مجوز شفاهی اعمال محدودیت ها در شهرهای قرمز خوزستان صادر شد/ ماجرای پلیس کرونا چه بود/ ابتلای ۱۰۰ کودک خوزستانی به کرونا/ اجباری کردن قرنطینه ی خانگی لازم بود اما شرایط اقتصادی این کار وجود نداشت/ 30 درصد مبتلایان قرنطینه ی خانگی را شکستند
مجوز شفاهی اعمال محدودیت ها در شهرهای قرمز خوزستان صادر شد/ ماجرای پلیس کرونا چه بود/ ابتلای ۱۰۰ کودک خوزستانی به کرونا/ اجباری کردن قرنطینه ی خانگی لازم بود اما شرایط اقتصادی این کار وجود نداشت/ 30 درصد مبتلایان قرنطینه ی خانگی را شکستند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: روز گذشته در جلسه ی ستاد ملی کرونا به ما اجازه داده شد در صورت ضرورت محدویت هایی در شهرهای قرمز اعمال کنیم اما هنوز به صورت کتبی به ما اعلام نشده است.

به گزارش کاوش، دکتر فرهاد ابول نژادیان شامگاه پنجشنبه پنجم تیرماه در نشست با فعالان رسانه ای استان که به صورت زنده از شبکه ی اجتماعی اینستاگرام پخش شد در خصوص تشریح آخرین وضعیت شیوع کرونا در خوزستان اظهار کرد: از دوم اردیبهشت ماه روند رو به رشدی را در آمار مبتلایان به کرونا در خوزستان داشتیم که تا 20 اردیبهشت تنها ظرفیت بیمارستان رازی برای بیماران کرونایی در اهواز کفاف می داد و تمام تجهیزات به این بیمارستان گسیل می شد.

وی عنوان کرد: در اوایل 26 تخت آی سی یو در رازی داشتیم که برای اینکه از این بیمارستان خارج نشویم ظرفیت سازی کردیم و بخش سی سی یو را به آی سی یو و بخش همودیالیز را نیز به آی سی یو اورژانس تبدیل کردیم و در حال حاضر بیمارستان رازی 150 تخت عادی و 50 تخت آی سی یو دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: بیمارستان طالقانی آبادان تا 10 روز گذشته کفاف این حوزه را می داد اما با تکمیل شدن ظرفیت آن بیمارستان نفت و بعد تامین اجتماعی وارد مدار شد، در حال حاضر به دلیل افزایش آمار مبتلایان بیمارستان شوش بیماران کرونایی را پذیرش می کند که تا پپیش از این به بیمارستان گنجویان منتقل می شدند اما همچنان بیمارانی که نیاز به بستری در بخش آی سی یو دارند به دزفول اعزام می شوند که 25 تخت به این بیمارستان اضافه شده است.

کاهش تعداد بیماران بستری در استان

ابول نژادیان با بیان اینکه هیچ بیماری بدون تخت نمانده و نیازی به بیمارستان صحرایی نداریم خاطرنشان کرد: در تخت های مراقبت ویژه دچار کمبود هستیم. سه روز است که تعداد بیماران بستری در تخت های عادی در استان کاهشی شده و امروز هم برای اولین روز تعداد بستری های تخت های ویژه کاهش یافته است همچنین ورودی مراکز 16 ساعته ی ما در هفته ی گذشته در شهرهای قرمز کاهشی نبوده اما در اهواز از بیش از 2 هزار و 500 مراجعه روزانه به یکهزار و 700 نفر رسیده است.

وی افزود: نیازمند همکاری رسانه ها برای راه اندازی پویش استفاده از ماسک هستیم تا این فرهنگ نهادینه شود ضمن اینکه در هر اداره و سازمان براساس مصوبه ی ستاد استانی باید اجبار استفاده از ماسک وجود داشته باشد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه همچنان در 9 شهر استان وضعیت قرمز است در خصوص بازگشت محدودیت ها، تصریح کرد: از ستاد ملی کرونا درخواست کردیم که اجازه دهند محدودیت ها را براساس شرایط روند بستری افراد اعمال کنیم و اختیارات لازم را به ستاد استانی دهند که روز گذشته در جلسه ی ستاد ملی کرونا به ما اجازه داده شد در صورت ضرورت محدویت هایی در شهرهای قرمز اعمال کنیم اما هنوز به صورت کتبی به ما اعلام نشده است.

