۹۵ درصد گازهای مشعل در خوزستان جمع آوری خواهد شد
۹۵ درصد گازهای مشعل در خوزستان جمع آوری خواهد شد

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در خصوص طرح جمع آوری گازهای مشعل گفت: این طرح با اعتبار 1.2 میلیارد دلار، گازهای مشعل شرق، شمال و مرکز خوزستان را مورد هدف قرار می دهد که با اجرایی شدن آن حدود ۹۵ درصد گازهای مشعل مناطق نفتخیز جمع آوری خواهد شد و علاوه برجلوگیری از آلودگی، ارزش افزوده ای را نیز نصیب کشور خواهد کرد.

به گزارش کاوش، احمد محمدی در نشست مطبوعاتی که امروز ( ۲۳ آذرماه) در نمایشگاه ساخت تجهیزات صنعت نفت و حفاری در محل نمایشگاه بین المللی اهواز برگزار شد، اظهار کرد: عمده تاسیسات ما نیاز به  نوسازی و بازسازی تاسیسات دارد و مطالعات در این زمینه به اتمام رسیده و در حال حاضر وارد فاز اجرایی خواهد شد و با اولویت بندی این بازسازی که حجم قابل توجهی نیز هست، انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه افزایش ضریب بازیافت بحث حیاتی است که در تمام کشورهای صاحب نفت دنبال شده، ادامه داد: در حال حاضر از ۲، سه منبع گاز دریافت می کنیم ازجمله گازهای همراه نفت که بخشی کمپرس و قسمتی دیگر جمع آوری می شوند، از شرکت گاز و دیگری ازمیادین اطراف مانند عسلویه، نار و کنگار دریافت می شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان اینکه صنعت نفت در بین دستگاه های اجرایی کشور در خصوص مسئولیت اجتماعی از دیرباز پیشتاز بوده، عنوان کرد: در حوادث چندسال گذشته به خصوص سیل اخیر صنعت نفت کمک حال مردم مناطق سیل زده بوده است، از سوی وزیر نفت به ما تکلیف شد که حداکثر توان را به کار گیریم تا آسیبی به مردم وارد نشود، در همین راستا ۱۳۰ میلیارد تومان در بخش نوسازی و بازسازی مدارس، منازل آسیب دیده و ترمیم بهداشت و درمان وارد اعتبار صرف کردیم.

محمدی تصریح کرد: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در رابطه با مسئولیت های اجتماعی تنها نقش حمایت کننده، پشتیبانی مالی و لجستیکی را برعهده دارد و نمی‌توانیم کار اجرایی در این زمینه انجام دهیم.

وی در خصوص بحث استیضاح وزیر نفت  با بیان اینکه آقای زنگنه مورد وثوق دولت بوده، اذعان کرد: اگر این استیضاح  به مسیرهای سیاسی کشانده نشود حق طبیعی نمایندگان است و می توان نتایج هوبی برای صنعت نفت داشته باشد، گرچه کسی نمی تواند منکر زحمات ایشان شود اما کار در حوزه اجرایی سخت بود و ممکن نیست صد درصد جوامع هدف را راضی نگه داشت.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در زمینه ی اشتغال گفت: به طور کلی در بخش اشتغال، قانون گذار تکلیف کرده که دولت ها در یک بازه زمانی ۱۵ درصد کوچک شوند( کوچک سازی دولت ) که یکی از اقدامات در این زمینه واگذاری قسمتی از کارهای دولتی به بخش خصوصی  است.

محمدی ادامه داد: بحث اشتغال پایدار مبحث مهم و حق طبیعی هر جامعه ای است لذا صنعت نفت نیز به دنبال اشتغال های پایدار و مولد است تا یک زنجیره مولد از تمام حرفه ها و مشاغل ایجاد شود.

وی تاکید کرد: در همین راستا در طرح هایی که ایجاد می شوند باید از نیروهای بومی و حداکثر ساخت و تولید داخل استفاده شود که  شرکت نفتخیز جنوب و بطورکلی صنعت نفت در پی محقق شدن  این امر است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در خصوص اظهارات روز گذشته ی استاندار خوزستان مبنی بر عدم وجود اختیارات در صنعت نفت برای استان بیان کرد: به شخصه تا کنون ۱۶ انتصاب  با هماهنگی های بالادستی انجام داده ام و در این زمینه دخالتی انجام نشده است اما در شرایط تحریمی ممکن است یکسری مسائل به وجود بیاید که عده ای کمبود منابع مالی را به بحث اختیارات ربط دهند.

محمدی در رابطه با مطالباتی که شهرداری اهواز از شرکت ملی مناطق نفتخیز طلب می کند، توضیح داد: شهرداری ادعا می کند مطالبات هنگفتی از شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به عنوان متمم حق آلایندگی دارد که از سوی شرکت پرداخت نشده است اما در ماده ی ۳۸ و ۵۸ مطرح شده است که این تکلیف مختص صنایع و شرکت‌هایی است که آلایندگی دارند اما محصول تولید و به فروش می رسانند و پول حاصل از فروش به سبد شرکت اختصاص پیدا می کند که این شرکت ها در کنار مالیات بر ارزش افزوده باید حق آلایندگی نیز پرداخت کنند.

وی تاکید کرد: ما عوارض شهرداری را ماهانه و یا فصلی پرداخت می کنیم که اسناد آن نیز موجود است، همچنین مالیات بر حقوق، ارزش افزوده و حق آلایندگی نیز پرداخت می شود اما شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب پس از تولید و تبدیل محصول را به صنایع و پالایشگاه ها می دهد و شامل این تکلیف نمی شود لذا مشکل در تفسیر قانون است که موجب اختلاف نظر در این خصوص شده است.