اصفهانی‌ها هم نیشکر دارند؟
اصفهانی‌ها هم نیشکر دارند؟
سوزاندن مزارع نیشکر عامل اصلی آلودگی هوای خوزستان است. آیا این «خبر» مورد پذیرش مخاطب است؟

خوزنیوز: یکشنبه (۲۱ آبان) دود حاصل از سوزاندن مزارع نیشکر، مدارس اصفهان را به تعطیلی کشاند و امروز هم اصفهانی‌ها از دود نیشکر به خانه پناه بردند و این شهر نیمه تعطیل شد.

محتوای این «خبر» برای مخاطب می‌تواند قابل پذیرش باشد؟ مطمئنا اگر جغرافیای اقتصادی اصفهان نشناسد و با خواندن آن، جستجوی ساده‌ای هم انجام ندهد، این خبر برای او باورپذیر است و انگشت اتهام را به سمت مزارع نیشکر نشانه می‌رود، حال آنکه یک متر نیشکر هم در اصفهان کشت نمی‌شود.

حال این خبر را بخوانید: سوزاندن مزارع نیشکر عامل اصلی آلودگی هوای خوزستان است. آیا این «خبر» مورد پذیرش مخاطب است؟ با توجه به وجود مزارع نیشکر در خوزستان، ممکن است برای مخاطب قابل پذیرش باشد اما تا چه حد مبنای علمی و درست دارد؟

آلودگی همزمان اصفهان و خوزستان، صحت و سقم این خبر را هم زیر سوال می‌برد. مخاطب این سوال در ذهنش شکل می‌گیرد که آلودگی همزمان هوای خوزستان و اصفهان علّتی دیگر دارد.

 این خبر را به نقل از محیط‌زیست اصفهان بخوانید: آلودگی هوای اصفهان منشا صنعتی دارد و دورتادور آن را صنایعی مانند نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌، شرکت‌های پتروشیمی، صنایع فولادی، کارخانه‌های تولید سیمان و شرکت‌های بزرگ بازیافت احاطه کرده‌اند و با این شرایط شهر راهی برای نفس کشیدن ندارد.

خوزستان هم با شرکت‌های بزرگ نفتی، پتروشیمی، فولادی و هزار یک صنایع پایین دستی، سال‌هاست که نفسش بند آمده و بنابر آمار محیط‌زیست، فقط در یک قلم، علّت ۶۰ درصد آلایندگی‌های کلانشهر اهواز، به شرکت نفت برمی‌گردد. در عین حال، طبق گفته عضو کمیسیون بهداشت مجلس، آلایندگی صنایع فولاد یکی از مهم‌ترین منابع آلودگی هوای اهواز است.

با توجه به این داده‌های محیط‌زیست و همزمانی آلودگی هوای اصفهان و خوزستان، این سوال‌ها برای مخاطب مطرح می‌شود: چرا نقش بالای ۹۰ درصدی صنایع نفت، فولاد، کارخانه کربن و … در آلودگی هوای خوزستان زیر لوای شلتوک و نیشکر نادیده گرفته شد؟

همزمان با نوشتن این مطلب، خبرگزاری‌ها اعلام کردند که استان‌های یزد، قم و تبریز هم امروز به دلیل آلودگی هوا تعطیل شدند؛ استان‌هایی صنعتی و بدون نیشکر. شاید این استان‌ها هم مثل خوزستان نیشکر دارند و مخاطب بی‌خبر است! نظرتان در این باره چیست؟