کم و کاستی های بسیاری در شیرین شهر وجود دارد/سیاست ها و برنامه های استانی در بحث زیرساخت ها محقق نشده است/ اقدامات لازم برای سکونت در حال انجام است/ بستر قانونی برای ساخت باغ ویلاها در این شهر فراهم است/ یکهزار و 200 واحد از طرح مسکن ملی در شیرین شهر ساخته می شود/ مردم در صورت تمایل می توانند از واحدهای مسکن مهر هم برای بهره بردن از این طرح استفاده کنند
کم و کاستی های بسیاری در شیرین شهر وجود دارد/سیاست ها و برنامه های استانی در بحث زیرساخت ها محقق نشده است/ اقدامات لازم برای سکونت در حال انجام است/ بستر قانونی برای ساخت باغ ویلاها در این شهر فراهم است/ یکهزار و 200 واحد از طرح مسکن ملی در شیرین شهر ساخته می شود/ مردم در صورت تمایل می توانند از واحدهای مسکن مهر هم برای بهره بردن از این طرح استفاده کنند

مدیرعامل شرکت عمران شهرجدید شیرین شهر گفت: یکهزار و 200 واحد از طرح اقدام ملی مسکن در شیرین شهر در نظر گرفته شده است که از این تعداد 700 واحد آپارتمان و 500 واحد ویلایی پیش بینی کرده ایم.

رضا فرهادزاده روز چهارشنبه 25 تیرماه در گفت و گو با خبرنگار کاوش با بیان اینکه شیرین شهر در چند سال گذشته در مسیر درست حرکت می کند، اظهار کرد: ساخت یک شهر را صرفا دستگاه های دولتی جلو نمی برند و به مشارکت مردم و سرمایه گذاری بخش خصوصی به عنوان یک اصل نیاز است.

وی عنوان کرد: ما در این مدت به دنبال رونق بخشی به شهر و ایجاد بسترهای لازم برای سکونت بودیم و فضاهای عمومی خوبی مانند پارک ها، مدارس و اماکن ورزشی در شیرین شهر ایجاد شده و یا در حال ساخت است، نباید شهر را با ساخت مسکن مهر صرفا برای اقشار ضعیف در نظر بگیریم زیرا فضای شهرها برای تمام اقشار دیده می شود، اگر تنها اقشار ضعیف ساکن یک شهر شوند بیشتر یکدیگر را تضعیف خواهند کرد، بنابراین نیاز است شهر در محورهای مختلف توسعه پیدا کند.

مدیرعامل شرکت عمران شهرجدید شیرین شهر تصریح کرد: شیرین شهر توانست در مباحث مختلفی از جمله در بحث باغ ویلا توسعه پیدا کند، ما از خلا موجود در استان که چنین فضایی مناسب و قانونی وجود نداشت استفاده کردیم. در دزفول زمین هایی تبدیل به باغ ویلا شده اند که به لحاظ قانونی مشکل دارند و هر لحظه امکان تخریب آن ها هست اما اکنون این بستر به صورت قانونی در استان ایجاد شده و تنها جایی که در خوزستان باغ ویلاهای کامل و جامع با رعایت تمام مسائل قانونی از جمله داشتن پروانه ساخت، پایان کار و مجوزهای لازم وجود دارد شیرین شهر است.

فرهاد زاده ادامه داد: علی رغم اینکه همه تصور می کردند امکان توفیق این موضوع در شیرین شهر وجود ندارد اما افرادی از جامعه ی پزشکان، مهندسان، بازاریان و سرمایه گذاران برای ساخت باغ ویلا در محله ی پرنیان شیرین شهر حضور پیدا کردند که این کار کم کم باعث رونق سایر خدمات نیز می شود.

