شمار مبتلایان و فوتی های کرونا در خوزستان کمتر از نرم کشوری است/ قضاوت عملکرد دانشگاه با دارندگان انصاف و مروت باشد
شمار مبتلایان و فوتی های کرونا در خوزستان کمتر از نرم کشوری است/ قضاوت عملکرد دانشگاه با دارندگان انصاف و مروت باشد

رییس مرکز بهداشت استان خوزستان و معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهوا گفت: برخی نسبت به عملکرد مجموعه دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی استان قضاوت و انتقادهایی داشته و دارند اما نگاهی به آمار و ارقام رسمی نشان می دهد که وضعیت به گونه ای دیگر است.

به گزارش کاوش، دکتر محمد علوی روز جمعه ( 26 اردیبهشت ماه) در خصوص وضعیت خوزستان و کشور به لحاظ ابتلا به کروناویروس ضمن ارائه ی چند آمار اظهار کرد: امروزه پرسش های زیادی در مورد وضعیت نگران کننده استان خوزستان از نظر کرونا می شود و برخی نسبت به عملکرد مجموعه دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی استان قضاوت و انتقادهایی داشته و دارند اما نگاهی به آمار و ارقام رسمی نشان می دهد که وضعیت به گونه ای دیگر است.

وی تصریح کرد: استان خوزستان با جمعیتی حدود 4.8 میلیون 6 درصد جمعیت کشور را تشکیل میدهد. بنابراین سهم استان از نظر ابتلا به کروناویروس باید حدود 6600 از کل 112 هزار مورد ابتلای کشور باشد درحالیکه تعداد موارد استان حدود پنج هزار و 600 (یعنی بسیار کمتر از تعداد متناسب با جمعیت) است.

رییس مرکز بهداشت استان خوزستان افزود: تعداد فوتی ها نیز باید حدود 410 از کل 6850 جان باختگان کشور باشد درحالیکه 326 نفر است اما نگرانی از این لحاظ است که این آمار بعد از بازگشایی اصناف و فعالیت های مصوبه ستاد کرونای ملی در تاریخ 31 فروردین و متعاقب آن از 6 اردیبهشت افزاش یافته است و بعبارت دیگر روند بیماری رو به افزایش و نگران کننده است.

به گزارش کاوش به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، دکتر علوی بیان کرد: شاخص های مهم اپیدمیولوژیک میزان های شیوع ومرگ ومیر کرونا است و شاخص های مهم کنترل ومدیریت موفق بیماری میزان بیماریابی، تست گیری و کاهش موارد بستری و مرگ ومیر است.

وی ادامه داد: ایران به لحاظ ابتلا به کووید19 رتبه ی دهم در دنیا را دارد اما از لحاظ میزان شیوع رتبه ی 44 را با 1300 نفر در یک میلیون دارد، همچنین ایران نهمین کشور از نظر مرگ و میر است اما با جان باختن 85 نفر از هر یک میلیون نفر رتبه ی بیستم را در میان کشورهای جهان از نظر میزان میرایی ( تعداد فوت در یکصد هزار نفر) دارد.

رییس مرکز بهداشت استان خوزستان و معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز خاطرنشان کرد: ایران پنجمین کشور از لحاظ بهبودی مبتلایان است و رتبه ی 54 ( با تست گیری 7678 نفر در یک میلیون نفر) را به لحاظ تست گیری دارد، خوزستان نیز به ازای هر یک میلیون نفر 4791 تست انجام داده است.

دکتر علوی با مقایسه ی شاخص های مهم عنوان کرد: میزان کشندگی کروناویروس در جهان 15 درصد، در کشور ما 8.03 درصد و خوزستان 6.5 درصد است، همچنین میزان شیوع ویروس در هر یک میلیون نفر در جهان؛ 581 نفر، در ایران؛ یکهزار و 366 نفر و در خوزستان یکهزار و 203 نفر است.

وی اضافه کرد: میزان میرایی نیز در هر یک میلیون نفر در جهان 38.9 درصد، در ایران 82 درصد و در استان ما 67.9 درصد است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تاکید کرد: در 2 هفته ی اخیر نمونه گیری ها در استان به شدت افزایش یافته و روزانه حدود یکهزار تست انجام می شود و از 1400 تست به ازای هر یک میلیون نفر به حدود 4800 تست رسیده یعنی حدود 3.5 برابر شده است.