ضرورت رشد متوازن دانش‌آموزان از لحاظ تحصیلی و دینی
ضرورت رشد متوازن دانش‌آموزان از لحاظ تحصیلی و دینی

استاندار خوزستان گفت: بهزیستی، حوزه هنری، تبلیغات اسلامی، ارشاد و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مناطق حاشیه و روستایی برنامه‌های بیشتری اجرا کنند، تا دانش‌آموزان ما از لحاظ تحصیلی و دینی رشد متوازنی داشته باشند.

غلامرضا شریعتی، در آیین اختتامیه شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل که امروز، ۸ دی‌ماه در اهواز برگزار شد، با اشاره به اجرای طرح‌هایی همچون اجباری کردن آموزش پیش‌دبستانی و شناسایی و جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، اظهار کرد: در سال اول ۱۱۳۵ دانش‌آموز، در سال دوم ۲۵۵۰ دانش‌آموز و امسال ۲۳۰۰ دانش‌آموز یعنی جمعاً شش‌هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل به کلاس‌های درس بازگردانده شدند.

وی با بیان اینکه بورس تحصیلی جوانه برای ۱۲۵۰ دانش‌آموز کم‌بضاعت بااستعداد در استان خوزستان به اجرا درآمد، بر ادامه آن تأکید کرد و گفت: سهم استان خوزستان در مقوله مدارس مجازی ۳۵ مدرسه است که تعدادی از آن‌ها را امسال به صورت پایلوت راه‌اندازی می‌کنیم تا در روستاها به تحصیل دانش‌آموزان به ویژه دختران کمک کنند. از آنجا که این طرح به الگوی کشوری تبدیل شده، تلاش ما ادامه آن است.

شریعتی گفت: شعار ما این است که هیچ دانش‌آموزی نباید به علت فقر از تحصیل بازبماند اما بازماندگی از تحصیل فقط مربوط به فقر مادی نیست و در بعضی از اوقات زاییده فقر فرهنگی است و شکست این فقر، کار دشواری است. از سازمان‌های مردم‌نهاد می‌خواهم که سعی کنند خانواده‌ها را قانع و تشویق به ادامه تحصیل فرزندان‌شان به ویژه دختران کنند. چرا که کشور ما مهد فرهنگ است و دین ما همواره بر کسب علم و دانش تاکید دارد.

استاندار خوزستان بیان کرد: همچنین در موضوع هزینه تحصیل دانش‌آموزان کمک جدی خواهیم داشت، چرا که آنچه باعث توسعه یک کشور می‌شود منابع خدادادی نیست بلکه نیروی انسانی است. هر چه نیروی انسانی اهل دانش باشد، منجر به خلق علم و پیرو آن تولید ثروت می‌شود.

وی با بیان اینکه اقدام در این زمینه حرکتی دفعی است و ما آن را به تدریج طی سال‌های پیش رو انجام می‌دهیم، تصریح کرد: از دانش‌آموزانی که به تحصیل بازگشتند باید مراقبت شود که مبادا دوباره ترک تحصیل کنند. در عین حالی که تحصیل دانش‌آموزان را توسعه می‌دهیم باید بر حفظ آن‌ها هم تاکید داشته باشیم. چرا که حفظ آن‌ها واجب‌تر از توسعه بیشتر است.

شریعتی بیان کرد: طی سه سال ضریب بازماندگی ما از ۲ و ۴ صدم به ۱ و ۹ دهم رسیده که این رقم بدون لحاظ ۲۳۰۰ نفر امسال است و سال آینده این ضریب بازماندگی بیشتر کاهش می‌یابد. ما همواره توسعه علم‌آموزی را سرلوحه کار خودمان قرار می‌دهیم و به همین شیوه، اعتبارات لازم را برای نوسازی مدارس و فراهم کردن شرایط تحصیلی با تأکید بر عدالت آموزشی ادامه می‌دهیم.

استاندار خوزستان افزود: بهزیستی، حوزه هنری،‌ تبلیغات اسلامی، ارشاد و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید در مناطق حاشیه و روستایی برنامه‌های بیشتری اجرا کنند تا دانش‌آموزان ما از لحاظ تحصیلی و دینی رشد متوازنی داشته باشند.

وی با اشاره به کمک شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی برای برگزاری این مراسم، تأکید کرد: انتظاری جز این نیست که صنایع ما به وظایف اجتماعی خود عمل کنند.

مرجع/ ایسنا