پیمانکار خط لوله آب غیزانیه: بعد از ۲ سال پیگیری مطالبات، می‌گویند باید تخفیف بدهید!
پیمانکار خط لوله آب غیزانیه: بعد از ۲ سال پیگیری مطالبات، می‌گویند باید تخفیف بدهید!
تاکنون و با گذشت بیش از 26 ماه از شروع پروژه، پیمانکاران مذکور همچنان در انتظار عقد قرارداد و دریافت مطالبات خود هستند.

تسنیم: سوم خرداد ۱۳۹۹ جمعی از اهالی غیزانیه با حضور در سطح جاده اهواز_امیدیه خواستار توجه فوری مسئولان استانی و کشوری به معضل شدید آب آشامیدنی در این منطقه شدند.

لوله قدیمی انتقال آب این منطقه بعد از گذشت بیش از نیم قرن به‌شدت فرسوده شده بود و نمی‌توانست جوابگوی نیاز بخش غیزانیه باشد و ضرورت داشت به هر شکل ممکن طرح لوله‌گذاری جدید انتقال آب، به بهره‌برداری برسد.

شورای تامین استان به دنبال پیمانکاران توانمند و خوش‌نامی می‌گشت که بتوانند و حاضر باشند با روحیه و عملکردی جهادی در کوتاه‌ترین زمان این طرح را به نتیجه برسانند. شدت مشکلات فرصت چندانی برای انجام تشریفات طولانی مناقصه نمی‌داد به‌خصوص که رئیس‌جمهور وقت و همه نهادهای نظارتی و امنیتی بر سرعت بخشیدن بر حل این بحران تأکید داشتند.

به پیشنهاد شرکت آب و فاضلاب خوزستان سه شرکت دارای شرایط برای اجرای سریع این خط حدود ۴۵ کیلومتری انتخاب شده و هر بخش از آن به یکی از شرکت‌ها واگذار شد.

این شرکت‌ها در حالی پیرو مصوبه شورای تأمین استان و دعوت شرکت آب و فاضلاب خوزستان، با تمام قوا و روحیه‌ای جهادی نسبت به اجرای سریع پروژه اقدام کردند که گفته می‌شود هیچ یک از شرکت‌های معتبر و توانمند دیگر به دلیل کمبود منابع و سابقه برخی مشکلات در زمینه تسویه حساب با نهادهای دولتی، حاضر به پذیرش پروژه نبودند. به‌خصوص که به دلیل شرایط خاص منطقه، فرصتی برای انجام تشریفات معمول برای عقد قرارداد وجود نداشت.

این شرکت‌ها در شرایط خاص خرداد ۱۳۹۹ با اعتماد و اتکا به مصوبات شورای تأمین استان و تعهدات شرکت آبفای خوزستان که در قالب صورتجلسه‌ای تظنیک شده بود، نسبت به تجهیز کارگاه و پیشبرد پروژه اقدام کردند و در مدت سه ماه، مرحله دوم خط لوله انتقال آب غیزانیه را به بهره‌برداری رساندند.

اما تاکنون و با گذشت بیش از ۲۶ ماه از شروع پروژه، پیمانکاران مذکور همچنان در انتظار عقد قرارداد و دریافت مطالبات خود هستند.

در این باره  بهرنگ امامی‌فر یکی از پیمانکاران پروژه آبرسانی غیزانیه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در  اهواز،  اظهار داشت: پروژه غیزانیه با  سه شرکت دارای شرایط برای اجرای سریع خط حدود ۴۵ کیلومتری، براساس مصوبه شورای تأمین استان و با پیگیری استاندار و مدیرعامل  آب و فاضلاب و خوزستان کار شروع شد، این پروژه از خردادماه شروع شد و به صورت شبانه‌روزی تا اوایل شهریور ادامه داشت.

وی با اینکه تا امروز هیچ هزینه‌ای بابت این پروژه دریافت نکرده‌ایم و مسئولان پاسخگوی ما نیستند، به جزئیاتی از پیگیری دریافت مطالبات خود اشاره کرد و گفت: زمانی که تفاهم‌نامه‌ همکاری با آب و فاضلاب روستایی خوزستان بسته شد در مدت کوتاهی بخشنامه‌ای از طرف وزارت نیرو مبنی بر ادغام آب و فاضلاب روستایی با سازمان آب و فاضلاب استان خوزستان صادر شد و پس از آن مدیران آب و فاضلاب روستایی دیگر صاحب امضا نبودند و  از طرفی دیگر، امضای مدیران آب و فاضلاب  استان خوزستان تنفیذ نشده بود یعنی هر دو امضا نداشتند.

وی با بیان اینکه بعد از اعلام آب و فاضلاب روستایی با سازمان آب و فاضلاب برای پرداخت مطالباتمان درگیر روند اداری  شدیم، افزود: در این مقطع زمانی، هم مدیر آب و فاضلاب خوزستان و هم استانداران خوزستان( شریعتی و قاسم سلیمانی دشتکی) تودیع شده بودند و همین امر سبب شده بود ما دوباره در پیگیری برای دریافت مطالبات‌مان به نقطه اول برگردیم.

امامی‌فر با بیان اینکه آقای کرمی‌نژاد به عنوان مدیر آب و فاضلاب خوزستان منصوب‌ شده بود گفت: با توجه به تودیع و معارفه‌ها دوباره شروع به پیگیری کردیم تا در نهایت ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ اسناد و مدارک هر سه شرکت پیمانکار به تأیید مشاور آب و فاضلاب استان خوزستان رسید و برای اداره آب و فاضلاب استان خوزستان ارسال شد.

وی افزود: آب و فاضلاب خوزستان هم تمام بررسی‌های خود را انجام داد و به دستور کرمی‌نژاد مدیرکل آب و فاضلاب خوزستان در تاریخ هفتم تیرماه ۱۴۰۰ تقاضای ترک تشریفات از آب و فاضلاب خوزستان با امضاء مدیران مربوطه این اداره برای اخذ مجوز ترک تشریفات بر اساس مصوبه شورای تامین استان خوزستان به استانداری خوزستان ارسال شد. امضای آقای خلیلیان استاندار فعلی هم تا۳۰ دیماه ۱۴۰۰  طول کشید و در نهایت مجوز برای آب و فاضلاب استان خوزستان  ارسال شد تا قرارداد با ترک تشریفات منعقد شود.

امامی‌فر با اشاره به اخذ مجوزهای لازم  گفت: از اوایل اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تا امروز مدیرکل آب و فاضلاب خوزستان  شرط پرداخت مطالبات پیمانکاران را ارائه تخفیف از طرف هر سه شرکت پیمانکار  می‌داند و این در حالی است که ما برای اجرای این پروژه تسهیلات دریافت کرده و ملک فروخته‌ایم و جایی برای تخفیف وجود ندارد.

به گزارش تسنیم، نکته قابل‌ توجه این است که با وجود تاکید استاندار و اعضای شورای تامین استان خوزستان مبنی بر اجرای مصوبات و انجام تعهدات توسط آبفای خوزستان، هنوز تعهدات این شرکت در قبال این پیمانکاران عملیاتی نشده است.

 گزارش از فاطمه دقاق نژاد