۳۰ درصد از فضای آموزشی خوزستان فرسوده است/ مشکل کمبود فضای آموزشی مهدیس تا مهرماه سال آینده حل خواهد شد/ تا یکماه آینده مدارس کانکسی برچیده خواهند شد
۳۰ درصد از فضای آموزشی خوزستان فرسوده است/ مشکل کمبود فضای آموزشی مهدیس تا مهرماه سال آینده حل خواهد شد/ تا یکماه آینده مدارس کانکسی برچیده خواهند شد

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان خوزستان گفت: 6 هزار و 500 فضای آموزشی در قالب 30 هزار کلاس درس در استان وجود دارد که حدود 30 درصد از این تعداد فرسوده هستند و نیاز به بازسازی دارند.

به گزارش کاوش، علی قربانی روز شنبه ( ۱۲ بهمن ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن اجتماعات اداره کل نوسازی مدارس استان با بیان اینکه در حال حاضر ۵۴۷ پروژه در قالب ۲ هزار و ۲۹۱ کلاس را در دست اجرا داریم، اظهار کرد: اعتبارات استانی ما در بخش ساخت و ساز طرح های آموزشی، تعمیر و تجهیز مدارس  بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان و اعتبارات ملی نیز بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان ابلاغ شده است که بیشتر به تخریب و بازسازی و تکمیل پروژه های نیمه تمام مردمی و مشارکتی اختصاص پیدا می کند.

وی ادامه داد: مشارکت خیرین در سال ۹۷ بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان بود و در سال جاری به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان می رسد که رشد چشمگیری داشته است همچنین در بحث اعتبارات دولتی در سه سال گذشته رشد ۲ برابری داشته ایم که امیدواریم بتوانیم با این کار خدمات بیشتری را ارائه دهیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان تصریح کرد: در مهرماه امسال ۲۵۴ پروژه در قالب ۸۶۹ کلاس درس با اعتبار بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان تحویل دانش آموزان تکمیل و با حضور مقام عالی وزارت آموزش و پرورش افتتاح شد.

قربانی عنوان کرد: با دستور استاندار خوزستان مقرر شد امسال بیش از یکهزار کلاس درس را تکمیل و تحویل دهیم و برای بهمن ماه سال جاری نیز ۱۴۲ پروژه در قالب ۴۷۱ کلاس درس با اعتباری بالغ بر ۱۰۲ میلیارد تومان افتتاح خواهد شد.

وی افزود: مجموع پروژه هایی که در ۲ مقطع مهر و بهمن ماه امسال با اعتباری بالغ بر ۲۳۲ میلیارد تومان به بهره برداری می رسد بیش از یکهزار و ۳۰۰ کلاس درس می شود که این می تواند رکودی در سطح کشور باشد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان با عنوان اینکه مقرر شده تا مهرماه سال آینده ۱۷۴ پروژه در قالب ۷۰۲ کلاس درس را آماده ی بهره برداری کنیم در خصوص تجهیزات مدارس بیان کرد: امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان به خرید تجهیزات مورد نیاز مدارس اختصاص داده شد که عمده ی تجهیزات خریداری شده شامل بیش از چهار هزار کولر، بیش از ۲۰ هزار میز و نیمکت جدید و تعمیر بیش از ۲۰ هزار میزونیمکت آسیب دیده به دست دانش آموزان هنرستانی می شود که با هزینه ی یک سوم خرید آن ها به چرخه ی تجهیزات مدارس بازگشتند.

قربانی اذعان کرد: یکهزار رایانه، یکهزار و ۵۰۰ دستگاه فتوکپی و چاپگر، بیش از ۳۰۰ آبسردکن و تجهیزات اداری و کلاسی دیگر مانند کمد با اولویت مناطق محروم در بین مدارس استان توزیع شده است.

وی در رابطه با تعمیر مدارس با اشاره به اینکه امسال تعمیر مدارس با اولویت مدارس حاشیه ی شهر اهواز( در مناطق کوی علوی، عین ۲ و کریشان متمرکزتر کار کرده ایم) انجام شد، اضافه کرد: در تابستان سال جاری بیش از یکهزار کلاس درس با اعتباری حدود ۱۶ میلیارد تومان تعمیر شد که این رقم تقریبا معادل کل اعتبار نوسازی مدارس بعضی استان های کشور است، البته این بدان معنی نیست که تمام کمبودها و مشکلات مدارس استان مرتفع شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان خاطرنشان کرد: در یک سری مناطق به دلیل بحث مهاجرت ( به خصوص مهاجرت از دیگر نقاط استان به شهرستان اهواز) مشکل فضای آموزشی داریم که در این راستا کارگروه ویژه ای برای منطقه مهدیس تشکیل شد و این منطقه که فاقد حتی یک مدرسه بود با پیگیری های انجام شده مهرماه سال جاری یک مدرسه ی ۱۲ کلاسه در آن به بهره برداری رسید و تا آخر هفته ی جاری نیز یک مدرسه ی ۱۲ دیگر با حضور مسئول کشوری افتتاح خواهد شد.

