خوزستان ظرفیت افزایش صادرات به کشورهای روسیه و قزاقستان را دارد
خوزستان ظرفیت افزایش صادرات به کشورهای روسیه و قزاقستان را دارد
با توجه به ظرفیت‌هایی که در استان خوزستان وجود دارد وزارت امور خارجه آمادگی لازم جهت هماهنگی صادرات خوزستان با این دو کشور را دارد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: خوزستان از پتانسیل بسیار خوبی در جهت صادرات به کشورهای همسایه به ویژه کشورهای همسایه شمال ایران برخوردار است لذا ضرورت دارد استاندار خوزستان به همراه هیات‌های تجاری و بازرگانی سفرهایی به روسیه و قزاقستان داشته باشد.

به گزارش کاوش اخبار مهدی صفری در نشستی با حضور استاندار خوزستان در اهواز، بیان کرد: ما موظفیم میزان تبادلات تجاری خود را با روسیه تا پنج میلیارد دلار و با قزاقستان تا سه میلیارد دلار برسانیم لذا با توجه به ظرفیت‌هایی که در استان خوزستان به ویژه در حوزه محصولات کشاورزی، نفت، گاز و خدمات فنی و مهندسی وجود دارد وزارت امور خارجه آمادگی لازم جهت هماهنگی صادرات خوزستان با این دو کشور را دارد.

استاندار خوزستان نیز در این نشست بیان کرد: استان خوزستان از ظرفیت‌هایی بسیار خوبی به ویژه در زمینه صادرات محصولات کشاورزی و صنعتی و خدمات فنی و مهندسی برخوردار است که می‌تواند میان این استان و کشورهای مختلف به ویژه همسایگان ایران در زمینه تجارت مورد استفاده قرار گیرد.

صادق خلیلیان با اشاره به صادر شدن برخی محصولات خوزستان به کشور روسیه خاطرنشان کرد: باید بتوانیم از ظرفیت‌های کشاورزی، صنعتی و فنی در خوزستان در زمینه گسترش تجارت و ایجاد ارتباطات بیشتر با کشورهایی مانند روسیه و قزاقستان به بهترین شکل استفاده کنیم.

وی با اشاره به شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس به منظور گسترش روابط تجاری و اقتصادی گفت: توسعه بیش از پیش ارتباطات تجاری با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مانند کویت، قطر و عمان از دیگر اولویت‌های مهم ما در زمینه گسترش صادرات است و در این زمینه نیز آمادگی داریم.

استاندار خوزستان با تاکید بر اهمیت تکمیل خط آهن “بصره ـ شلمچه” به عنوان یک کریدور مهم ارتباطی میان دو کشور ایران و عراق گفت: این خط آهن علاوه بر تعامل منطقه‌ای، گردشگری و تسهیل انتقال و جابجایی کالا، می‌تواند دسترسی به بازارهای سوریه برای کشور را نیز فراهم آورد.

خلیلیان در ادامه وجود اشتراکات زبانی و فرهنگی میان استان خوزستان و عراق را از پتانسیل‌های مهم در زمینه توسعه گردشگری سلامت، گردشگری آموزشی و دانشجویی برشمرد.