تاکنون به واحدهای احداثی آسیب دیده در آبگرفتگی آذرماه خسارت پرداخت نشده است/ پرداخت کمک بلاعوض به یکهزار و 737 مالک واحد تعمیری
تاکنون به واحدهای احداثی آسیب دیده در آبگرفتگی آذرماه خسارت پرداخت نشده است/ پرداخت کمک بلاعوض به یکهزار و 737 مالک واحد تعمیری

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان با اشاره به اینکه این بنیاد متولی پرداخت خسارات آبگرفتگی شهرستان های اهواز و کارون در بارندگی ۲۵ آذر سال گذشته شد، گفت: تا کنون کمک های بلاعوض و معیشتی به واحدهایی که نیاز به احداث دارند پرداخت نشده است.

مسعود انصاریان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار کاوش در خصوص پرداخت کمک بلاعوض به خسارت دیدگان ناشی از آبگرفتگی در شهرهای اهواز و کارون اظهار کرد: در جریان آبگرفتگی آذرماه در شهرهای اهواز و کارون چهار هزار و 247 واحد ارزیابی شد که از این تعداد 199 واحد احداثی و یکهزار و 772 واحد تعمیری تشخیص داده شد.

وی افزود: از چهار هزار و 247 واحد ارزیابی شده یکهزار و 954 واحد مشمول دریافت تسهیلات معیشتی بودند و یکهزار و ۸۸ واحد بدون آسیب تشخیص داده شدند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان در رابطه با مجموع پرداختی های وام بلاعوض به واحدهای تعمیری تصریح کرد: در بخش واحدهای تعمیری (شهرهای اهواز و کارون) به یکهزار و 737 مالک به ارزش 57 میلیارد ریال پرداخت انجام شده است.

انصاریان خاطرنشان کرد: به یکهزار و 505 مالک کمک معیشتی بلاعوض از سوی دولت و بنیادمسکن (جهت خرید لوازم خانگی) در مجموع به ارزش 65 میلیارد ریال پرداخت شده است.

وی ادامه داد: مالکینی که تشکیل پرونده داده اند برای دریافت وام قرض الحسنه برای تعمیرات واحد مسکونی و وام معیشتی به بانک معرفی می شوند و در صورتی که این وام به آن ها تعلق گیرد تا سقف 150 میلیون ریال تسهیلات به آن ها پرداخت می شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان با اشاره به روند آسان پرداخت کمک های بلاعوض بیان کرد: بیشتر کمک های بلاعوض پرداخت شده است زیرا مراحل تشکیل پرونده تا دریافت اعتبار آن آسان تر از پرداخت تسهیلات است به جهت اینکه برای دریافت وام بلاعوض به چک، سفته و معرفی ضامن نیاز نیست.

انصاریان افزود: از آن جایی که برای دریافت وام معیشتی این مراحل لازم است، باید اقساط وام مشخص و روال بانکی طی شود مردم کمتر از آن استقبال می کنند که این ضعف مشارکت عمومی را در این زمینه نشان می دهد.

وی در پاسخ به اینکه چه زمانی پرداخت خسارت ها به طور کامل انجام می شود، اذعان کرد: باقی مانده ی پرداخت ها زمان می برد و بستگی به مولفه هایی از جمله همکاری بانک ها، سیستم اداری بنیاد مسکن استان و تکمیل مدارک اشخاص متقاضی وام دارد که در سرعت کار موثر هستند.

بارندگی شدید ( حدود 80 میلیمتر) 25 آذرماه سال گذشته در شهرهای اهواز و کارون که در مدت زمان کمی رخ داد سبب شد تا برخی خانه ها در این شهرها به زیر آب بروند.