ابول نژادیان یادآور شد: در اسفند و فرودین ماه تعطیلی و اعمال محدودیت ها برحسب وضعیت بیماری در استان در اختیار استاندار بود اما باتوجه به درگیری استان های مختلف ستاد ملی کرونا این اختیار را از استانداران گرفت و اعلام شد پیشنهادات به ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال شود تا در نهایت آن ها در خصوص ایجاد محدودیت ها تصمیم گیری کنند.

سلامت مردم را بازیچه ی مسائل سیاسی نمی کنیم

وی بیان کرد: وضعیت اهواز زرد است و اینکه گفته شود به دلیل مسائل سیاسی اهواز از لیست شهرستان های قرمز خارج شده درست نیست زیرا در این موضوع سلامت مردم را بازیچه ی مسائل سیاسی نمی کنیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در تعریف وضعیت قرمز، زرد و سفید اذعان داشت: اگر به ازای هر صد هزار نفر روزانه به مدت 2 هفته سه نفر بستری شوند وضعیت آن شهرستان قرمز است و اگر برهمین اساس 2 نفر بستری شوند زرد و یک نفر یا کمتر وضعیت سفید است. بعبارت دیگر برای مشخص شدن وضعیت مناطق ملاک تعداد بستری ها است.

ماجرای پلیس کرونا چه بود

ابول نژادیان در خصوص پلیس کرونا اظهار کرد: چندی پیش فرماندار آبادان خبر از تشکیل پلیس کرونا در این شهرستان داد که نیروی انتظامی به این لفظ ایراد گرفت و اعلام کرد این کلمه بار قانونی دارد اما در حقیقت منظور فرماندار آبادان استفاده از ظرفیت فعالان اجتماعی بود که نقش بازدارندگی داشته باشند وعدم استفاده از ماسک را عیب اجتماعی تلقی کنند.

وی عنوان کرد: براساس بررسی های نمونه های سلولوژی  گرفته شده از یکهزار و 500 نفر بدون علامت در اهواز که 20 روز گذشته انجام شد 14.6 درصد از این تعداد تست کرونای آن ها مثبت شد که این رقم در این مدت به 20 تا 25 درصد رسیده است، در نیمه ی دوم تیرماه مجدد جمعیت دو سه هزار نفری را در اهواز بررسی می کنیم تا مشخص شود چه مقدار ایمنی حاصل شده است.

فوت شدگان کرونایی در شهرستان های خوزستان تیمم داده می شوند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بعد از فوت بیماران ناشی از کرونا آن ها به سردخانه منتقل می شوند و از سردخانه به بعد برعهده ی سازمان آرامستان است، براساس مصوبه ی ستاد استانی مقابله با کرونا سازمان آرامستان اهواز با رعایت پروتکل های بهداشتی اقدام به غسل می کنند و در شهرستان ها که غسالخانه ی مخصوص وجود ندارد آن ها را تیمم می دهند.

ابتلای ۱۰۰ کودک خوزستانی به کرونا

ابول نژادیان در رابطه با مبتلایان زیر 15 سال خاطرنشان کرد: تنها مرکز برای کودکان مبتلا به کرونا در استان بیمارستان ابوذر اهواز است و از ابتدای کرونا تا کنون حدود 100 کودک مبتلا در خوزستان داشته ایم که دو، سه مورد فوتی در بین آن ها رخ داد که البته بیماری زمینه ای داشتند.

به تنهایی نمی توانیم کرونا را اداره کنیم

وی تاکید کرد: بارها در ستاد استانی کرونا اعلام کردیم که به تنهایی نمی توانیم کرونا را اداره کنیم و نیاز به همکاری سازمان ها داریم.

