بیش از ۲۵ هزار قطعه و تجهیز مختلف در فولاد خوزستان بومی سازی شده/ ۹۸ درصد قطعات مکانیکی مورد نیاز بومی‌سازی شده است/ استفاده از محصولات تولیدکنندگان داخلی یکی از مهم‌ترین راهبردهای این شرکت است
بیش از ۲۵ هزار قطعه و تجهیز مختلف در فولاد خوزستان بومی سازی شده/ ۹۸ درصد قطعات مکانیکی مورد نیاز بومی‌سازی شده است/ استفاده از محصولات تولیدکنندگان داخلی یکی از مهم‌ترین راهبردهای این شرکت است

دومین نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد مصرفی صنعت فولاد در اهواز آغاز به کار کرد.

دومین نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد مصرفی صنعت فولاد در اهواز آغاز به کار کرد.

به گزارش کاوش اخبار مدیرعامل فولاد خوزستان در آیین افتتاح این نمایشگاه (۱۷ اسفند) که با حضور جمعی از مسئولان استانی و تولید کنندگان فولاد برگزار شد، تعریف جامع بومی‌سازی را تحقق ظرفیت رشد صنعتی نهفته در داخل کشور دانست و افزود: برای اجرای صحیح بومی‌سازی باید راهبردی منسجم و یکپارچه برای تصمیم‌گیری و حرکت به سوی ایجاد دانش ساخت در سطح ملی شکل بگیرد. تحقیق و توسعه دو بال رشد و شرط بقا بنگاه‌های صنعتی هستند. توجه به بومی‌سازی بخش مهم تحقیق و توسعه را در برگرفته است. بدون شک همکاری دو قطب تحقیق و توسعه، یعنی دانشگاه‌ و صنعت، به تولید علم و دانش فنی منجر می‌ شود.

امین ابراهیمی در ادامه گفت: در بلندمدت تنها راه دست‌یابی به رشد صنعتی توجه به دانش است. بومی‌سازی قطعات و تجهیزات علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، باعث خودباوری، ایجاد اشتغال، انگیزه برای شرکت‌های دانش‌بنیان و در نهایت حرکت و پویایی چرخ صنعت کشور می‌شود. تا زمانی که یک کشور نتواند اهرم‌های فنی لازم را برای فراگیری و تبدیل دانش های فنی تامین کند، امکان تسلط بر فرآیند بومی‌سازی دانش فنی، میسر نخواهد بود.

وی علت شکل‌‌گیری مدیریت ساخت و سفارشات را نگاه بنیادی مجموعه فولاد خوزستان به بومی‌سازی دانست و اظهار داشت: از بدو تاسیس گروهی با نام مدیریت ساخت و سفارشات با هدف بومی‌سازی قطعات در شرکت راه‌اندازی شد. ساختار این گروه از نقطه ابتدایی بر پایه سفارشات، طراحی به روش مهندسی معکوس، استعلام ساخت و کنترل کیفیت شکل گرفته است. به همین منظور شرکت بخشی از تجهیزاتی که امکان ساخت آن در داخل کشور امکان‌پذیر است را در نمایشگاه‌های مختلف معرفی کرده تا با افراد حقیقی و حقوقی که توانایی ساخت و تولید آن را دارند، همکاری کند.

مدیرعامل فولاد خوزستان در ادامه گفت: شرکت فولاد خوزستان توانسته است بیش از ۲۵ هزار قطعه و تجهیز مختلف را طی چند دهه و با استفاده از روش‌‎های مهندسی معکوس و با اتکا بر دانش و توانایی‌های داخلی بومی‌سازی کند. هزینه‌هایی که برای ساخت این قطعات و تجهیزات تخصیص داده می‌شود حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد از ارزش تامین آن نسبت به خارج کشور کمتر است. در بخش قطعات مکانیکی موردنیاز شرکت فولاد خوزستان، با اطمینان می‌توان گفت قریب به ۹۸ درصد از این قطعات بومی‌سازی شده است و نیاز به خارج کشور برای تامین این قطعات به‌طور کامل قطع شده است.

ابراهیمی در پایان اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین راهبردهای شرکت فولاد خوزستان، مشارکت با شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ ها، مراکز پژوهشی و استفاده از محصولات تولیدکنندگان داخلی است. از همین‌رو همواره در مسیر حمایت از جوانان متعهد و متخصص و طرح‌هایی که به خودکفایی منجر شود، این مجموعه بزرگ صنعتی ثابت قدم ایستاده است. تجربه موفق برگزاری اولین نمایشگاه بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد مصرفی فولاد خوزستان در مرداد ماه ۱۳۹۸، این مجموعه عظیم صنعتی را بر آن داشت که دومین نمایشگاه بومی‌سازی را با هدف شناسایی شرکت‌های توانمند در عرصه طراحی، ساخت و تولید دانش فنی و تکیه بر توان داخلی برگزار نماید.

