آیا وعده مترویی شهردار اهواز محقق می شود؟
آیا وعده مترویی شهردار اهواز محقق می شود؟

با این شرایط مبهمی که بر متروی اهواز حاکم است کمتر کسی انتظار دارد که تا یک سال آینده حرف شهردار شاعری در مترو دار شدن اهواز محقق شود اما این انتظار از شهردار اهواز می رود برای یکبار هم که شده تکلیف شهرداری و شرکت کیسون را مشخص کند و بازی مقصر کردن دیگری را تمام کند.

شاید روزی که کلنگ شروع بکار متروی اهواز به زمین زده می شد کسی فکرش را هم نمی کرد پروژه ای که قرار بود ۴ سال بعد به بهره برداری برسد بعد از ۱۳ سال تنها ۲۸ درصد پیشرفت فنی داشته باشد و شهردار وقت بگوید “اگر شرکت کیسون” پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز به تعهدات خود عمل کند می توان امیدوار بود که یک فاز آن تا یک سال آینده به بهره برداری برسد.

به گزاوش پایگاه خبری کاوش؛ شواهد نشان می دهد که بهره برداری از فاز یک مترو تا یک سال آینده کمی پیچیده و سخت خواهد بود چرا که شهردار شاعری در حالی این وعده را داده است که پروژه قطار شهری اهواز در همه ۱۳ سال گذشته تنها سالی ۲ درصد پیشرفت فنی داشته و در حال حاضر به دلیل مشکلات مالی شرکت کیسون عملا پروژه متوقف و تعطیل است.

شرکت کیسون نه تنها توان ادامه کار را ندارد بلکه حتی توان مالی پرداخت حقوق کارگران خود را هم ندارد و عدم پرداخت حقوق به ۱۶ ماه هم رسیده است و این شرکت به دلیل آنچه نداشتن توان مالی و تعطیلی پروژه خوانده اقدام به اخراج و تعدیل نیرو کرده است.

هر چند که مقصر اصلی شکست پروژه متروی اهواز به شرکت کیسون و عمل نکردن به تعهداتش ربط داده می شود اما مسئولان این شرکت نیز مدعی هستند که کارفرما به تعهدات مالی خود عمل نکرده و اعتبارات کارفرمای پروژه قطار شهری به اندازه ای کم است که کفاف پرداخت کارکنان مجموعه را هم نمی دهد.

در همین مورد نیز رئیس شورای شهر اهواز گفته بود که شرکت کیسون مدعی است که ۱۰ هزار میلیارد ریال طلب دارد و این مساله بدون تعیین تکلیف باقی مانده است. البته رئیس سنواتی این را هم گفته است که دولت ها در ۱۲ سال گذشته شهرداری اهواز را فریب داده اند و در عوض ساخت مترو از اعتبارات دولتی خواستار ساخته شدن مترو از طریق فایناس هستند که در این شرایط تحریمی امکان پذیر نیست.

وی اضافه کرده که متروی اهواز باید از اعتبارات دولتی و شهرداری ساخته می شد اما هر دو در انجام وظایف خود قصور کردند و نکته مهمی که رئیس شورای شهر بیان کرده این است که در حال حاضر، “اولویت” ناوگان حمل و نقل عمومی در اهواز “تکمیل مترو نیست”.

با این شرایط مبهمی که بر متروی اهواز حاکم است کمتر کسی انتظار دارد که تا یک سال آینده حرف شهردار شاعری در مترو دار شدن اهواز محقق شود اما این انتظار از شهردار اهواز می رود برای یکبار هم که شده تکلیف شهرداری و شرکت کیسون را مشخص کند و بازی مقصر کردن دیگری را تمام کند.

شهردار شاعری بگوید در ۱۳ سال گذشته در متروی اهواز چه گذشته است و چه کسی وفا به عهد نکرده است و چقدر سرمایه گذاری تاکنون صورت گرفته است، آیا کارفرما به تعهدات مالی خود عمل نکرده و تخلفی صورت گرفته یا شرکت پیمانکار نمی خواهد یا توان فنی ندارد که پروژه را به اتمام برساند.

این حداقل انتظار از شهرداری است که برای تغییر آمده است، ابتدا شفاف بگوید در متروی اهواز چه خبر است و چه کسی یا کسانی تخلف کرده اند و دلیل عقب افتادگی فاجعه بار بهره برداری از این پروژه چیست، چرا که اگر مقصران شکست متروی اهواز مشخص شوند می توان به راه اندازی مجدد و پایان آن امیدوار بود.

در غیر این صورت همین قصه چند سال اخیر و هدر رفت سرمایه در آینده هم تکرار می شود، یکی می گوید پیمانکار کم کاری کرده است، دیگری جواب می دهد کارفرما پول نداده است، کارگرانی که تجمع می کنند، وعده هایی که برای بهره برداری در آینده داده می شود و مردمی که همچنان چشم در انتظارند.