معاون استاندار: رتبه بیکاری خوزستان از سوم به ششم تغییر کرد
معاون استاندار: رتبه بیکاری خوزستان از سوم به ششم تغییر کرد
خوزستان استان سوم بیکاری در کشور بود اما اخیراً از این رتبه به رتبه ششم تغییر کرد که البته این رتبه برای ما قابل قبول نیست.

معاون امور اقتصادی استاندار گفت: اختیارات پرداخت تسهیلات توسط بانک‌های خوزستان تا سقف ۳۰ میلیارد تومان است که این مبلغ برای یک واحد صنعتی بزرگ مبلغ چندانی نیست.
به گزارش کاوش اخبار، محمد راضی جلالی معاون امور اقتصادی استاندار در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در حال حاضر مسائل اقتصادی از قبیل تورم، اشتغال، و… یکی از مهمترین چالش‌های استان و کشور هستند که بر دیگر فعالیت‌های اقتصادی سایه انداخته است.
وی موضوع اشتغال را یکی از مشکلات اساسی خوزستان عنوان کرد و افزود: خوزستان استان سوم بیکاری در کشور بود اما اخیراً از این رتبه به رتبه ششم تغییر کرد که البته این رتبه برای ما قابل قبول نیست.
معاون امور اقتصادی استاندار گفت: امسال تعهد اشتغال خوزستان برای ۶۳ هزار نفر بود که این تعهد توسط دستگاه‌های مختلف انجام شد و در برخی شهرستان‌ها تا سقف ۱۰۰درصد موفق به محقق شدن آن شدیم.
راضی جلالی بیان کرد: به تایید اداره تامین اجتماعی استان از این تعداد ۵۳ هزار نفر بیمه شده‌اند و بیمه اولی به شمار می‌روند اما قطعاً با شرایط ایده‌آل فاصله داریم.
وی با بیان اینکه این تعهد بر مبنای ارائه تسهیلات است و بخشی از مشکل اشتغال ما را حل می‌کند، عنوان کرد: ما به دنبال ایجاد فرصت‌های اشتغال پایدار هستیم چرا که بعضی از مشاغلی که بر مبنای تسهیلات ایجاد می‌شود پایدار نیست.

فعال شدن ۱۰۲ واحد تولیدی راکد
راضی جلالی با اشاره به هدایت تسهیلات به تسهیلات کارفرمایی با هدف ایجاد پایداری در مشاغل، بیان کرد: این تسهیلات به سمت آمایش سرزمینی نیز هدایت می‌شوند تا شاهد هدر رفت تسهیلات نباشیم.
وی افزود: پرداخت تسهیلات شرایطی را فراهم کرد که نرخ بیکاری استان از سقف ۱۲٫۶ درصد به ۱۰٫۵ درصد کاهش پیدا کند.
راضی جلالی با بیان اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی به ویژه پایین دست شرکت‌های پتروشمی ما با ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند، گفت: تجهیزات، تکنولوژی و… وجود دارد اما با توجه به نبود مواد اولیه در کنار این شرکت‌ها فقط با یک شیفت کاری فعال هستند.
وی با تاکید بر لزوم تامین مواد اولیه شرکت‌های پاین دست صنایع، افزود: چنانچه مواد اولیه کافی در اختیار این شرکت‌ها قرار بگیرد یک شفیت کاری تبدیل به دو شیف کاری خواهد شد و برای نیروی جدید و متخصص ما فرصت اشتغال ایجاد می‌شود.
راضی جلالی با اشاره به لزوم احیای واحدهای راکد در استان، بیان کرد: برخی واحدهای از آنجایی که توجیه اقتصادی ندارند یا مشتری ندارند همچنین شرایط رقابت در بازار را ندارد قطعاض راه اندازی این واحد صرفه اقتصادی ندارد.
وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تا کنون ۱۰۲ واحد تولیدی راکد در خوزستان را فعال کردیم، گفت: اغلب واحدهای تولیدی راکد به دلیل مسائل مالی و نبود نقدینگی راکد شده‌اندکه برای جذب منابع و بازگرداندن این واحدها به چرخه تولید کارهایی خوبی صورت گرفته است.

چرا حساب بانکی صنایع خارج ازاستان است؟
راضی جلالی عملکرد برخی بانکها در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی را غیر قابل قبول توصیف کرد، و افزود: این بانک‌ها با توجه به منابعی که دارند این منابع را در مسیر تولید و فعالیت‌های اقتصادی به کار نگرفته‌اند.
وی عنوان کرد: بالغ بر ۵۸ واحد تملک شده بانکی در خوزستان داریم که ۲۹ واحد مربوط به یک بانک‌ است و این بانک‌ها اولویتی برای واگذاری املاک خود ندارند ایندر حالی است که بسیاری از تولید کنندها نیازمند مکان هستند.
راضی جلالی با اشاره با چالش‌های کارگری کارکنان شرکت گروه ملی ایران، گفت: به نظر شما منطقی است یک واحد فولادی بدون هماهنگی با سایر واحدهای فولادی دیگر ضرایبی را در حقوق‌های پرداختی ایجاد کند در حالی که واحد دیگر فولاد تفاوت حقوقی نداشته باشد؟
راضی جلالی در رابطه با حساب‌های بانکی صنایع در خارج از استان، افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته بالغ بر یک هزارو ۲۰۰ حساب بانکی صنایع که اکثراً مربوط به شرکت‌های پتروشمی‌ است در خارج استان قرار دارند.
وی با اشاره به علت انتقال حساب بانکی صنایع در خارج استان، عنوان کرد: اختیارات پرداخت تسهیلات توسط بانک‌های خوزستان تا سقف ۳۰ میلیارد تومان است که این مبلغ برای یک واحد صنعتی بزرگ مبلغ چندانی نیست و اگر واحد صنعتی مانند پتروشمی بخواهد تسهیلاتی با مبلغ یک هزار میلیارد تومان بگیرد که عملاً ممکن نیست و باید با مرکز هماهنگ کند.
وی با بیان اینکه همین مساله سبب شده این شرکت‌ها حساب‌های خود را به مرکز منتقل کنند، گفت: اگر چه برای انتقال این حساب‌ها به خوزستان مطالبه کردیم و وزیر اقتصاد نیز در این رابطه نامه‌ای به رئیس جمهور داد که در هئیت دولت انتقال ۵۰ درصد این حساب‌ها به خوزستان مصوب شود.
وی افزود: اما ما باید افزایش اختیارات بانک‌های خوزستان را در پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی بزرگ را مطالبه کنیم و تا این مشکل حل نشود عملاض انتقال حساب صنایع بزرگ به خوزستان ممکن نیست.

  • منبع خبر : فارس