تاکید شورای سلامت بر آهک‌پاشی خیابان‌های اهواز
تاکید شورای سلامت بر آهک‌پاشی خیابان‌های اهواز

رییس شورای سلامت شهرستان اهواز، با اشاره به تبعات آبگرفتگی‌ها و سرریز فاضلاب در بسیاری از مناطق این شهر گفت: آهک‌پاشی معابر و خیابان‌ها برای جلوگیری از تهدید سلامت مردم باید هر چه سریع‌تر انجام شود.

جمال عالمی نیسی روز یکشنبه در شورای سلامت شهرستان اهواز در سرسرای اجتماعات فرمانداری، بیان کرد: در بارندگی اخیر حدود ۱۷ میلیون مترمکعب آب سطحی در اهواز تولید شد و حتی اگر شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی نیز وجود داشت پاسخگوی این میزان آب نبود؛ البته این نافی مسئولیت شهرداری نیست و شهرداری همچنان در قبال جمع‌آوری آب‌های سطحی وظیفه دارد.

وی با اشاره به تبعات آبگرفتگی‌های اهواز در چند سال گذشته و مشکلات مردم، افزود: این بارندگی بهانه‌ای برای سفر مسئولان کشوری به اهواز شد که قول‌هایی درباره اجرای شبکه فاضلاب و کمک به شهرداری در اجرای شبکه آب‌های سطحی داده شده است.

وی همچنین درباره حضور نیافتن شهردار اهواز و مدیرعامل آبفا اهواز به عنوان اعضای اصلی شورای سلامت در نشست این شورا، تاکید کرد: دبیر شورا در نامه به غایبان تذکر بدهد و در صورت رعایت نکردن، با آنها برخورد قانونی و حتی قضایی خواهد شد.

عالمی نیسی خاطرنشان کرد: شورای سلامت مربوط به سلامتی شهروندان است و غیبت در آن جای عذر و بهانه ندارد و توجیه پذیر نیست.

وی در ادامه از اجرای طرح جمع آوری قلیان از سطح پارک‌های اهواز در ۲ روز آینده توسط فرمانداری خبر داد و تصریح کرد: ما به اجراییات شهرداری اهواز امیدی نداریم زیرا با وجود تذکرهای بسیار، وضعیت اجراییات شهرداری مناسب نیست و نمی‌توان از آنها انتظار برخورد با ناهنجاری‌ها را داشت.

به گفته وی جمع آوری قلیان‌ها وظیفه شهرداری است و نباید اجازه می‌داد مراکز عرضه قلیان در پارک‌ها به حالت کافه درآید.

عالمی نیسی همچنین بر ساماندهی زباله‌گردها در شهر اهواز تاکید کرد و گفت: حضور زباله گردها ظاهر بسیار بدی به شهر می‌دهد، زیرا به هیچ ضابطه‌ای پایبند نیستند و برای جمع آوری آنها اگر نیاز به حمایت قضایی باشد انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه کمپ‌های ترک اعتیاد غیرمجاز در اهواز باید شناسایی و جمع آوری شود، افزود: یک گروه با حضور ادارات متولی برای شناسایی دقیق این کمپ‌ها تشکیل شود و دریک ماه این مساله را تعیین تکلیف کند.

عالمی نیسی اضافه کرد: برای ساماندهی سگ‌های بدون صاحب در اهواز نیز باید گروهی با حضور ادارات مرتبط تشکیل شود.

بر اساس این گزارش شریفی رییس مرکز بهداشت غرب اهواز در این نشست گفت: اهواز در معرض شیوع انواع بیماری‌ها همچون وبا و سالک پس از آبگرفتگی وسیع است.

همچنین به گفته وی در اهواز ۲۳ کمپ مجاز ترک اعتیاد و بین ۷۰ تا ۱۰۰ کمپ غیرقانونی ترک اعتیاد فعالیت می‌کنند.

سامانه بارشی روز دوشنبه هفته گذشته ۷۳.۹ میلیمتر بارندگی در اهواز به دنبال داشت. این بارندگی باعث آبگرفتگی و سرریز فاضلاب در بسیاری از محله‌ها شد. مدارس اهواز از روز دوشنبه تا چهارشنبه هفته گذشته تعطیل اعلام شد.

انتقال ۲ هزار سگ بدون صاحب به محل نامعلوم

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز نیز در این نشست گفت: در هشت ماه نخست امسال بیش از ۲ هزار سگ بدون صاحب در اهواز جمع آوری و به خارج از شهر منتقل شده که تا پایان سال این تعداد را به سه هزار و ۱۰۰ قلاده افزایش می‌دهیم.

محمدرضا قنواتی از اعلام محل رهاسازی سگ‌های بدون صاحب، خودداری کرد.

وی افزود: از زمان آغاز به کار محل نگهداری سگ‌های بدون صاحب در اهواز در تیر تاکنون، ۳۰۰ قلاده سگ (۲۰۰ ماده و ۱۰۰ نر) عقیم سازی شده است.

قنواتی اضافه کرد: با توجه به وجود افرادی که عاشقانه سگ‌ها را دوست دارند، در جمع آوری سگ‌های بدون صاحب با چالش اجتماعی روبه رو هستیم.

وی گزارش مرکز بهداشت غرب اهواز مبنی بر وجود ۹۲۱ مورد گزش در اهواز رد کرد و گفت: ۷۰ درصد از این گزش‌ها مربوط به حیوانات خانگی و ۳۰ درصد مربوط به سگ‌های بدون صاحب است.

بر این اساس مقرر شد در جلسه آینده این شورا، مرکز بهداشت آمار دقیقی از گزش در اهواز ارایه دهد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند اهواز در ادامه گفت: ساماندهی زباله گردها در اهواز از ۱۵ دی آغاز می‌شود.

قنواتی تعداد زباله گردهای اهواز را یک هزار و ۵۰۰ نفر برآورد کرد و افزود: نیمی از ماموران اجراییات شهرداری اهواز به صورت مافیایی اداره می شوند و در این زمینه نمی‌توانیم کاری بکنیم.

مرجع/ ایرنا