وی خاطرنشان کرد: روز گذشته کلنگ زنی یک فضای ورزشی را داشتیم که بخش خصوصی صفر تا صد ساخت آن را برعهده گرفته است که نشان دهنده ی جهشی است که در شیرین شهر وجود دارد، البته پیش از این فضای ورزشی احداث کرده بودیم اما وقتی بخش خصوصی این کار را انجام دهد حاکی از پیشرفتی است که مدنظر است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرجدید شیرین شهر بیان کرد: البته هنوز کم و کاستی های بسیاری در شیرین شهر وجود دارد که شاید به این دلیل است سیاست ها و برنامه های مدون استانی محقق نشده که نمونه ی آن بحث زیرساخت ها است، به طور مثال ما در سه سال گذشته بیش از هشت میلیارد تومان هزینه ی آب و فاضلاب کرده ایم در حالی که این موضوع وظیفه ی ذاتی شرکت آب و فاضلاب است.

فرهادزاده در خصوص بحث مدارس با اشاره به اینکه مدرسه از مولفه های اصلی برای سکونت است، افزود: در گذشته آموزش و پرورش اعلام می کرد برای اینکه معلم در اختیار ما قرار دهد باید جمعیت قابل قبولی از دانش آموز داشته باشیم که این خلا باعث به وجود آمدن مشکلاتی شده بود.

وی اذعان داشت: به طور مثال تدریس دانش آموزان دختر و پسر کلاس اول تا ششم دبستان را یک سرباز معلم برعهده داشت که هم کیفیت اموزش پایین بود و هم خانواده ها حاضر نبودند فرزند خود را در چنین فضایی بفرستند اما اکنون ما مدارس غیرانتفاعی را در تمام مقاطع با هزینه ی شرکت عمران راه اندازی کرده ایم، اول کار سه چهار دانش آموز در این مدارس کسب علم می کردند اما در حال حاضر 500 دانش آموز هستند که علاوه بر شیرین شهر روستاهای اطراف را هم تحت پوشش قرار داده ایم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرجدید شیرین شهر تاکید کرد: گرچه خلاهای بسیاری از جمله مشکلات اقتصادی در شیرین شهر وجود دارد اما به سمت راهی که باید برای پیشرفت این منطقه برویم گام برداشته ایم.

فرهادزاده اظهار داشت: ماده ی پنج قانون ایجاد شهرهای جدید تمام دستگاه ها را مکلف کرده که شهرهای جدید را متفاوت از دیگر شهرها ببینند زیرا به طور مثال شبکه بهداشت و درمان می گوید شهر حداقل باید 40 هزار نفر جمعیت داشته باشند تا بتوانیم خدمات درمانی را درقالب مرکز درمانی ارائه کنیم که این موضوع مردم شهرهای جدید را دچار مشکل می کند. البته ما برای ارائه ی خدمات درمانی به مردم تفاهم کرده ایم و با مشارکت هم این کار را انجام داده ایم.

وی ادامه داد: ضرورت حضور بعضی از نهادها در شیرین شهر بیشتر احساس می شود از جمله نیروی انتظامی؛ البته ما قرارداد بسته ایم و تا حدودی امنیت شهر را تامین کرده ایم اما قطعا حضور نیروی انتظامی و کلانتری کمک بهتری را در این خصوص می کند.

مدیرعامل شرکت عمران شهرجدید شیرین شهر با اشاره به اینکه آموزش و پرورش باید مدارس را تشکیل دهد، بیان کرد: دبستان دولتی پسرانه و دخترانه در شیرین شهر احداث شده است سال گذشته نیز دبیرستان پسرانه دولتی در شیرین شهر تشکیل شد و سال تحصیلی آینده نیز دبیرستان دخترانه ی دولتی راه اندازی می شود.

فرهادزاده خاطرنشان کرد: نیاز است که خدمات دهی سازمان برق بیشتر شود زیرا الان یکسری از واحدهای مسکن مهر در شیرین شهر در انتظار تکمیل شبکه ی برق هستند.

