرفیت‌های بسیار خوب در این منطقه، از همه فعالان اقتصادی داخل و خارج کشور درخواست می‌کنم برای سرمایه‌گذاری اقدام کنند ما نیز از همه جهات از سرمایه‌گذاران پشتیبانی خواهیم کرد و بستر لازم را برای آن‌ها فراهم می‌کنیم.

وی ارائه تخفیف‌های مالیاتی ودر نظر گرفتن برخی مشوق‌ها را از جمله راهکارهای حمایت از سرمایه‌گذاران این منطقه اعلام کرد و از پیگیری برای راه اندازی منطقه آزاد خشک در این حوزه انتخابیه خبر داد.

ابراهیم‌پور در ادامه آسیب‌ها و خسارات احداث سد کارون سه در منطقه را یادآور شد و گفت: با احداث این شد حدود ۷۰ روستا آسیب دیدند، عرصه و اعیان ۳۹ روستا زیر آب رفت، مسیر ارتباطی ۱۱ روستا از بین رفت، ۹ هزار و ۵۶ نفر بی‌خانمان شدند و یک‌هزار و ۴۰۰ خانه تخریب شد.

وی افزود: وزارت نیرو به مسئولیت‌های اجتماعی خودش در قبال افراد خسارت دیده توجهی ندارد و اراضی پشت سد که بنا بود با قیمت توافقی با مالکین ابتیاع کند را بلاتکیلف گذاشته است و به رغم اینکه این سد سال ۱۳۸۴ به بهره برداری رسیده است اما همچنان مشکلات حقوقی مردم آن منطقه با سد کارون سه پا برجا است.

وضعیت نگران کننده خدمات درمانی در ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون

منتخب مردم ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون در مجلس شورای اسلامی وضعیت بهداشت و درمان در حوزه انتخابیه خود را نگران کننده خواند و نبود سونوگرافی برای مادران باردار و دندان پزشکی در برخی مناطق از جمله شهرستان دزپارت، نبود درمانگاه شبانه روزی در قلعه‌تل، نبود پزشک مقیم در برخی مناطق، مراجعه به شهرها یا استان‌های اطراف برای مسایل درمانی را از جمله مشکلات این حوزه انتخابیه در حوزه درمان و سلامت عنوان کرد.

ابراهیم‌پور بیان کرد: هر چهار شهرستان از نظر برخورداری نیرو متخصص و فوق تخصص و در برخی مناطق پزشک عمومی و کادر درمان در مضیقه هستند که این مساله نیازمند توجه جدی متولیان حوزه درمان و سلامت است و از رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز درخواست می‌شود تیم ویژه‌ای برای برون رفت این منطقه از چالش‌های حوزه درمان اختصاص دهد و وضعیت درمانی را رصد و پایش کند.

وی بر نیاز مناطق صعب العبور به امداد هوایی اشاره کرد و گفت: با توجه به پراکندگی روستاها در حوزه انتخابیه ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون ضرورت دارد یک دانشکده پیرا پزشکی و بیمارستان آموزشی در منطقه ایجاد شود و در کنار آن تجهیز بیمارستان باغملک و ساخت و نوسازی بیمارستان در شهرستان‌های ایذه، دزپارت و صیدون انجام شود.

منتخب مردم ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون در مجلس شورای اسلامی بر حمایت از سرمایه‌های انسانی حوزه انتخابیه خود و قرارگیری در ساختار اجرایی استانی و ملی، متناسب با سهم جمعیتی تاکید کرد و گفت: جمعیت ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون هفت درصد جمعیت کل استان است از این رو باید هفت درصد جمعیت مدیران استان نیز در سطح استانی و ملی مسئولیت داشته باشند تا بتوانند خدماتی را به منطقه خودشان ارائه دهند.

نظارت بر عملکرد مدیران ملی و استانی

وی نظارت بر عملکرد مدیران را از وظایف جدی نمایندگان مجلس عنوان کرد و افزود: نظارت بر رفتار مدیران در سطح ملی و استان در راستای تحقق وعده‌ها به صورت جدی دنبال می‌شود.

ابراهیم‌پور بیان کرد: در بُعد نظارتی اهرم‌هایی را به کار خواهیم گرفت که وعده‌های داده شده و خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی در منطقه در سریع‌ترین زمان ممکن تحقق یابد.

وی بیان کرد: در بُعد قانون‌گذاری به دنبال ارتقای سهم خوزستان، از بودجه کل کشور، امکانات و گرفتن اختیاراتی برای دستگاه‌هایی استانی هستیم.a