پاسخ‌های استاندار خوزستان به خبرنگاران: از اعتراض کارگران گروه ملی ایران تا انحلال شورای شهر اهواز و آلودگی‌های نفت
پاسخ‌های استاندار خوزستان به خبرنگاران: از اعتراض کارگران گروه ملی ایران تا انحلال شورای شهر اهواز و آلودگی‌های نفت
بنده هم به شکل شخصی و هم از طریق رسانه به اعضای شورا گفتم برای اینکه شهر و بودجه عمرانی دچار مشکل نشود سه ماه آخر سال کنار هم باشند.

استاندار خوزستان در نشست خبری با اصحاب رسانه استان به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش کاوش اخبار، علی اکبر حسینی محراب استاندار خوزستان روز چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه کارهایی بسیار خوبی در بخش زیربنایی استان انجام شده است، اظهار کرد: کمبود نقدینگی در استان سبب می‌شود هزینه اجرای برخی پروژه‌ها افزایش پیدا کند اما زمانی که به اراده دولت و تخصیص‌هایی که به استان ما و استان‌های دیگر داده متوجه می‌شویم اعتبارات بسیار بیشتری به خوزستان تعلق گرفته است.

وی افزود: رقم اعتباراتی که در حوزه عمرانی به خوزستان تعلق گرفته دو برابر استان‌های تهران و اصفهان بود به عنوان مثال ۸۷۰ میلیارد تومان به خوزستان تخصیص داده شد در حالی استان‌های تهران و اصفهان به ترتیب۴۱۰ و ۳۹۷ میلیارد تومان دریافت کردند.

رتبه استان در آموزش و پروش باید بین یک تا شش باشد

استاندار خوزستان با بیان اینکه عملکرد آموزش و پروش به ویژه در امتحانات خرداد که ارزیابی‌ها بر اساس آن انجام می‌شود خوزستان رشد چندانی نداشت، گفت: طبق ارزیابی که وزارت نیز از مدیران آموزش و پروش انجام داده بود مدیر کل آموزش و پروش خوزستان جزو مدیران رده‌های پایین مدیران کشور بود و از آنجایی که وی بازنشسته شده است مدیر جدید آموزش و پروش استان معارفه می‌شود.

حسینی محراب بیان کرد: با توجه به وجود استعدادهای درخشانی که در استان وجود دارد چنانچه آموزش و پروش زمینه رشد این قبیل دانش‌آموزان را فراهم کند قطعاً شاهد تحول خوبی در حوزه آموزش استان خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه رتبه آموزش و پروش استان با مدیریت جدید باید به میانگین کشوری برسد، عنوان کرد: در جلسه شورای اداری به همه مدیران اعلام کردیم همانطوری که استان در زمینه‌های مختلفی جزو استان‌های اول تا ششم کشور است در حوزه آموزش نیز باید به این سطح برسیم.

استاندار خوزستان افزود: با توجه به امکانات و ظرفیت‌هایی که در استان وجود دارد مدیری که نتواند رتبه‌ای در خور استان کسب کند قطعاً ما آن مدیر را نمی‌خواهیم ما به دنبال مدیری هستیم که رتبه یکم تا ششم را برای استان کسب کند.

راه آهن شهرهای شیرین شهر و رامین

حسینی محراب در رابطه با ایجاد خط راه‌آهن از اهواز به شیرین شهر و رامین، گفت: این طرح مربوط به اداره راه‌آهن است که بنا است مطالعه شود و به گفته مدیر عامل راه آهن کشور با توجه به هزینه‌های کلان خرید ریل باید در مسیر راه‌هن اصلی قرار بگیرد تا بتوانیم آن را اجرا کنیم.

وی اضافه کرد: در مطالعاتی که قبلاً برای راه آهن خوزستان به اصفهان صورت گرفته راه‌آهن رامین نیز در همین مسیر پیش‌بینی شده است.

استاندار خوزستان در رابطه به ایجاد ریل باس در شهر اهواز با توجه به خطوط راه‌آهنی که وجود دارد، بیان کرد: به دلیل تحریم‌هایی که وجود دارد به راه آهن لکوموتیو نمی‌دهند به همین دلیل مردم در حمل و نقل ریلی در شرایط پیک مانند ایام اربعین و عید دچار مشکل می‌شوند.

شرکت گروه ملی ایران

حسینی محراب با بیان اینکه شرکت گروه ملی ایران حدود دو میلیون ۲ تن ظرفیت تولید دارد و اکنون ۳۰۰ هزار تن تولید می‌کند، گفت: این ظرفیت تولید قطعاً در هزینه کرد مشکل پیدا می‌کند علاوه بر اینکه این شرکت در گذشته به دلیل برخی زیرساخت‌ها، واگذاری‌ها همچنین خصوصی سازی دچار مشکل شده بود.

