خوزستان ۱۸ مرکز توانبخشی سالمندان دارد
خوزستان ۱۸ مرکز توانبخشی سالمندان دارد

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خوزستان گفت: ۱۸ مرکز شبانه‌روزی و نیز نگهداری روزانه توانبخشی ویژه سالمندان با ظرفیت ۸۳۰ نفر در خوزستان به ارایه خدمات مراقبتی و توانبحشی مشغولند.

غلامعباس جعفری روز سه شنبه در آیین گرامیداشت روز سالمند با حضور در مرکز “مهر کیان” واقع در منطقه بهارستان اهواز بیان کرد: تعداد هشت مرکز شبانه روزی

توانبخشی ویژه سالمندان با ظرفیت ۴۴۰ نفر و پنج مرکز نگهداری روزانه با ظرفیت ۲۳۰ نفر در خوزستان فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر این پنج مرکز توانخواه در حوزه پذیرش در منزل با ظرفیت ۲۱۰ نفر  به ارایه خدمات می پردازند.

۲۳ هزار سالمند زیرپوشش بهزیستی خوزستان

وی تعداد افراد سالمند زیرپوشش این نهاد حمایتی را در خوزستان بیش از ۲۳ هزار نفر بیان کرد و افزود: بهزیستی در قبال این افراد علاوه بر خدمات حمایتی و رفاهی شامل کمک نقدی، وام مسکن یا کمک هزینه ودیعه مسکن، کمک غیرنقدی مانند پوشاک، مواد غذایی، بن کالا، اردوهای فرهنگی تفریحی و سیاحتی زیارتی، خدمات توانبخشی و توانپزشکی ارایه می کند.

 

وی ادامه داد:خدمات درمانی، فیزیوتراپی، مددکاری، کاردرمانی به ویژه به سالمندان کم بضاعت و ناتوان که در مراکز نگهداری و مراقبتی شبانه روزی هستند ارایه می شود و اقلام مورد نیاز سالمندان از جمله عصا، ویلچر، تشک مواج و وسایل مصرفی پزشکی تامین می شود.

حدود ۷.۲ دهم درصد جمعیت خوزستان بالای ۶۰ سال هستند

جعفری گفت: طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، سالمند کسی است که سن او از مرز ۶۰ سالگی گذشته باشد.

وی با بیان اینکه اکنون حدود ۷.۲ درصد از جمعیت خوزستان را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می دهند، ادامه داد: امسال شعار روز جهانی سالمندان «فرصت های برابر برای تمام سنین» است که برنامه ریزی صورت گرفته بهزیستی خوزستان در راستای تحقق این شعار است.

استقبال سالمندان خوزستانی از مراکز روزانه توانبخشی

عضو انجمن صنفی مراکز توانبخشی خوزستان نیز در این آیین گفت: خوزستان به سمت فرهنگ مراکز روزانه در حرکت است به این صورت که سالمند در ساعاتی از روز برای نشاط و شادابی به مراکز توانبخشی سپرده می شود و پس از آن مجدد در بین اعضای خانواده خود باز می گردد.

ام البنین عسکری ادامه داد: در طول زمانی که سالمند در مراکز توانبخشی حضور دارد، تمامی خدمات مورد نیاز به ویژه خدمات پزشکی به او ارایه می شود.

وی افزود: این خدمات درحالی به  جامعه هدف ارایه می شود که دولت یارانه آن را به مراکز پرداخت می کند و می توان گفت این اقدام دولت در استقبال از مراجعه خانواده ها به مراکز توانبخشی روزانه بسیار تاثیرگذار است.

نهم مهر برابر با اول اکتبر از سوی سازمان ملل به عنوان روز سالمند نام گذاری شده است و هر سال در ایران هفته ای با عنوان هفته ملی سالمند سوم تا ۹ مهر برگزار می شود.

منبع: ایرنا