داغ محرومیتی که بر پیشانی آموزش و پرورش خوزستان زده شده صحت ندارد
داغ محرومیتی که بر پیشانی آموزش و پرورش خوزستان زده شده صحت ندارد

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش کشور با اشاره به اینکه در خصوص تراز خوزستان در آموزش و پرورش سیاه نمایی صورت نگیرد، بیان داشت: اگراز نظر محرومیت ها مقایسه صورت گیرد خوزستان آن طور که بر پیشانی استان زده شده داغ محرومیت و کمبود ندارد گرچه نمی شود کمبود ۱۶ هزار نیروی انسانی را انکار کرد.

به گزارش کاوش، علیرضا کمره ای در آیین تکریم محمد تقی زاده مدیرکل پیشین و معارفه کورش مودت به عنوان مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان که امروز( ۸ آبان ماه) در تالار طلاییه آموزش و پرورش ناحیه چهار اهواز برگزار شد، اظهار کرد: سرعت تغییر و تحولات در همه جوامع بقدری سریع و غافلگیر کننده است که نظام های اجتماعی در تنظیم مناسبات خود با نوعی ناکارآمدی مواجه شده اند و موضوع تنها آموزش و پرورش نیست، پاسخگویی نظام های اجتماعی به نیازهای امروز جامعه به دلیل تغییرات سریع ناکارآمدی برای حوزه های مختلف مدیریتی به نمایش گذاشته است و تمام سازمان ها و نهادها تلاش می کنند از این تغییرات عقب نمانند.

وی ادامه داد: در آموزش و پرورش این نگاه وجود دارد که اغلب نظام های آموزشی از پاسخ به انتظارات جوامع به دلیل سرعت تحولات و تغییری که در رخدادها و پدیده های اجتماعی و فرهنگ عمومی جوامع صورت گرفته، بازمانده اند و بنابراین تلاش می کنند تا به نوعی خود را با تحولات انطباق دهند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش کشور بیان کرد: از سال های ۱۹۵۰ تا کنون کشورهایی که به نظام های آموزشی سایر ملت ها وابسته بوده اند متوجه هزیمت خود شدند به طور مثال هنگامی که کتاب “ملتی در آستانه ی شکست” در آمریکا منتشر شد سردمداران این کشور را به فکر فرو برد که باید درحوزه ی آموزش و پرورش کاری کنند.

کمره ای با اشاره به اینکه در تمام این سالها تلاش برای انطباق با تحولات وجود داشته است، اضافه کرد: کشور ما هم از این موضوع مستثنی نبوده است و در زمان انقلاب تغییراتی بنیادین در نظام آموزشی ایجاد شد.

وی خاطرنشان کرد:  ضعف در سیستم های آموزشی صرفا به نظام آموزشی ایران باز نمی گردد، اگرچه کشورهایی وجود دارند که بازسازی این نظام را آغاز کرده اند و در پرتو نگاه و دور اندیشی که به سیستم آموزشی داشته اند حداکثر کارآمدی را به وجود آورده اند و توانستند پاسخگوی بخشی از نیازهای جامعه و انتظارات آن باشند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش کشور با بیان اینکه در کشور ما نیز این تلاش ها صورت می گیرد، عنوان کرد:  جهت گیری نظام آموزشی متاثر از سند تحول بنیادین آغاز شده است و به تعبیری در این هشت سال اخیر یعنی بعد از تدوین سند تحول تاکنون نظام آموزشی می داند که به کدام سمت می خواهد حرکت کند، قصد دارد چه نوع مدرسه ای را شکل دهد، ترتیبات چه نظام آموزشی را فراهم کند و چگونه دانش آموزی را تربیت کند.

علیرضا کمره ای تصریح کرد: همانطور که در کلیت کشور ما وجود یک سند چشم انداز مسیر حرکت و افق نگاه مسئولان را روشن می کند در آموزش و پرورش نیز سند تحول چنین کارکردی را برای نظام آموزشی دارد، پیش از تدوین این سند ما تلاش هایی برای تامین نیازها داشتیم اما علی رغم اهداف و اسنادی که وجود  داشت در مسیری حرکت می کردیم که جهت کار به خوبی مشخص نبود.