رضا نجاتی معاون سیاسی استاندار خوزستان در آیین افتتاح این نمایشگاه، تحمیل روزافزون تحریم‌های ظالمانه را در برابر اراده‌ی ایرانیان بی‌اثر دانست و افزود: تحریم‌ها همواره از سوی کشورهای ابر قدرت بر کشورمان تحمیل شده است. بنا به فرموده‌ی مقام معظم رهبری با حرکت در مدار تولید و اشتغال تحریم‌ها را بی‌اثر می کنیم. فولاد خوزستان با تولید پایدار و صادرات‌ محور شعار سال را تعبیر کرد.

وی در ادامه گفت: فولاد خوزستان در انجام مسئولیت‌های اجتماعی سرآمد است. سیل، مهار بیماری کرونا و رسیدگی به مناطق محروم مواردی هستند که این شرکت را به الگوی مناسبی تبدیل کرده است. در پیگیری مسائل و معیشت کارگری، همکاری و همیاری فولاد خوزستان مشهود است.

رضا فتوحی معاون اقتصادی استاندار دیگر سخنران مراسم، زمینه برای رشد تولید فولاد در استان را مهیا دانست و افزود: دسترسی خوزستان به منابع مختلف انرژی، آب‌های آزاد و حمل و نقل ریلی، مزایای رقابتی استان در جهت تبدیل شدن به قطب صنعت کشور هستند. با هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف و بکارگیری دانش فنی، صنایع مختلف از جمله فولاد به رشد و شکوفایی می‌رسند و در آینده نزدیک نه تنها در کشور بلکه در خاورمیانه هم، جایگاه نخست تولید فولاد را به دست‌ می‌آوریم.

رسول خلیفه‌سلطان دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد کشور گفت: حضور ایران در میان ده تولیدکننده برتر فولاد جهان نشان از پیش‌رو بودن صنعت فولاد در کشور است. از طرفی رتبه ۱۵ صادرات فولاد جهان هم در اختیار کشورمان است. بخش اعظم صادرات فولاد کشور بر دوش فولاد خوزستان است. اهمیت بومی‌سازی باعث شده، شرکت‌های بزرگ فولادسازی نگاه ویژه‌ای به این مقوله داشته‌ باشند.

وی در ادامه اظهار داشت: همگام شدن دولت و سازمان ایمیدرو با شرکت ها نشان از حمایت همه‌جانبه‌ی دولت از بومی‌سازی دارد. خوشبختانه باید اعلام کنم که میزان ارزبری، از سال ۹۷ به ازای هر تُن فولاد از ۱۳۰ دلار به ۸۰ دلار کاهش پیدا کرده است. این موفقیت مرهون حرکت صنایع فولادی به سمت بومی‌سازی و توجه به توانمندی سازندگان داخلی به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان است. هدف بعدی رسیدن به پنجاه دلار با برنامه‌ریزی ۵ ساله است.

خلیفه‌سلطان با بیان این جمله که تامین‌کنندگان و سازندگان بازوان ساخت و تولید صنعت هستند، افزود: رسالت صنایع بزرگ، هدایت تامین‌کنندگان و سازندگان داخلی به سمت بازارهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است. تا به امروز و به کمک فعالان عرصه فولاد بیست و شش هزار و ۴۰۰ کد کالایی در سامانه جامع بومی‌سازی کشور به ثبت رسیده است. در نظر داریم، سامانه بومی‌سازی را به صنایع کشور بسط دهیم. ایجاد صندوق پژوهش و فناوری حمایت از بومی‌سازی با پشتوانه هزار میلیارد تومان دیگر فعالیت در دست اقدام انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران است.

عطا تفضلی معاون خرید فولاد خوزستان و رئیس کمیته برگزاری نمایشگاه، حضور تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان در نمایشگاه بومی‌سازی صنعت فولاد را امیدبخش دانست و گفت: دومین نمایشگاه بومی‌سازی صنعت فولاد در مساحتی بالغ بر ۳۰۰۰ متر مربع و حضور پنجاه شرکت فعال در عرصه‌ی این صنعت برگزار می‌شود‌. سه رویکرد: ارتباط مستقیم تولیدکننده و تامین‌کنندگان با حضور عوامل فنی در مورد نیازهای فولاد، شناسایی ظرفیت‌های بالقوه و ایجاد فرصت مغتنم در رابطه با آشنایی مسئولان با مشکلات صنعت فولاد محوریت برگزاری نمایشگاه است. در طول برپایی نمایشگاه، بیست‌ کارگاه آموزشی در زمینه‌ی فناوری صنعت فولاد، برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، این نمایشگاه به مدت سه روز از تاریخ ۱۷ الی ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۰ و با هدف تبادل اطلاعات، مبادلات فنی، شناسایی تامین‌کنندگان، شناخت و ارائه توانمندی‌های ساخت داخل با حضور پنجاه شرکت تولیدکننده و تامین‌کننده‌ی صنعت فولاد برگزار می‌شود.