وضعیت کرونا در خوزستان به روایت آمار
وضعیت کرونا در خوزستان به روایت آمار

دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز جدولی از وضعیت بیماری ویروس کرونا در این استان از زمان پیدایش تا روز ۲۴ اسفند ارائه کرد.

از چهارم اسفند ماه سال جاری تا کنون ۲۲۱ نفر در استان خوزستان به بیماری کرونا مبتلا شده اند که۱۳۳ نفر این افراد یعنی ۶۰ درصدآن مرد و ۸۸ نفر آنها معادل ۴۰ درصد زن می باشند.

بر پایه این گزارش اولین مورد ثبت کرونا در استان خوزستان مربوط به تاریخ چهارم اسفند ماه بوده که آزمایش سه نفر در شهرستانهای اهواز، شوشتر و آبادان مثبت اعلام شد و این شیب تا ۱۰ اسفند ماه به صورت ملایم ادامه داشته به طوریکه در ۱۰ اسفند ماه تعداد کل افراد مبتلا به کرونا در استان که آزمایش آنها مثبت بود به ۱۶ نفر رسیده است.

این شیب در ۱۵ اسفند ماه قدری تند شده به طوریکه تعداد افراد مبتلا به کرونا در استان به ۵۶ نفر رسید و در ۲۰ اسفند ماه به مدت پنج روز این آمار به ۲ برابر افزایش یافت اما این شیب در ۲۱ اسفند بسیار صعودی شده و به ۱۵۸ نفر رسید و در ۲۴ اسفند ماه نیز رکورد افزایش تعداد مبتلایان استان با ۴۸ نفر شکسته شده و در نهایت این آمار به ۲۲۱ نفر رسید.

بر اساس این داده ها بیشترین مبتلایان به ویروس کووید۱۹ در خوزستان مربوط به گروه سنی ۴۵ تا ۵۹ سال با ۳۶.۲ درصد، گروه سنی ۶۰ تا ۷۴ سال ۲۴.۹ درصد ، گروه سنی ۳۰ تا ۴۴ سال ۲۴.۹ درصد و گروه سنی ۷۵ سال به بالا ۷.۷ درصد، گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال ۵.۹ درصد و گروه سنی زیر پنج سال نیز نیم درصد بوده است و گروه های سنی پنج تا ۱۴ سال هیچ‌گونه ابتلایی وجود نداشته است.

این گزارش می افزاید در بین بیماران فوت شده کرونایی خوزستان که ۳۲ نفر بوده اند ۸۱ درصد دارای بیماری زمینه ای و ۱۹ درصد فاقد بیماری زمینه ای بوده اند که از بین ۱۹ درصدبیماران فاقد بیماری زمینه ای حدود ۷۵ درصد آنان بالای ۶۰ سال سن داشته اند.

از بین افراد فوت شده گروه سنی ۶۰ تا ۷۴ سال بیشترین میزان فوتی با ۵۵ درصد و در گروه سنی زیر ۳۰ سال هیچگونه فوتی گزارش نشده است.در گروه سنی ۷۵ سال به بالا ۱۸.۶ درصد فوتی ها را تشکیل می دهد و پس از آن گروه سنی ۳۰ تا ۴۴ سال با ۱۴.۸ درصد بیشترین آمار را به خود اختصاص داده اند. آمار فوتی گروه سنی ۴۵ تا ۵۹ سال هم ۱۱.۱ درصد گزارش شده است.

بر اساس این جدول از ۲۲۱ فرد مبتلا به ویروس کرونا در استان خوزستان اهوز با ۸۱ نفر بیشترین میزان ابتلا به ویروس کرونا را به خود اختصاص داده و پس از آن به ترتیب اندیمشک با ۲۴، شوشتر ۲۰، آبادان ۲۰، دزفول ۱۵، خرمشهر ۱۲ شادگان۱۰، ماهشهر هفت، بهبهان پنج، مسجد سلیمان پنج، شوش چهار، رامهرمز چهار، باوی سه، هندیجان ۲ ، امیدیه ۲، اندیکا ۲ ، کارون ۲ و شهرهای رامشیر، گتوند و باغملک هر کدام با یک نفر بیماران کرونایی استان را به خود اختصاص داده اند.

در شهرهای آغاجاری، ایذه و لالی در استان تا کنون موردی از ابتلا به بیماری کرونا مشاهده نشده است.

اما شیب بالای ابتلا به بیماران کرونا نشان می دهد که مردم نسبت به خطر این بیماری همچنان بی توجه هستند به همین دلیل مسئولان استان را وادار کرده تا تصمیمات سخت گیرانه تری از جمله بستن پارک‌ها، خیابانهای ساحلی اهواز و… انجام دهند.

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی با صدور پیامهای متعدد مردم را به خود قرنطینگی و ماندن در خانه دعوت کرده و بسیار امیدوارند با ماندن مردم در خانه ها زنجیره این بیماری را هر چه زودتر قطع نمایند.

استان خوزستان با ۲۷ شهرستان حدود پنج میلیون نفر جمعیت دارد.

منبع: ایرنا