پالایشگاه آبادان به سلامت مردم و مسائل زیست محیطی بی‌توجه است
پالایشگاه آبادان به سلامت مردم و مسائل زیست محیطی بی‌توجه است
قرار نیست که پالایشگاه آبادان فقط در حوزه‌ی تولید رزومه‌ کاری بدهد ولی به حوزه سلامت مردم مناطق مختلف آبادان بی‌توجه باشد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: قرار نیست که پالایشگاه آبادان فقط در حوزه‌ی تولید رزومه‌ کاری بدهد ولی به حوزه سلامت مردم مناطق مختلف آبادان بی‌توجه باشد.

به گزارش کاوش اخبار، جلیل مختار نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به آلودگی‌های ایجاد شده توسط پالایشگاه آبادان اظهار کرد: انجام مسؤولیت‌های اجتماعی توسط این پالایشگاه دلیلی برای رفع تکلیف این مجموعه در برابر تعهداتی که از نظر قانونی نسبت به مسائل محیط زیستی دارد، نیست.

وی با اشاره به اینکه مسؤولیت‌های اجتماعی گزارش عملکردی برای مجموعه تولیدی است، گفت: موضوع مسؤولیت‌های اجتماعی توسط کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مورد پیگیری قرار گرفت و در حال حاضر یک اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی به شهر آبادان اختصاص داده شده است که انتظار داشتیم این اعتبار یک بارقه امید برای مردم باشد.

مختار بیان کرد: اما در سال ۱۴۰۱ پالایشگاه آبادان به دلیل مواردی چون نقص فنی و قطعی برق، نشتی آب، تصاعد گاز، انتشار ترکیبات آلاینده و عدم نصب دودکش‌های مربوط فیلرها سبب ایجاد آلودگی در شهرستان آبادان شد.

وی با انتقاد از‌ عدم تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب صنعتی توسط پالایشگاه آبادان، گفت: فاضلاب در این پالایشگاه هنوز به صورت سنتی اداره می‌شود و تکنولوژی‌های جدید در ارتباط با آلاینده‌ها اجرا نمی‌شود و پایش‌ها به صورت آنلاین توسط سازمان محیط زیست انجام نمی‌شود.

مختار افزود: عدم تهویه جایگاه نمونه‌برداری بر روی خروجی دودکش‌ها در واحدهایی نظیر سوخت بنزین و گازوئیل به دلیل قدیمی بودن خطوط لوله‌ها از عوامل دیگر ایجاد آلودگی در شهر آبادان است که سلامتی مردم را به خطر می‌اندازد.

وی گفت: علاوه بر رونق تولید، سلامتی مردم نیز باید برای ما اهمیت داشته باشد. قرار نیست که فقط رزومه‌ کاری تولید را ارائه بدهیم ولی به حوزه سلامت مردم و خانوارهای ساکن در مناطق مختلف آبادان توجهی نکنیم.

مختار بیان کرد: از سال ۱۳۹۹ تا کنون در حدود ۳۰ نامه شکایت از سوی محیط زیست به پالایشگاه آبادان ارسال شده است و بر علیه پالایشگاه اقامه دعوا شده است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های آلاینده پالایشگاه آبادان دارای مغایرت قانونی با استانداردهای موجود است، ادامه داد: افزایش سرانه فضای سبز نیز یکی دیگر از مطالبات مردم آبادان است که پالایشگاه آبادان باید در این خصوص به مسؤولیت اجتماعی خود عمل کند.

مختار افزود: بخشی از آسیب‌ها و آلودگی‌های محیطی، آبی و هوایی ایجاد شده توسط پالایشگاه آبادان به دلیل خارج از سرویس بودن یکی از واحدهای بازیابی گوگرد به مدت بیش از یکسال است که این واحد روزانه بیش از ۴۰ تن از یک نوع گاز سمی تولید می‌کند که عوارض قلبی-عروقی به همراه دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، چند روز پیش انتشار دودی سفید رنگ در آسمان آبادان موجب نگرانی و اضطراب مردم شد که روابط‌ عمومی پالایشگاه آبادان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این دود ناشی از راه‌اندازی یکی از دودکش‌های پالایشگاه آبادان است.