نمایندگان خوزستان در چهارمحال و بختیاری چه گفتند؟
نمایندگان خوزستان در چهارمحال و بختیاری چه گفتند؟

مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه در سفر به چهارمحال و بختیاری بر تقویت همکاری‌های بین استانی در راستای منافع مشترک و رفع موانع تولید در این ۲ استان تاکید کردند.

مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه در سفر به چهارمحال و بختیاری بر تقویت همکاری‌های بین استانی در راستای منافع مشترک و رفع موانع تولید در این ۲ استان تاکید کردند.

به گزارش کاوش اخبار، رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان روز پنجشنبه در نشست مشترک مجمع نمایندگان استان خوزستان و نمایندگان چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی که در شهرکرد برگزار شد، افزود: رابطه بین مردم چهارمحال و بختیاری و خوزستان یک رابطه دیرینه است که ریشه در فرهنگ و تاریخ این ۲ منطقه دارد و امید است با تقویت این ویژگی‌های مشترک و همکاری‌های بین استانی فصل جدیدی از ارتباطات بین ۲ استان برقرار شود.

سید کریم حسینی افزود: ظرفیت‌ها، منافع و چالش‌های مشترکی بین۲ استان وجود دارد که با همکاری و همراهی می‌توان این وضعیت را سامان بخشید.

وی تصریح کرد: در حوزه آب، مسائل فرهنگی، محیط‌زیست، کشاورزی و راه و جاده اشتراکاتی بین ۲ استان وجود داردکه با وحدت و همدلی می‌توان آن را به خوبی پیگیری کرد.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون به چالش‌های فراروی حوزه تولید به ویژه در بخش کشاورزی این استان اشاره کرد و گفت: در حالی که خوزستان ۸۰ درصد نفت استخراجی کشور را دارد اما امروز بیش از ۷۰۰ روستای آن با تنش آبی مواجه است.

حسینی افزود: استان خوزستان ۱۳ درصد تولید محصولات کشاورزی را دارد اما با مشکل تامین حق‌آبه کشاورزی مواجه است و در همین خصوص، انتظار می‌رود وزارت نیرو سند۶ ساله حق‌آبه کشاورزی این استان را به همان شکل که تهیه و تدوین شده مصوب و اجرا کند.

نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با تاکید بر تقویت منافع مشترک بین ۲ استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: حوزه امور عشایر، آب، راه‌های مشترک از جمله اشتراکات بین این ۲ استان است که باید تقویت شود و از سوی دیگر مشکل کم‌آبی تهدید مشترکی است که باید در خصوص رفع آن همفکری و هم‌افزایی کرد.

ابراهیم متینیان تصریح کرد: تنش آبی در ۷۰۰ روستای خوزستان آغاز شده و تاسف‌بار از آن اینکه برخی از روستاهای این استان هنوز از شبکه آبرسانی برخوردار نشده‌اند.

وی، مشکل تامین آب کشاورزی را از دیگر مشکلات این استان برشمرد و گفت: آب کشاورزی طرح مقام معظم رهبری، که تاکید بسیاری بر آن دارند هنوز تخصیص آب ندارد و انتظار می‌رود در این خصوص اقدامات شایسته‌ای در شان مردم خوزستان انجام گیرد.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با ابراز نگرانی نسبت به منابع آب در استان چهارمحال و بختیاری، این موضوع را تهدید برای استانهای بالادست دانست و گفت: زمانی که پایین دست در خصوص منابع آب با چالش جدی مواجه شود پس باید انتظار شرایط بدتری را در مناطق بالادست داشته باشیم.

سید لفته احمدنژاد با بیان اینکه کشاورزی خوزستان در حال از بین رفتن است، خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری تاکید بسیاری بر رونق بخش کشاورزی در خوزستان دارند و می‌طلبد در راستای تحقق فرمایشات معظم‌له، در تامین آب بخش کشاورزی استان خوزستان اهتمام لازم به کار گرفته شود.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست نیز به خطر انداختن امنیت غذایی مردم کشور را از نقشه‌های دشمن برشمرد و اظهار داشت: این نقشه با تضعیف بخش کشاورزی استان خوزستان محقق می‌شود از همین رو نباید اجازه داد تا کشاورزی خوزستان که رتبه نخست تولیدات کشاورزی کشور را دارد با تهدیدی مواجه شود.

عبدالله ایزدپناه افزود: انتظار می‌رود تصمیم‌گیرندگان کشور نسبت به توزیع عادلانه آب تصمیم‌گیری کنند تا مشکلی متوجه کشور و امنیت غذایی نشود.

نماینده آبادان و اروندکنار نیز در این نشست بر توزیع عادلانه آب تاکید کرد و گفت: در این میان توجه به مناطق پایین‌دست ضروری است. در حالی که در برخی استانها آب شرب و کشاورزی با چالش مواجه است اما در برخی دیگر از استانها سرانه فضای سبز در حال افزایش است که این موضوع مغایر با توزیع عادلانه آب است.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی نیز از تشکیل دبیرخانه دائمی و مشترک ۲ استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری خبر داد و گفت: این دبیرخانه به بررسی موضوعات اقتصادی بین ۲ استان در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها می‌پردازد.

مجتبی یوسفی افزود: جاده چهارخطه ایذه به شهرکرد به طول ۱۲۰کیلومتر از جمله این موضوعات است که می‌توان با پیگیری‌ها مشترک و هم‌افزایی زمینه تکمیل سریع‌تر آن را فراهم آورد.

نماینده مسجد سلیمان، هفتگل و لالی نیز در این نشست بر تقویت همکاری‌های بین ۲ استان تاکید کرد و گفت: این استان دارای اشتراکات بسیاری هستند که با هم‌افزایی و تشریک مساعی می‌توان در پیشبرد برنامه‌ها به خوبی اقدام کرد.

به نوشته ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان خوزستان به همراه جمعی از کارشناسان و اصحاب رسانه علاه‌بر نشست مشترک با نمایندگان استان خوزستان از طرح‌های انتقال آب حوضه آبریز کارون نیز دیدن کردند.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه ۲ رودخانه زاینده‌رود و کارون و بخشی از رودخانه دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.