اهواز ۴۵۰ هزار نفر حاشیه نشین دارد/ شهرداری مانع عرضه ی محصولات زنان سرپرست خانوار است/ در گذشته در خوزستان یک طلاق از هر ۲۰ ازدواج وجود داشت اما اخیرا یک طلاق از هر پنج ازدواج صورت می گیرد/ به سمن ها گفته شده که استقلال خود را برای گرفتن طرح یا اعتبار از دستگاه دولتی به خطر نندازند ولی رعایت نکردند
اهواز ۴۵۰ هزار نفر حاشیه نشین دارد/ شهرداری مانع عرضه ی محصولات زنان سرپرست خانوار است/ در گذشته در خوزستان یک طلاق از هر ۲۰ ازدواج وجود داشت اما اخیرا یک طلاق از هر پنج ازدواج صورت می گیرد/ به سمن ها گفته شده که استقلال خود را برای گرفتن طرح یا اعتبار از دستگاه دولتی به خطر نندازند ولی رعایت نکردند

از مهم ترین مشکلات خوزستان نوع نگاه برخی مدیران است،بعضی مدیران در توزیع اعتبار و خدمات دچار تنگ نظری هستند و متن حاشیه را در دستور کار خود قرار داده اند که منجر شده این شرایط به صورت غده‌ای در خوزستان رشد کند.

معاون اداره‌ کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان با اشاره به راه اندازی نخستین نمایشگاه دائمی عرضه ی محصولات زنان سرپرست خانوار در منطقه زرگان گفت: شهرداری باید علاوه بر کمک های مالی مجوزها را برای ایجاد بازارچه های خود اشتغالی بانوان سرپرست خانوار صادر و با آنها همکاری کند اما می بینیم که در حال حاضر شهرداری مانع عرضه ی محصولات است.

به گزارش کاوش، یعقوب شلیش‌پور در نشست هم‌اندیشی “هم‌گفت” که شامگاه دوشنبه (۹ دی‌ماه) با موضوع بررسی شیوه‌های توانمندسازی ساکنان مناطق کم‌برخوردار در خانه سازمان‌های مردم‌ نهاد در اهواز برگزار شد، با بیان اینکه برای برنامه ریزی صحیح در مناطق حاشیه شهر و کم برخوردار باید نگاه همسانی به این مناطق داشته باشیم و واقعیت ها را نشان دهیم، افزود: مسائلی که تحت عنوان مشکلات فرهنگی، معیشتی و زیرساختی در این محلات عنوان می شود به این دلیل بوده که ذهنیت ما با عامه مردم متفاوت است.

وی اظهار کرد: این نگاه وجود دارد که فرهنگ فقر نشات گرفته از عوامل مختلفی مانند توسعه نامتوازن است اما باید گفت زمانیکه ساکنان مناطق کم برخوردار مدت بسیاری مورد کم توجهی قرار می گیرند و عدالت توزیع امکانات برای آنها رعایت نمی شود دچار فرهنگ فقر خواهند شد.

معاون اداره‌ کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان تصریح کرد: اگر انسان به این باور برسد که وضعیت معیشتی او ثابت و همیشگی است، باور خطرناکی است و این مساله وقتی جدی تر می شود که این تفکر از والدین به فرزندان منتقل شود زیرا در اینصورت جامعه ایستا و ناکارآمد خواهد شد.

خوزستان؛ دومین استان دارای بیشترین ساکنان حاشیه نشین در کشور

شلیش پور با اشاره به اینکه خوزستان بعد از خراسان رضوی دومین استان در تعداد افراد حاشیه‌نشین است، ادامه داد: خوزستان بیش از ۸۰۰ هزار نفر جمعیت حاشیه نشین دارد که از این تعداد حدود ۴۵۰ هزار نفر از آنها در حاشیه اهواز ساکن هستند، برهمین اساس مهم‌ترین اقدام دفاتر توسعه گری جمع‌آوری اطلاعات و داده های این مناطق برای برنامه ریزی بلندمدت و کلان  است..

وی خاطرنشان کرد: شناسایی ظرفیت‌های مناطق از مهم ترین اهداف دفاتر تسهیل‌گری است که در این راستا سازمان های مختلفی مانند آموزش فنی و حرفه‌ای آموزش ها و مهارت را به ساکنان مناطق حاشیه‌نشین ارائه می دهند، که در این بین آموزش مسائل عرفی، فرهنگی و اجتماعی نیز جای دارند زیرا عرف در استان ما نقش بازدارنده ای دارد.

روند افزایشی طلاق در استان

معاون اداره‌ کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان یادآور شد: به طور مثال در سال‌های گذشته در خوزستان یک طلاق از هر ۲۰ ازدواج وجود داشت اما  در سال های اخیر یک طلاق از هر پنج ازدواج صورت می گرفت، در حالیکه در کشور از هر چهار ازدواج یک مورد به طلاق ختم می شود که این آمارها نشان دهنده ی تغییر شاخص های عرفی استان دارد و از دلایل آن مسائل معیشتی سرپرستان خانوار بوده است.

شلیش پور اضافه کرد: برای توانمندسازی به سمن های تخصصی نیاز است اما ما در خوزستان با کمبود سمن های متخصص در بخش های متفاوت از جمله اشتغال و بانوان در مناطق حاشیه روبه رو هستیم و فعالیت سمن ها بیشتر در کارهای آسیب های اجتماعی، محیط زیست و خیریه است.

دفاتر تسهیلگری باید منتقد دولت باشند

وی با عنوان اینکه دفاتر تسهیلگری نقش مطالبه‌گری دارند و از آن جایی که حقوق خود را از شرکت های خصوصی دریافت می کنند باید بصورت مستقل عمل کنند و منتقد دولت و دستگاه ها باشند، اذعان کرد: از مهم ترین مشکلات خوزستان نوع نگاه برخی مدیران است،بعضی مدیران در توزیع اعتبار و خدمات دچار تنگ نظری هستند و متن حاشیه را در دستور کار خود قرار داده اند که منجر شده این شرایط به صورت غده‌ای در خوزستان رشد کند.

معاون اداره‌ کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان تاکید کرد: برای توانمندسازی مناطق حاشیه در ابتدا باید این نگاه مدیران تغییر کند زیرا یکی از دلایل پس رفت در مناطق کم برخوردار این دسته از مدیران هستند.

شلیش پور افزود: به سمن ها گفته شده که استقلال خود را برای گرفتن طرح یا اعتبار از دستگاه دولتی به خطر نندازید اما این کار انجام شده که در اینصورت نمی توانند به درستی  نقش خود را ایفا کنند.