محیط زیست خوزستان: دردهای محیط زیستی خوزستان زیاد است
محیط زیست خوزستان: دردهای محیط زیستی خوزستان زیاد است
رفتارهایی سالیان گذشته با تالاب هورالعظیم موجب خشکی شدن و آتش سوزی در بخشی از این تالاب ارزشمند شده است.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به مسایل زیست محیطی استان گفت: آتش‌سوزی هورالعظیم و دود ناشی از آن نتیجه برخوردهای نابخردانه بشر با طبیعت است.

به گزارش کاوش اخبار فرهاد قلی‌نژاد در آیین آغاز طرح “خوزستان پاک” که در پارک زیتون کارمندی شهر اهواز با حضور جمعی از مسئولان و سازمان‌های مردم نهاد برگزار شد اظهار کرد: رفتارهایی سالیان گذشته با تالاب هورالعظیم موجب خشکی شدن و آتش سوزی در بخشی از این تالاب ارزشمند شده است که امروز دود و آلودگی هوا، ریه‌های مردم مناطق مختلفی را آزار می‌دهد.

وی با بیان این که خوزستان دردهای زیادی در حوزه محیط زیست دارد خاطرنشان کرد: هر رفتاری با طبیعت نتیجه و عوارض خود را بروز خواهد داد.

به گفته قلی‌نژاد استان خوزستان از تنوع زیستی بالایی برخوردار است که از این منظر می‌تواند الگویی برای سایر استان‌های کشور در جنبه‌های مختلف زیست محیطی باشد.

حفاظت از محیط زیست خوزستان حفاظت از میراث طبیعی ایران است

وی جنگل‌ها و کوهستان زاگرس، برخورداری از جلگه پهناورو سواحل نیلگون، برخورداری از تنوع گیاهی بالا را بخشی از تنوع زیستی استان برشمرد و گفت: حفاظت از محیط زیست خوزستان، حفاظت از میراث‌های طبیعی ایران است

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: اگر طبیعت خوزستان از بین برود بخش قابل توجهی از تنوع زیستی ایران نیز از نابود می شود؛ از این رو وظیفه حفاظت از این تنوع زیستی از طریق رفتار صحیح با طبیعت، رعایت اصول اکولوژیک طبیعت که ضامن بقا و سلامتی انسان است را باید همواره مورد توجه قرار داد.

آغاز طرح خوزستان پاک

وی در ادامه از اجرای طرح خوزستان پاک در راستای پاکیزگی و نظافت هر چه بیشتر شهرها و روستاها در استان خوزستان خبر داد و گفت: این طرح اکنون آغاز شده و تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

قلی‌نژاد ادامه داد: براساس این طرح یک محله از هر شهر یا روستا که دارای مدرسه است به صورت آزمایشی انتخاب شده و با همکاری سازمان‌های مردم نهاد، معتمدین محله، دستگاه‌های متولی و مردم آن منطقه پاکسازی می‌شود.

به گفته وی جمع آوری پسماندها، پاکیزگی و پاکسازی جاده‌ها و حریم جاده‌های ورودی شهرها و روستاها، پاکسازی کانون‌های آلوده به پسماند در استان بخشی از اهداف مهم این طرح به شمار می‌رود.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان یادآور شد: این طرح برای نخستین بار با همکاری مردم و برای زیبایی و پاگیزگی خوزستان است که اجرای طرح آموزشی محله سبز یا محله پاک را شاهد باشیم

وی به بخش آموزش شهروندی با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد و شهرداری‌ها به منظور ارتقای فرهنگ زیست محیطی اشاره کرد و گفت: جلب مشارکت مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیست در اجرای این طرح و داشتن استانی پاکیزه‌تر از جمله هدف‌های این طرح است تا این مساله به فرهنگ مطالبه‌گری برای پاکیزگی خوزستان تبدیل شود.

  • منبع خبر : ایرنا