وی افزود: پس از گذر از این مشکلات بحث طرح طبقه‌بندی مشاغل توسط کارگران مطرح شد که بابت این موضوع میان مهندسان، تکنسین‌ها، کارگران و مدیران اختلاف افتاد و مشاوری که طبق دستور وزارت کار مسئول اجرای این طرح شد بین ۱۶ تا ۱۶.۵ درصد را به عنوان اضافه حقوق تعیین کرده بود.

استاندار خوزستان با اشاره به نارضایتی‌هایی که مابین کارگران شرکت گروه ملی ایجاد شده بود، عنوان کرد: نگاه کارگران به وضعیت حقوقی نیروهای شرکت فولاد اکسین اهواز است اما از آنجایی که تولید فولاد اکسین بالاست قطعاً پرداخت‌هایی بهتری دارد.

حسنی محراب افزود: این مقایسه اگر چه از یک جهت درست است اما از جهتی دیگر غلط است چرا که تولید هر کارگاه و عملکرد هر پروژه‌‌ و شرکتی با شرکت‌های دیگر متفاوت است از طرفی نیروهای گروه ملی از فولاد اکسین بیشتر است.

وی با اشاره به ۳۷ درصد سهامی که گروه ملی در فولاد اکسین دارد، بیان کرد: مبلغ این سهام را شرکت فولاد اکسین به گروه ملی پرداخت میکند که معمولاً برای پرداخت حقوق‌ها مصرف می‌شود، بنابراین کارگران اگر انتظار حقوق بالا دارند باید میزان تولید در گروه ملی را بالا ببرند.

استاندار خوزستان با تاکید بر مدیریت مشارکتی در کارخانه‌ها و شرکت‌ها، گفت: کارگران، مهندسان و تکنیسین‌ها در شرکت گروه ملی باید همراه با مدیریت شرکت کمک کنند تولید افزایش پیدا کند.

حسینی محراب عنوان کرد: طبق بررسی‌هایی که انجام شده مشخص شد چنانچه بخواهیم هلدینگ بزرگی در کشور و قوی در حوزه صادرات داشته باشیم باید سه فولاد خوزستان یعنی سهامداران آن‌ها یکی شوند تا بتوانند جریان تولید و توسعه را در پایین دست فولاد رقم بزنند.

انحلال شورا توسط هئیت تطبیق

وی در رابطه با مسائل اخیر شهرداری اهواز، گفت: شورای تامین زمانی ورود می‌کند که مساله مربوط به کل استان باشد البته شورای تامین شهرستان و فرماندار به شورا و شهرداری تذکر دادند که مسائل فی مابین تا پایان سال باتوجه به بحث انتخابات و ایام دهه فجر همچنین تعیین تکلیف بودجه شهرداری باید حل شود.

استاندار خوزستان با بیان اینکه کلیه استان‌ها اوراق مشارکت و بودجه‌هایی مربوط را وزارت کشور به آن‌ها تخصیص داد اما زمانی که متوجه مسائل و مشکلات مابین شهرداری و شورای شهر اهواز شد برای تخصیص بودجه دست نگه داشت.

حسینی محراب عنوان کرد: قرارگاه خاتم مقرر بود عملیات اجرایی مربوط به مترو را شروع کند اما مسائل شهرداری و شورای شهر کار را عقب انداخت.

وی با بیان اینکه قانون ظرفیت استفاده از آبستراکسیون را به اعضای شورای شهر اهواز داده است، گفت: بنده هم به شکل شخصی و هم از طریق رسانه به اعضای شورا گفتم برای اینکه شهر و بودجه عمرانی دچار مشکل نشود سه ماه آخر سال کنار هم باشند.

استاندار خوزستان افزود: چه برای عزل شهردار، چه برای تعیین جانشین و چه برای روی زمین نگذاشتن کارهای عمرانی شهر اعضای شورا باید کنار هم باشند و برای حل مسائل باهم بنشینند.

محراب حسینی با اشاره به کارکرد هئیت تطبیق در حل مسائل و مشکلات شورای شهر، بیان کرد: در این هئیت دو نفر از نمایندگان مجلس، مدیرکل دادگستری استان، یک نفر از شورای استان اعضای این هئیت و معاونت عمرانی دبیر و بنده مسئول هئیت هستم.

وی گفت: چنانچه تمام مسیرهای قانونی مربوط به اختلاف بین شورا وشهرداری طی شده باشد این هئیت طرح موضوع ‌کند، بنابراین اگر ۱۲ جلسه غیرمتناوب و شش جلسه متناوب اعضای شورا در جلسات حاضر نشوند این هئیت ورود می‌کند.

حسینی محراب افزود: علاوه بر هئیت تطبیق دو مسیر دیگر وجود دارد یکی شورای تامین و دیگری تصمیم به انحلال شورا که انحلال از طریق هئیت تطبیق صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به انتقادات و سوالات خبرنگار پایگاه خبری کاوش اخبار در خصوص آلودگی‌هایی که صنایع به ویژه شرکت‌های نفتی با فلرسوزی ایجاد می‌کنند، عنوان کرد: به ازای هر مخزن نفتی که فعال می‌شود وزارت نفت باید ۱۰ درصد فضای سبز و درختکاری ایجاد کند.