جای خالی یک سخنگو/بلاتکلیفی مردم در میان اخبار ضد و نقیض سیل/ لزوم مراقبت از آبگرفتگی زیرساخت های اساسی
جای خالی یک سخنگو/بلاتکلیفی مردم در میان اخبار ضد و نقیض سیل/ لزوم مراقبت از آبگرفتگی زیرساخت های اساسی

بیش از دو هفته است که از شروع سیل گسترده در خوزستان می گذرد ولی هنوز خبری از اطلاع رسانی متمرکز و هم راستا وجود ندارد و هر مسئولی برای خود مصاحبه می کند و آن مصاحبه به فاصله چند ساعت با یک مصاحبه دیگر نقض می شود..

کاوش: در میان خرابی ها و آوارگی های سیل آنچه بیش از همه عرصه را بر مردم تنگ کرده و آنها را به ستوه آورده است بلاتکلیفی و تناقض های خبری است، مصاحبه هایی که خبر از ثبات و دوام یک منطقه می دهد ولی به فاصله چند ساعت دستور تخلیه آنجا صادر می شود.

در همین اهواز گفته شده بود که شرایط عادی و تحت کنترل است ولی بلافاصله دستور تخلیه پنج نقطه از شهر صادر می شود و مدارس و دانشگاه ها را نیز تعطیل می کنند، تخلیه اهواز در حالی صورت می گیرد که ۲ روز پیش گفته شده بود در طی ۳ روز آینده به گونه‌ای عمل خواهد شد که دبی در پایین‌دست کرخه کم‌تر شود و چنانچه همین شرایط استمرار پیدا کند در آینده نزدیک مردم به خانه خود باز‌گردند.

بیش از دو هفته است که از شروع سیل گسترده در خوزستان می گذرد ولی هنوز خبری از اطلاع رسانی متمرکز و هم راستا وجود ندارد و هر مسئولی برای خود مصاحبه می کند و آن مصاحبه به فاصله چند ساعت با یک مصاحبه دیگر نقض می شود، بیش از دو هفته می گذرد ولی هنوز باور نکردیم که با بیل و چند گونی نمی توان جلوی این حجم از آب را گرفت و نباید با تاخیر در حکم تخلیه ها مردم را امیدوار تا آخرین ثانیه نگهداشت.

چیزی که مسلم شده سیل با بیل و گونی قابل کنترل نیست و تنها چند ساعت یا شاید یکی دو روز آبگرفتگی ها به تاخیر می افتد، پس چه بهتر مصاحبه ها کمتر شود و با انتخاب یک سخنگوی واحد تکلیف مناطقی که در خطر هستند را سریع تر مشخص کنیم و حداقل با ارائه گزارشی واقعی مردم را برای احداث سیل بندی که می دانیم شکست می خورد امیدوار نکنیم که بعد با شکست سیل بند هم مردم عصبانی شوند و هم فرصت تخلیه را نداشته باشند.

شاید بهتر باشد در این شرایط که فرسایشی شده مناطقی که سقوط آنها حتمی است را رها کنیم و در فکر اسکان سیل زدگان باشیم، همچنین تاسیسات و تجهیزاتی مانند برق، آب و زیرساخت های ارتباطی که آبگرفتگی آنها ممکن است شهر را فلج کند را در اولویت مراقبت قرار دهیم و به اما و اگرهایی که تا این لحظه همه آنها شکست خورده است دل نبندیم.