قربانی ادامه داد: قرار است ۲ مدرسه ی ۶ کلاسه ی دیگر یکی تا پایان امسال و دیگری تا مهرماه سال آینده به بهره برداری رسد که با تکمیل آن ها مشکل فضای آموزشی مهدیس تا پایان مهرماه سال بعد حل خواهد شد.

وی توضیح داد: در مناطقی مانند عین ۲، کوی علوی، منبع آب، کریشان و تمام مناطق حاشیه ی شهر  اهواز که تراکم دانش آموزان در کلاس های درس زیاد است مقرر شده از اعتبارات اداره کل نوسازی مدارس استان، بنیاد برکت و مشارکت با خیرین تعداد کلاس ها افزایش پیدا کند. برای اولین بار در تاریخ نوسازی مدارس با  تفاهم سازمان مدیریت برنامه ریزی ۶ میلیارد تومان برای توسعه ی مدارس اختصاص پیدا کرده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان در خصوص میزان خسارات وارده به مدارس در مناطق سیل زده یادآور شد: ۱۱۳ مدرسه از سیل دچار آسیب شدند  که ۷۸ مدرسه در قالب ۳۳۳ کلاس نیاز به تعمیر و ۳۵ مدرسه در قالب ۱۲۵ کلاس درس نیز نیاز به احداث داشت.

قربانی اظهار کرد: برای جبران خسارات ۹۰ میلیارد تومان پیش بینی می کردیم که ۵۰ میلیارد تومان برای تعمیر و تجهیز مدارس سیل زده اختصاص پیدا کرد. تعمیر و تجهیز این مدارس به صورت کامل انجام شده و تمام تجهیزات از قبیل میز و نیمکت، کولر، آبسردکن، ابنیه و سیستم برقی و مکانیکی به صورت کامل نوسازی شده است.

وی تاکید کرد: وضعیت اعتبارات به شکلی نیست که بتوانیم پروژه ی جدیدی را احداث کنیم  و نیاز به مشارکت خیرین داشتیم که پای کار آمدند و برای۳۵ مدرسه احداثی خیرین از ۳۰ میلیارد تومان کمک کردند که این باعث شد علاوه بر این تعداد ۳۰ مدرسه ی دیگر احداث شود و مجموع این ها حدود ۸۰ میلیارد تومان شد.

تا یکماه آینده مدارس کانکسی برچیده خواهند شد

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان خاطرنشان کرد: از ۳۰۳ مدرسه ی کانکسی حدود ۳۰ مدرسه باقی مانده است که امیدواریم تا یکماه آینده بطور کامل برچیده و جایگزین مدارس چادری در عشایر شوند.

قربانی در بحث امکانات گرمایشی مدارس تصریح کرد: در این رابطه تابع سازمان نوسازی مدارس کشور بودیم و اقدامات را اولویت بندی کردیم؛  امسال در مرحله ی اول یکهزار و ۱۷۹ کلاس درس را که علمک گاز داشتند اما فاقد سیستم استاندارد بودند شناسایی شدند و با اولویت مناطق سردسیر مشکل آن ها را حل کردیم.

وی اضافه کرد: ۵۸۱ بخاری تابشی، ۴۴۵ رادیاتور و ۱۵۳ دستگاه سیستم گازی ۲ منظوره ی سرمایشی و گرمایشی در مدارس نصب شد همچنین در گام دوم نیز مقرر شد مدارسی که فاقد علمک گاز هستند پیگیری شوند که ۸۵۱ کلاس درس شناسایی شد و تا کنون بیش از ۳۳۳ کلاس تجهیز شده است، تا ۲ هفته ی آینده کار مابقی کلاس ها نیز تکمیل می شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان یادآور شد: در آبگرفتگی های اخیر خوزستان مدارس دچار آبگرفتگی نشدند و به جز ۲ سه مدرسه در شهرستان های خرمشهر و آبادان که دچار آبگرفتگی و به وسیله ی پمپ تخلیه شدند به مدارس خسارتی وارد نشد.

قربانی همچنین در خصوص عکسی که اخیرا در فضای مجازی در رابطه با دانش آموزان دبیرستان شهید اندرزگو در بخش میداوود شهرستان باغملک منتشر و عنوان شده بود دانش آموزان از شدت سرما با پتو سر کلاس درس حاضر شدند با انتقاد از منتشر شدن این عکس توضیحاتی ارائه داد: ما برای این مدرسه سیستم گرمایشی جدید با شوفاژ تعریف کرده بودیم و در حال حاضر پروژه پیشرفت بیش از ۷۵ درصدی دارد اما با توجه به اینکه سال گذشته قیمت وسایل گرمایشی و سرمایشی رشد بالایی داشت پیمانکاران این پروژه توان تکمیل کار را نداشتند و پیمانکار جدید تعیین شد که فعالیت آن ها نیز شروع شده است. به جرات می توان گفت در روزی که عکس پخش شد دمای هوا بالای ۲۰ درجه و دمای کلاس حداقل ۳۰ درجه بود.