فولاد شادگان به درستی جانمایی شده و هیچگونه آسیبی به تالاب شادگان وارد نمی کند/ اولویت استخدام با نیروهای بومی است/ گلایه از عدم بومی سازی فولاد در خوزستان
فولاد شادگان به درستی جانمایی شده و هیچگونه آسیبی به تالاب شادگان وارد نمی کند/ اولویت استخدام با نیروهای بومی است/ گلایه از عدم بومی سازی فولاد در خوزستان
پتانسیل بالایی برای فولاد سازی وجود دارد و این کار از احیا ساده تر است اما متأسفانه هنوز تدبیری برای بومی سازی اتخاذ نشده که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد این اتفاق باشیم.

مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان گفت: شرکت فولاد شادگان اولین شرکتی است که در تولید آهن اسفنجی به روش بومی (pered) در جهان مورد استفاده قرار داده است.

به گزارش کاوش اخبار حسین کهزاد شامگاه چهارشنبه (۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۱) در حاشیه سومین نمایشگاه تخصصی بومی سازی قطعات، تجهیزات و مواد مصرفی صنعت فولاد با حضور در غرفه خانه مطبوعات خوزستان و در نشست خبری ، اظهار کرد: فولاد خوزستان و فولاد شادگان به دلیل نزدیکی به آب های آزاد از لحاظ موقعیت جغرافیایی به درستی جانمایی شده و به همین دلیل هیچگونه آسیبی به تالاب شادگان وارد نمی کند‌‌.

وی افزود ؛ صنایع آب بر در کشور عموماً به دلیل صرفه اقتصادی، باید نزدیک به آب های آزاد احداث شوند،اما متاسفانه تمرکز شرکت های فولادی به سمت مرکز کشور و مناطق خشک سوق پیدا کرده که این سیاست، کاملا اشتباه و تبعات آن امروز بر همه مشخص شده است.

مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان بیان کرد : فولاد شادگان یکی از هشت طرح مُطالعات جامع کشور بود که با هدف اشتغالزایی و رفع محرومیت در شهرستان شادگان احداث شد.

وی با اشاره به ویژگی های شرکت صنعت فولاد شادگان، بیان کرد: طرح فولاد شادگان به لحاظ موقعیت استراتژی و نزدیکی به اسکله اختصاصی شرکت فولاد خوزستان در بندر امام خمینی(ره) دارای حمل و نقل آسان و در دسترس است.

مدیرعامل شرکت فولاد شادگان تاکید کرد: شرکت صنعت فولاد شادگان اولین شرکتی است که تولید آهن اسفنجی به روش بومی (pered) را در جهان مورد استفاده قرار داده است.

کهزاد در ادامه با اشاره به اقداماتی که توسط شرکت صنعت فولاد شادگان در راستای تحقق مسئولیت های اجتماعی صورت گرفته است، گفت : نظر به این‌که یکی از مهم ترین اهداف ایجاد نواحی و شرکت های صنعتی ، ایجاد شبکه های جمع آوری و احداث تصفیه خانه های فاضلاب، پساب صنعتی و بهداشتی است، بر همین اساس پروژه احداث پساب صنعتی و بهداشتی در مجتمع شرکت صنعت فولاد شادگان با هدف تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی مجتمع و استفاده مُجدد از آن در حال احداث است.

مدیرعامل شرکت فولاد شادگان عنوان کرد: اجرای سیستم پایش آنلاین، پروژه ایجاد جنگل و احداث فضای سبز، انبار قطعات یدکی مکانیزه و احداث پُست برق جنبی از دیگر مسئولیت های اجتماعی این شرکت است که تاکنون صورت پذیرفته است.

کهزاد خاطر نشان کرد؛ اولویت استخدام در شرکت صنعت فولاد شادگان بومی بودن نیروها است و در حال حاضر ۷۳ درصد از نیروی کار ما بومی شادگان و ۹۹ درصد نیز خوزستانی هستند.

وی افزود: با توجه به این‌که منطقه شادگان پیش از این صنعتی نبوده و نیروی کارآمد صنعتی نداشته ، به دنبال آموزش و تربیت نیروی کار متخصص، با همکاری سازمان فنی و حرفه ای ، بحث آموزش و مهارت آموزی را به طور جدی پیگیری کردیم تا جوانان با مهارت مورد نیاز جذب شرکت شوند‌.

به نوشته شهرنوشت، این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه عمده تجهیزات ما بومی شده هستند و حجم زیادی از قطعات را بومی کردیم، تصریح کرد: تنها دو قطعه تاکنون بومی نشده اند که آن هم توافق نامه ای برقرار شده تا کُمپرسورهای سانتریفیوژ را به یکی از سازندگان داخلی واگذار کنیم.

مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان در ادامه به برنامه های آتی شرکت ،بیان کرد : برنامه داریم که در سال آتی اینترنت اشیا(iot) را با هدف یکپارچه کردت فرآیندهای موجود در سازمان از سطوح پایین تا فرآیندهای لایه ی کسب و کار، راه اندازی نماییم.

وی ادامه داد: در نظر داریم واحد فولادسازی را با ظرفیت ۸۰۰ هزار تُن بیلت راه اندازی کنیم و با انجام اصلاحاتی، ظرفیت واحد احیا را به یک میلیون تُن برسانیم.

کهزاد تصریح کرد: همچنین مُقرر شده است که تا سال ۱۴۰۵ با راه اندازی فولادسازی دوم به ظرفیت ۱/۲ میلیون تُن اسلب عریض و احیای دوم به ظرفیت ۱/۷ میلیون تُن، ظرفیت فولادسازی را به ۲ میلیون تُن و ظرفیت احیا را به ۲/۷ میلیون تُن برسانیم.

وی با گلایه از عدم بومی سازی فولادسازی به رغم ظرفیت های خوبی که برای این کار در استان خوزستان وجود دارد ‌گفت: با وجود اینکه پتانسیل بالایی برای فولاد سازی وجود دارد و این کار از احیا ساده تر است اما متأسفانه هنوز تدبیری برای بومی سازی اتخاذ نشده که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد این اتفاق باشیم.