افزایش ۳۱ درصدی حیوان‌گزیدگی در خوزستان/ بیش از ۹ هزار مورد حیوان‌گزیدگی رخ داده/ بیشترین موارد حیوان‌گزیدگی‌ها، گازگرفتگی سگ است
افزایش ۳۱ درصدی حیوان‌گزیدگی در خوزستان/ بیش از ۹ هزار مورد حیوان‌گزیدگی رخ داده/ بیشترین موارد حیوان‌گزیدگی‌ها، گازگرفتگی سگ است
بیشترین موارد حیوان‌گزیدگی‌ها، گازگرفتگی سگ است و بروز موارد حیوان‌گزیدگی در همه شهرهای خوزستان زیاد است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به وقوع بیش از ۹ هزار مورد حیوان‌گزیدگی از ابتدای امسال، از افزایش ۳۱ درصدی این موارد در استان خوزستان خبر داد.

به گزارش کاوش اخبار دکتر پژمان بختیاری‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: تا پایان آذرماه امسال بیش از ۹ هزار مورد حیوان‌گزیدگی در ۲۳ شهرستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز رخ داده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۱ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: بیشترین موارد حیوان‌گزیدگی‌ها، گازگرفتگی سگ است و بروز موارد حیوان‌گزیدگی در همه شهرهای خوزستان زیاد است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: متاسفانه در چند سال اخیر تعداد موارد حیوان‌گزیدگی در سطح استان خوزستان به علت افزایش سگ‌های بلاصاحب در سطح شهرها و روستاها رو به فزونی بوده و در این شرایط، اقدامات جدی و اصولی متولیان امر برای ساماندهی سگ‌های بدون صاحب برای پیشگیری و مقابله با حیوان گزیدگی و کنترل بیماری هاری، ضرورتی انکارناپذیر است.

وی بیان کرد: در ۹ ماهه امسال، در واحدهای مراقبت هاری و حیوان‌گزیدگی مراکز بهداشت شهرستان‌ها بیش از ۳۰ هزار دوز واکسن و ۳ میلیون واحد سرم هاری به افراد حیوان‌گزیده تزریق شده است.

بختیاری‌نیا گفت: هاری یک نوع عفونت ویروسی دستگاه اعصاب مرکزی و قابل انتقال بین حیوان و انسان است که معمولا به دلیل گزش، خراش و حتی لیسیدن حیوانات از جمله سگ و گربه به انسان منتقل می‌شود و در صورت بروز علائم بیماری در انسان، متاسفانه همیشه صددرصد کشنده است.

وی بیان کرد: با وجود میزان بالای کشندگی این بیماری، در صورت انجام مراحل پیشگیری مانند شست‌وشوی صحیح محل گزش با آب و صابون و تزریق سرم و واکسیناسیون به موقع و کامل می‌توان از ابتلا به هاری پیشگیری کرد.