طرح ملی مسکن اهواز در راه شکست خورده مسکن مهر
طرح ملی مسکن اهواز در راه شکست خورده مسکن مهر

با وجود آنکه در تعریف طرح ملی مسکن گفته شده که در داخل و محدوده شهرها ساخته می شوند اما درخبرها آمده که بخشی از طرح ملی مسکن کلانشهر اهواز بنا است که در شهرهای جدید ساخته شود و این تصمیم در حالی گرفته شده که بعد از گذشت یک دهه هنوز مسکن مهری که در این شهرها ساخته شده به سرانجام نرسیده است.

به گزارش کاوش اخبار؛ یک مساله که در آن شکی نیست هدر رفت سرمایه در خوزستان است که در برخی از پروژه های در دست اجرا این هدر رفت سرمایه و رد پای تصمیم های غیر کارشناسی قابل مشاهده است. نمونه آن همین مترویی که بعد از ۱۵ سال به ایستگاه فسخ قرارداد رسیده یا طرح های ملی شهرهای جدید و مسکن مهر که در گوشه کنار کشور به جمعیت پذیری رسیده است اما در اهواز هنوز اندر خم یک کوچه اند.

در همین بحث شهرهای جدید چه تفاوتی میان کلانشهر اهواز و دیگر کلانشهرهای کشور وجود دارد که در آنها شهرهای جدید رونق گرفته و به آبادی رسیده اند اما در اهواز میلیاردها پول هزینه ساخت آجر و سیمان شده و نه تنها به جمعیت پذیری نرسیده اند بلکه در بحث زیرساخت ها و خدمات رفاهی با مشکلات عدیده ای رو به رو هستند و گویا شهرهای متروکه هستند که تنها عده ای در آنها ساکن هستند.

در سال ۸۹ که بحث مسکن مهر برای حمایت از اقشار ضعیف مطرح شد بنا بود در کلانشهرها به دلیل کمبود و گرانی زمین بخش هایی از این طرح در شهرهای جدید اطراف کلانشهرها ساخته شود و همین هم باعث شد که متولیان امر بدون آنکه شرایط خاص اهواز و شهرهای جدید این کلانشهر را در نظر بگیرند و به این بیاندیشند که وقتی این شهرهای در جمعیت پذیری اولیه خود به دلیل مکان یابی نامناسب و ضعف زیرساخت ها به مشکل برخورده اند دیگر نباید مسکن مهر را به آنجا منتقل کنند، ساخت بیش از ۱۱ هزار واحد مهر را در شهرهای جدید کلید زدند.

سرگذشت ۱۱ هزار واحد مسکن که می توانست هم بخشی از معضلات کمبود مسکن در اهواز را که امروز قیمت اجاره و رهن در آن سر به فلک کشیده را برطرف کند و هم قشرهای ضعیف جامعه را صاحب خانه کند به شهرهای جدید گره زدند و اکنون بعد از گذشت یک دهه و به ثمر نشستن اثرات این طرح در دیگر نقاط کشور و حتی بعضی از شهرهای خوزستان، به جز واحدهای حداقلی که تعاونی ها ساختند بقیه واحدها به امان خدا رها شده اند.

البته همان واحدهای که تعاونی ها نیز ساخته اند با وجود آنکه متقاضیان آنها در حال پرداخت اقساط ماهیانه هستند نیز به مرحله اسکان نرسیده اند و سازمان های خدمات رسان به آنها خدمات نمی دهند و با شهرهای جدید همکاری نمی کنند. مثلا در شیرین شهر با وجود اینکه بنا بود بیش از پنج هزار واحد مسکن مهر ساخته شود تنها حدود ۴۰۰ واحد تعاونی آن آمده واگذاری است که به دلیل ضعف در زیرساخت مانند برق متقاضیان در آنها ساکن نشدند.

با وجود تجربه ناموفق شهرهای جدید و مسکن مهر در اهواز، گویا هنوز هم در بر همان پاشنه می چرخد و بنا است هزار و ۲۰۰ واحد از طرح ملی مسکن در شیرین شهر و احتمالا تعدادی نیز در شهر رامین ساخته شود، هر چند که خبری از این شهر در دسترس نیست. در واقع مسکن مهر را به این شهرها بردند تا شاید شهرهای جدید رونق بگیرند و حالا می خواهند طرح ملی مسکن را ببرند تا مسکن مهر رونق بگیرد و این دور باطل تا کجا رود معلوم نمی کند.

هرچند که معاون وزیر راه و شهرسازی گفته که طرح اقدام ملی مسکن در اراضی رها شده و مسکونی در محدوده شهرها ساخته می‌شود و بنا نیست مانند مسکن مهر در مکان هایی ساخته شود که نیاز به خدمات رسانی و پشتیبانی داشته باشد اما حال که متولیان این طرح در اهواز بنا است دوباره به شهرهای جدید بروند به این نکته توجه داشته باشند که مسکن مهر با هزینه های سرسام آوری که برای آن شده هنوز به پایان نرسیده است و نیاز به یک اراده برای تمام شدن دارد.

دیگر آنکه با وجود قیمت تمام شده مناسب مسکن مهر برای متقاضی، به دلیل ساخت در شهرهای جدید و ضعف خدمات دهی و مشکلات حمل و نقل و جابجایی تا اهواز؛ با استقبال نیز رو به رو نشده اند چه برسد که بخواهند یک مسکن که ممکن است برای متقاضی گران تمام شود را در شهرهای جدید بسازند.