افزایش ۸۵ درصدی اعتبارات عمرانی امسال خوزستان/ خوزستانی‌ها از نظر مالیات نسبت به میانگین کشوری دچار فشار کمتری خواهند شد
افزایش ۸۵ درصدی اعتبارات عمرانی امسال خوزستان/ خوزستانی‌ها از نظر مالیات نسبت به میانگین کشوری دچار فشار کمتری خواهند شد
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان بیان داشت: این شرایط، زمینه ای مطلوب برای توسعه فعالیت های اقتصادی بخش خصوصی در استان خوزستان خواهد بود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با اشاره به افزایش ۸۵ درصدی اعتبارت عمرانی استان در قانون بودجه ۱۴۰۲ گفت: قانون بودجه امسال نیز این نوید را می‌دهد که فعالان اقتصادی استان از نظر مالیات نسبت به میانگین کشوری، دچار فشار کمتری خواهند شد.

به گزارش کاوش اخبار مهرداد نیکو یکشنبه در نشست خبری که در سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان برگزار شد بیان‌کرد: سال ۱۴۰۲برای مجموع استان‌ها یعنی ۳۱ استان کشور۶۱۳ هزارمیلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش‌بینی شده که رشد ۴۶ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد این در حالی است که درآمد مالیاتی خوزستان با ۲۵ درصد افزایش ۲۸ هزار میلیارد تومان تعیین شده است.

وی افزود: وقتی “رشد مالیات ستانی” استان کمتر از میانگین کشور باشد؛ احتمال داشتن مازاد درآمد (در حوزه های مختلف) بیشتر است بنابراین رشد درآمدهای دولت از استان خوزستان ۲۱ درصد پایین تر از متوسط کشوری تعیین شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان بیان داشت: این شرایط، زمینه ای مطلوب برای توسعه فعالیت های اقتصادی بخش خصوصی در استان خوزستان خواهد بود.

نیکو بودجه هزینه ای پیش بینی شده استان برای امسال را ۲ هزار ۱۱ میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: این میزان اعتبار نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد رشد داشته و تقریبا با متوسط کشوری برابر است.

به گفته وی، اعتبارات عمرانی استان در مجموع در سال جاری، ۱۱ هزار و ۱۸۲ میلیارد تومان پیش‌بینی شد که نسبت به سال گذشته ۸۵ درصد افزایش داشته است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: مجموع اعتبارات استان‌ها از محل تملک دارایی امسال، ۱۲۱ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به سال قبل ۶۴ درصد رشد یافته است و خوزستان از نظر اعتبارات عمرانی وضعیت بهتری نسبت به متوسط کشوری دارد.

وی تاکید کرد: منشا اعتبارات عمرانی استان از محل سه درصد (فروش) نفت، اعتبارات توازن (منطقه ای) ، ۰.۲۷ درصد ارزش افزوده و اعتبارات استانی (تملک دارایی) تامین شده است.

نیکو در خصوص بودجه کشوری اظهارکرد: بودجه کشور از قسمت منابع و مصارف تشکیل شده و منابع شامل درآمدهای مالیاتی، فروش نفت و انتشار اسناد خزانه است که اعداد آن به تصویب مجلس می ‌رسد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان اضافه کرد: درآمدهای مالیاتی کشور در سال ۱۴۰۲، ۸۹۴ هزار میلیارد تومان پیش بینی‌شده که نسبت به سال گذشته ۵۹ درصد رشد داشته و امسال در قانون بودجه ۶۲۴ هزار میلیارد تومان درآمدهای حاصل از فروش نفت در نظر گرفته شد که نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد رشد را نشان می‌دهد.

بیشتر بودن سهم درآمدهای مالیاتی از نفت در بودجه

وی توضیح داد: درراستای تاکیدات رهبر معظم انقلاب در جهت حرکت به سمت اقتصاد بدون نفت، سهم درآمدهای مالیاتی از فروش نفت در بودجه افزایش یافته است.

نیکو ادامه داد: در سال جدید ۱۸۷ هزار میلیارد تومان فروش اسناد خزانه و اوراق مالی و … پیش‌بینی شده که نسبت به سال گذشته ۸۱ درصد افزایش داشته است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان با اشاره به اینکه بودجه کشور شامل قسمت هزینه‌ای و عمرانی است بیان کرد: بودجه عمرانی امسال کشور ۳۷۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به سال گذشته ۴۴ درصد رشد دارد.

وی در ادامه توضیح داد: هر ساله اعتباراتی با عنوان قیررایگان برای توسعه زیرساخت‌های جاده ای و شهری استفاده می‌شود که امسال در قانون بودجه، بند “ک” تبصره یک، برای ۳۱ استان کشور ، ۲۰ هزار میلیارد تومان دیده شده که حدود نیمی از آن به وزارت راه و شهرسازی برای آسفالت جاده‌های بین شهرها و روستاها، ۲۰ درصد به بنیاد مسکن برای آسفالت روستاها درون طرح هادی روستایی ، ۱۷ درصد به وزارت کشور برای آسفالت درون شهرها و پنج درصد به آموزش و پرورش جهت آسفالت مدارس اختصاص می‌یابد که در اختیار وزارتخانه قرار گرفته و بین استان ها توزیع می‌شود.

نیکو با اشاره به بند “ه‌” تبصره ۶، با تاکید بیشتر در سال جاری، مبنی بر اینکه مالیات و عوارض ارزش افزوده دریافتی از واحدهای تولیدی و پیمانکاران هر استان به حساب استان محل استقرار واریز شود گفت: برای استانی مانند خوزستان با شرکت‌های بزرگ فعال ظرفیت خوبی محسوب می‌شود و ارزش افزوده نیز به خود استان باز می گردد.

تشکیل صندوق پیشرفت و عدالت استان‌ها

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان به بند الف تبصره ۱۸ در بودجه ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: برای نخستین بار صندوق پیشرفت و عدالت استان‌ها با هیات امنای شورای برنامه‌ریزی تشکیل شده است.

وی با تاکید بر اختصاص چند ردیف خاص به خوزستان در قانون بودجه گفت: در قانون بودجه امسال ۴۰ میلیارد تومان برای احداث راه آهن شلمچه_بصره پیش بنی شده است. همچنین ۳۰۰ میلیارد تومان برای مهار کانون‌های ریز گرد و ۱۱۰ میلیارد تومان برای توسعه و عمران شهر خرمشهر وآبادان درنظر گرفته شده است.

نبکو با بیان اینکه ۳۸۰ میلیارد تومان اعتبار عمرانی برای توسعه زیرساخت‌های اربعین حسینی برای خوزستان ایلام، کرمانشاه و آذربایجان غربی پیش بینی شده است گفت: همچنین مبلغ ۲۰ میلیارد تومان اعتبارات هزینه ای برای این موضوع درنظر گرفته شده است.

نیکو ادامه داد: امسال برای اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب، در تبصره ۲ قانون بودجه با پیگیری استاندار و نمایندگان خوزستان قرار شد ۲۰ درصد سهام دولت در طرح توسعه نیشکر فروخته شود.

تخصیص ۷۶ درصدی اعتبارات در سال ۱۴۰۱

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ ، ۹۸.۶ درصد اعتبارات استان جذب شد و برخلاف سال‌های گذشته که تخصیص اعتبارات برای خوزستان و سایراستان‌ها پایین و بخش عمده آن اسناد خزانه بود با همت دولت در سال ۱۴۰۱ تقریبا به صورت میانگین ۷۶ درصد اعتبارات تخصیص یافت.

  • منبع خبر : ایرنا