اجباری کردن قرنطینه ی خانگی لازم بود اما شرایط اقتصادی این کار وجود نداشت

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص قانون اجباری کردن قرنطینه ی خانگی و استفاده از نقاهتگاه ها اضافه کرد: برای قرنطینه ی بیماران در نقاهتگاه ها باید 14 روز هزینه هایی از جمله هزینه های پوشش و خوراک آن ها تامین شود که این امکان وجود نداشت، در واقع باید قرنطینهی خانگی اجباری می شد اما به واسطه ی شرایط اتفاق نیفتد.

30 درصد مبتلایان قرنطینه ی خانگی را شکستند

ابول نژادیان اظهار کرد: در خوداظهاری های گرفته شده از 400 بیمار مبتلا به کرونا که در قرنطینه بودند 9 درصد اعلام کردند قرنطینه را شکسته اند اما در ارزیابی های ما حدود 30 درصد قرنطینه ی خانگی را شکسته اند و این همان جایی است که نقطه آسیب ما است گرچه بر این موضوع واقف بودیم اما اجباری کردن رعایت قرنطینه ی خانگی از حیطه ی اختیارات خارج بود زیرا دانشگاه امکانات و قوه ی قهریه را نداشتیم.

دپوی 2 هزار تست کرونا در شهرستان های استان

وی با اشاره به دپوی 2 هزار تست کرونا در شهرستان ها بیان کرد: در برخی از زیر ساخت ها از قبل مشکل وجود داشت به طور مثال دستگاه اتومات استخراج که هر ساعت کار 36 نمونه را انجام می دهد و در 24 ساعت کار حدود 800 نمونه را انجام می دهد را نداریم.

47 درصد مرگ های ناشی از کرونا در چهار روز اول بستری رخ می دهند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اذعان کرد: 4.7 درصد از مرگ های کرونایی در خوزستان در 2 ساعت اول بستری در اورژانس، 11 درصد مرگ ها در 24 ساعت اول، 23 درصد در 48 ساعت اول و 47 درصد مرگ ها در چهار روز اول رخ می دهند که این نشان می دهد بیماران به ما دیر و با حال بد مراجعه می کنند.

ابول نژادیان یادآور شد: 82 درصد فوتی ها بیماری زمینه ای داشتند و 18 درصد فاقد بیماری زمینه ای بودند که از جان باخته هایی که بیماری زمینه ای نداشتند 64 درصد بالای 60 سال داشتند، همچنین 32 درصد فوتی های دارای بیماری زمینه ای دچار بیماری دیابت، 30 درصد بیماری قلبی عروقی، 11 درصد بیماری های ریوی بودند و 4 درصد نیز جزو بیماران بدخیمی بودند.

وی با بیان اینکه بیشترین مبتلایانی که دارای بیماری زمینه ای بودند و در 48 ساعت اول فوت شدند دچار بیماری های ریوی بودند، افزود: میانگین سنی فوت شدگان 66 سال است که 46 درصد آن ها زن و 54 درصد مرد هستند.

چه داروهایی در درمان کرونا موثر بودند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: از داروی رمدسیویر به عنوان داروی ضد ویروس کرونا و برای درمان بیماران کرونایی در استان استفاده می کنیم همچنین استفاده از داروی ریسیژن میزان مرگ و بیمار را کاهش داد و سووداک بروز را کم کرد.

کاهش 50 درصدی آمار مرگ و میر با پلاسما درمانی

ابول نژادیان با بیان اینکه از طریق پلاسما درمانی تا 50 درصد آمار مرگ و میر در استان کاهش پیدا کرد، ادامه داد: هیدروکسی کلروکین و آزیترومایسین داروهای اولیه برای درمان کرونا هستند که برای بیماران بدحال استفاده نمی شوند.

تکمیل سه بیمارستان در خوزستان تا هفته ی دولت

وی در رابطه با تمهیدات اندیشیده شده برای فصل پاییز گفت: در حال ساخت 80 تخت آی سی یو در اهواز هستیم همچنین بیمارستان الوار گرمسیری اندیمشک، ولیعصر بهبهان و بیمارستان باغملک را که از سال های متمادی عملیات اجرایی آن ها شروع شده بود اما به پایان نرسیده بود تا هفته ی دولت تکمیل می شوند.