وی در رابطه با طرح مسکن ملی در شیرین شهر عنوان کرد: ما این آمادگی را داریم که افرادی که تمایل دارند در شیرین شهر از تسهیلات دولت در طرح اقدام ملی مسکن (که تا سقف 100 میلیون تومان است) در قالب واحدهای آپارتمانی و ویلایی بهره ببرند را پذیرا باشیم و این را در فراخوان ها و ثبت نام ها اعلام کرده ایم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرجدید شیرین شهر اذعان کرد: مردم در صورت تمایل می توانند از واحدهای مسکن مهر هم برای بهره بردن از این طرح استفاده کنند، واحدهای مسکن مهر ما حدود 40 میلیون تومان وام دارند که در صورت تمایل مابه تفاوت قیمت از تسهیلات اقدام ملی دریافت می شود.

فرهادزاده در پاسخ به اینکه چند واحد برای طرح مسکن ملی در شیرین شهر در نظرگرفته شده است، گفت: این موضوع بستگی به استقبال مردم برای سکونت در شیرین شهر باتوجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط فعلی استان که مهاجر فرست است، دارد اما حدود یکهزار و 200 واحد از این طرح در شیرین شهر نظر گرفته شده است.

وی افزود: از این تعداد 700 واحد آپارتمان و 500 واحد ویلایی پیش بینی کرده ایم اما امکان جابه جایی این سهمیه وجود دارد یعنی اگر استقبال و تقاضای بیشتری برای هرکدام از این واحدها وجود داشت سهمیه ی بیشتری به آن اختصاص داده می شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهرجدید شیرین شهر در رابطه با دلیل عدم استقبال از شیرین شهر یادآور شد: از همان ابتدا باید راه درست را برای شیرین شهر انتخاب می کردیم، اینکه پنج هزار و 500 واحد مسکن مهر برای شهری تازه تاسیس در نظر گرفته شود بدون توجه به بحث های اجتماعی، اقتصادی و شغلی آن درست نبود و کاری بود که نیاز به برنامه ریزی بیستری داشت و باید برای تمام اقشار در نظر گرفته می شد که در ابتدا چنین نبود اما اکنون به این سمت می رود.

فرهادزاده تصریح کرد: سرمایه گذاری داریم که قصد دارد 700 واحد آپارتمان مسکن مهر را به صورت یکجا از ما خریداری کند که نشان دهنده ی این است استقبال از شیرین شهر در حال ایجاد شدن است.

وی با اشاره به اینکه برخی از سرمایه گذاران پیشنهاد می دهند واحدهای 75 متری مسکن مهر را دوتا یکی و به 150 متر تبدیل کنند، ادامه داد: نمی توان به طور دقیق پیش بینی کرد پنج هزار و 500 واحد 75 متری متراکم بسازیم و انتظار داشته باشیم مردم هم استقبال کنند در بحث باغ ویلا نیز رویه ای را دیکته نمی کنیم و هرفردی می تواند طرح خود را بسازد، در حال حاضر از 60 پروانه ی ساخت که برای احداث باغ ویلا گرفته شده 40 طرح متفاوت است و هرکسی در حال ساخت طرح، زیربنا و فضای موردنظر خود است زیرا باید خواسته ی مردم از ابتدا دیده شود.

شهر جدید شیرین شهر در 23 کیلومتری جنوب غربی کلان شهر اهواز و شرق رودخانه کارون قرار دارد، از سال 83 کار طراحی و ساخت آن برای اسکان 75 هزار نفر آغاز شده ولی تاکنون به جمعیت پذیری نرسیده و از مشکلات عدیده ای به ویژه در بحث زیرساخت ها و خدمات رفاهی رنج می برد.

بنا بود بیش از پنج هزار واحد مسکن مهر نیز در شهر جدید شیرین شهر ساخته شود اما تنها حدود 400 واحد آن آمده واگذاری است که به دلیل ضعف در زیرساخت مانند برق متقاضیان در آنها ساکن نشدند.