مدیریت سدها و سیلاب خوزستان به وزیر نیرو واگذار می شود / قول می دهم خسارت به کشاورزان خوزستان پرداخت شود
مدیریت سدها و سیلاب خوزستان به وزیر نیرو واگذار می شود / قول می دهم خسارت به کشاورزان خوزستان پرداخت شود

پایداری سد برای ما یک اصل مهم است چرا که جان و مال مردم برای ما در اولویت قرار دارد. به همین دلیل مدیریت سدهای خوزستان و مدیریت سیلاب به وزیر نیرو واگذار می شود

کاوش: حسن روحانی در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان که ظهر امروز ( جمعه ۹ فروردین) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: این استان از روز اول انقلاب تا امروز فراز و نشیب‌های بسیاری دیده است که مردم با دلاوری ایستادگی کردند.

وی افزود: این استان همواره درگیر مشکلاتی از قبیل گردوغبار، قطعی برق و… بوده و مردم همواره با همکاری مسئولین از این مشکلات عبور کرده‌اند. این مقطع نیز از مقاطعی است که باید به خوبی از آن عبور کنیم.

وی ضمن تبریک سال جدید به مردم خوزستان، گفت: گرچه مردم مشکلاتی دارند اما خوشحالیم که سال نو با باران رحمت الهی آغاز شد. اقداماتی که برای پیشگیری از سیلاب میکنیم، ساخت سد لایروبی رودخانه‌ها و.. درست است و جای خود دارد و هرچه دقیقتر کار کنیم هنگام وقوع سیل خسارت کمتری می‌بینیم. اما این نیست که فکر کنیم قادریم کاری کنیم که هیچگاه سیل نیاید یا اگر سیل آمد هیچگونه خسارتی نزند. این عملا امکان‌پذیر نیست. می‌توان خسارت را کم کرد اما تاکنون هیچ کشوری قادر نبوده چنین کاری کند.

رئیس جمهور با اشاره به سیل سال گذشته در ژاپن و آمریکا ادامه داد: اینکه کسی فکر کند روزی کشور که در مقطعی قرار بگیرد که سیل نخواهد داشت یا خسارت نزند نیست. اما باید تمام توان را به کار ببریم که این خسارت حداقل باشد.

روحانی ادامه داد: دولت یازدهم و دوازدهم توجه خاصی به خوزستان داشته و رقم ۳۰۰ هزار هکتاری که احداث شده بخشی از آن در باوی بود که با مردم صحبت کردیم و انصافا این واقعیت‌ها باید برای مردم بیان ‌شود و صدا و سیما مسئول است.

وی افزود: گفتند در گذشته یک هکتار از این زمین حدود ۵ میلیون تومان ارزش داشته که امروز ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون ارزش دارد و ارزش زمین طی چند سال ۲۰ برابر شده است. محصولی که برمی‌داشتند یک تن بوده اما امروز بالای ۴ تن برداشت می‌کنند که تا یکی دو سال دیگر به هفت تن می‌رسد. البته متقاضی بودند که فاز دوم این طرح هم شروع شود که این حق مردم است.

رئیس جمهور بیان کرد: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری چندین سال مانده بود و دولت یازدهم با تمام توان به میدان آمد و با تلاش همه کار بزرگی انجام گرفته است.

روحانی عنوان کرد: در سفر عراق بخش بزرگی از بحث ما مربوط به این استان می‌شد. ما سالها برای لایروبی اروندرود و آبادانی آبادن و خرمشهر پیگیر بودیم و حداقل با سه دولت عراق بحث کردیم و توفیق بزرگی بدست آوردیم که برای لایروبی یه توافق رسیدیم.

وی ادامه داد: پریروز که با نخست وزیر عراق تلفنی صحبت می‌کردم به جد میگفت تمام توافقات اجرا خواهد شد که یکی از انها ویزای رایگان است که از ۱۲ فروردین اجرا خواهد شد.

رئیس جمهور بیان کرد : قرار شد وزرای نیروی دو طرف مرتب در تماس باشند و ناچار هستیم مقداری از آب از هور وارد عراق شود. لایروبی برای همین است که کشش رودخانه‌ها بیشتر شود آبها را سریعتر به دریا هدایت کند. بحث دیگر راه‌آهن شلمچه به بصره بود که مورد توافق قرار گرفت که برای مردم دو طرف بسیار مهم است.

روحانی خاطر نشان کرد: ما آینده بسیار خوبی را برای استان پیش‌بینی می‌کنیم. من به دلیل حساسیت و اهمیت مساله به آقای اردکانیان دستور دادم که در خوزستان بمانند. در این امور ستاد مدیریت بحران مسئول است اما در امور مربوط به سدهای خوزستان شخص اردکانیان مسئول است و ستاد باید با او هماهنگ باشد.

وی افزود: آنچه برای ما مهم است پایداری سد، جان مردم، هشدار لازم به مردم و حداقل خسارت است و دولت موظف است خسارتی که وارد می‌شود جبران کند. من به کشاورزان اعلام می‌کنم هرکجا نیاز باشد آب رها ‌شود و از زمین آنان عبور کند، خسارت وارده پرداخت خواهد شد و از کشاورزان ممنونیم به خاطر جان مردم فداکاری میکنند.

رئیس جمهور گفت: ممکن است نیاز باشد اعلام کنیم روستایی تخلیه شود که لطفا تمام مردم و مسئولین همکاری کنند. اگر خانه‌هایی آسیب ببینند ما جبران می‌کنیم. اکنون در شمال کشور بسیاری از خانه‌ها آسیب دیده‌اند که به مردم قول دادیم این کار را انجام دهیم. آنجا مسائل خاص و اینجا مسائل خاص خودش را دارد.

روحانی ادامه داد: می‌گویید بالای دز باید سد دیگری احداث شود تا بتوان سیلاب را کنترل کرد. این درست است و باید برنامه‌ریزی شود و امیدواریم خسارت نداشته باشیم یا بسیار کم باشد. شرایط روزهای آینده باید دقیق، ساعت به ساعت و روز به روز پایش شود. استاندار خوزستان در کنار خود تیمی از متخصصی را قرار داده است که اگر هر استانداری این کار را انجام دهد بسیار ارزشمند است. من نیز یک کمیته ملی را دستور داده‌ام که تشکیل شود. امیدوارم یک طرح جامع در این زمینه تهیه شود که بتواند برای کشور و مردم کارساز باشد.

روحانی تصریح کرد: ما در سال ۹۸ مانند سال گذشته در تحریم هستیم که مردم سال ۹۷ را به سختی تحمل کردند. امسال نیز طرحی دولت داشته که برای کمک قدم‌هایی برداشته شده است. در ابتدای سال توانستیم در برخورد حقوقی با آمریکا موفقیت خوبی را بدست آوریم. در سال گذشته و امسال سه بار در زمینه حقوقی و چند بار در زمینه سیاسی بر آمریکا پیروز شدیم و دوبار در دادگاه لاهه موفق شدیم آمریکا را شکست دهیم. اخیرا نیز در دادگاه نونسامبورگ؟؟؟ که یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بود توانستیم به موفقیت برسیم. در همه مراکز بین‌المللی از زمان آغاز تحریم‌ها در برابر آمریکا پیروز بودیم.

به عنوان ملت ایران باید یکپارچه باشیم. امریکا هرروز یکی از مقررات بین‌المللی را زیر پا میگذارد و تنها برجام نیست. این‌ها ضد قانون هستند که ما باید در مقابل آن‌ها مقاومت کنیم.