وی با بیان اینکه بخشی از نگرانی در خصوص آموزش و پرورش اگرچه واقعیت است اما عمومیت نیز دارد، افزود: مقام معظم رهبری در هفته ی معلم سال جاری در جمع معلم ها مدیریت حرکت نظام آموزشی را تایید کردند و به صراحت فرمودند نظام تعلیم و تربیت بخوبی عمل می کند.

همگان باید آموزش و پرورش را موضوع خود بدانند

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش کشور گفت: برای اینکه کفایت ما درپاسخگویی به نیاز جامعه افزایش پیدا کند  نیاز به همت همه جانبه احساس می شود همچنین همگان باید بحث آموزش و پرورش را موضوع خود بدانند چراکه مساله ی تعلیم و تربیت مختص یک دستگاه و یا  یک وزارت نیست.

تراز آموزشی خوزستان پایین نیست

علیرضا کمره ای اذعان  داشت: تراز آموزشی خوزستان آنقدر که تصور می شود از حیث عملکرد پایین نیست اما در بعضی مباحث از میانگین کشوری فاصله دارد.

با این میزان کمبود نیرو بازگشایی مدارس جزو اقدامات سرآمد است

وی افزود:  کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش به دلیل نیروهایی که بازنشسته می شوند، انتقالی می گیرند و یا از محیط خارج می شوند امری طبیعی است و این موارد  بصورت موقت خلاء هایی را ایجاد می کنند اما بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید دراستان با این میزان از کمبود نیروی انسانی که در سال های گذشته نیز وجود داشته است جزو اقدامات سرآمد مدیران آموزش و پرورش استان است که باید قدر بدانیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش کشور بیان کرد: خوزستان جزو سه استان پرجمعیت و پنج استانی است که جمعیت بالای هشتصد هزار نفری دارد و طبیعی است وقتی خوزستان پنجمین قطب جمعیتی استان است جمعیت دانش آموزان نیز به همین مقدار بیشتر از سایر استان ها باشد.

کمره ای تاکید کرد: خوزستان باتوجه به پیشینه ای که دارد و مشکلاتی که در بعد از انقلاب داشته باید بیشترین تلاش برای آن صورت بگیرد و در خصوص این امر کمیته ای در وزارت علوم شکل گرفته است که مسائل استان را به صورت خاص مورد تحلیل قرارمی دهد تا مبتنی بر شاخص ها و فاصله ای که با میانگین کشوری وجود دارد کار کند و شامل مباحث نیروی انسانی و یا فضا و تجهیزات آموزشی و آنچه که باعث پیش راندن سیستم آموزشی استان خواهد شد.

وی ادامه داد: در دوره ی متوسطه ی اول مشکل خاصی وجود ندارد اگرچه باتوجه به پراکندگی، تعدد شهرستان ها، مناطق روستایی و عشایری اگر پوشش تحصیلی کامل شود جای تعجب است، در دوره ی دوم متوسطه پوشش تحصیلی از میانگین کشوری چهار درصد پایین تر است و در بحث سهم فنی و حرفه ای خوزستان با ۳۲٫۸ درصد جزو استان هایی است که با یک درصد اختلاف نزدیک به میانگین کشوری است و نباید در این زمینه عملکرد مسئولان را با عدم تطبیق با آمار و ارقام شاخص های موجود زیر سوال ببریم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش کشور در خصوص ارزیابی گروه های درسی اضافه کرد: خوزستان سال ۹۷ ـ ۹۸ با ۳٫۸۵ درصد رشد معدل ۹۳ درصدی را به ۹۷ درصد ارتقا داده است که عملکرد خوبی است و در جشنواره جامعه شناسی رتبه ی پنجم استان ها را داشته، در آموزش نظری ۱۱ حوزه وجود دارد که درحوزه ی علوم انسانی رتبه خوبی کسب کرده است اما در رشته ی شیمی شرکت نکرده است که اعلام می کنم این امر صورت گیرد.