ایزدی: در سال جدید استیضاح و برکناری کتانباف را پیگیری می کنم / بر سر جانشینی کتانباف به توافق نرسیدیم / هیچ امتیاز و سهمی از شهردار نگرفتم / کتانباف تسلیم مدیران سفارشی شد / از همان ابتدای شورا در جمنا اختلاف افتاد
ایزدی: در سال جدید استیضاح و برکناری کتانباف را پیگیری می کنم / بر سر جانشینی کتانباف به توافق نرسیدیم / هیچ امتیاز و سهمی از شهردار نگرفتم / کتانباف تسلیم مدیران سفارشی شد / از همان ابتدای شورا در جمنا اختلاف افتاد
طی  ۹ ماه گذشته جلسات زیادی برگزار کردیم تا جانشینی برای آقای کتانباف پیدا کنیم ولی به نتیجه نرسیدیم، حالا چطور می خواستیم بعد از انتخاب سرپرست ظرف ۳ ماه مدت قانونی به یک گزینه واحد برسیم

کاوش: نامه های سرگشاده اعضای شورا، استعفا و استیضاح های ناموفق شهردار کلانشهر اهواز طی یک سال گذشته و رها شدگی امور شهری باعث شد تا با محمد رضا ایزدی عضو جمنایی راه یافته به شورای شهر اهواز به صحبت بنشینیم و درخصوص چرایی استیضاح و چرایی رای نیاوردن آن و پشت پرده شورای شهر سوالاتی پرسیده شود.، محمدرضا ایزدی از موافقان سرسخت استیضاح کتانباف شهردار اهواز بوده اما در روز استیضاح در حالی که عزل شهردار به یک رای نیاز داشت به ابقای کتانباف رای داد و او را در شهرداری نگه داشت.

ایزدی دلیل این تغییر رای در روز آخر را زمان نامناسب استیضاح و نرسیدن به گزینه مناسبی برای جایگزینی می داند و می گوید که در سال جدید استعفا یا استیضاح شهردار را پیگیری می کند. وی همچنین وجود پدرخواندگی در شورا را رد می کند و به چند دستگی و اختلاف در بین اعضای جمنا راه یافته به شهر اشاره می کند. در ادامه متن کامل این مصاحبه آمده است:

 

شش ماه از شهرداری کتانباف نگذشته بود که شروع به نوشتن استعفا کرد

برای بررسی چرایی امضای نامه درخواست استیضاح شهردار باید به چند ماه قبل برگردیم، تقریبا ۶ ماه از شهردار شدن کتانباف گذشته بود که استعفاهای او شروع شد  و ۳ مرتبه به صورت کتبی و شفاهی استعفا داد ولی  ما قبول نکردیم و گفتیم حداقل یک سال بمان تا ببینیم که چه می شود.

یک سال گذشت و آخرین استعفا را داد، همین که خواستیم استعفا را به صحن شورا ببریم استعفای خود را به هر دلیلی که خودش می داند پس گرفت و ما به دلیل ضعف عملکردی در ادراه شهر وارد پروسه استیضاح شدیم، البته در جواب استیضاح گفت که تا آخر آذر تحمل کنید من استعفا می دهم که این کار را نکرد و به نحوی زمان مناسب استعفا و استیضاح را گرفت تا به اسفند ماه و دو جلسه اخیر استیضاح رسیدیم.

 

در بدترین زمان ممکن یعنی اسفند که شاید حساس ترین ماه برای شهر و شهرداری باشد امضاهای استیضاح به حد نصاب رسید و در دستور کار شورا قرار گرفت، من با استعفا یا استیضاح موافق بودم و در شروع سال جدید هم آن را پیگیری خواهم کرد اما در این موقعیت زمانی به خاطر مصلحت شهر و کارمندان شهرداری استیضاح را صلاح ندانستم و رای به ابقای شهردار دادم.

در جلسه اول استیضاح به این دلیل که استیضاح در دستور کار قرار گرفت به دلیل مخالفت با استیضاح در جلسه حاضر نشدیم و جلسه از رسمیت افتاد و در هفته بعد حاضر شدم و بر خلاف میل باطنی به دلایلی که اعلام می کنم به ابقای آقای کتانباف رای دادم.

 

سه دلیل مشخص برای رد استیضاح داشتم/ طی ۹ ما گذشته بر سر جانشینی کتانباف به توافق نرسیدیم

سه دلیل مشخص برای رد استیضاح داشتم، اول اینکه بهمن و اسفند به اندازه ۶ و ۷ ماه حجم فعالیت شهرداری بالا است و باید در این ماه ها درآمد پرداخت ۵ ماه حقوق (بهمن، اسفند، عیدی کارکنان و حقوق فروردین و اردیبشهت)  پرسنل را کسب می کرد و شوخی بردار نبود که ما معیشت ۹ هزار پرسنل و اعتبار شهرداری را نادیده بگیریم و به استیضاح رای بدهیم.

دلیل دیگر این بود که ما شهرداری را می خواستیم استیضاح کنیم که مثلا از نمره ۱۰۰، بیست می گرفت و باید برای جانشینی او کسی را انتخاب می کردیم که  نمره پنجاه را بگیرد یا حداقل همین ۲۰ فعلی را داشته باشد نه کمتر از آن.

ببینید یک واقعیتی هست که نباید نادیده گرفته شود،  ما طی  ۹ ماه گذشته جلسات زیادی برگزار کردیم تا جانشینی برای آقای کتانباف پیدا کنیم ولی به نتیجه نرسیدیم، حالا چطور می خواستیم بعد از انتخاب سرپرست ظرف ۳ ماه مدت قانونی به یک گزینه واحد برسیم و نگذاریم  روز بعد از اتمام فرصت سه ماه به علت انتخاب نکردن شهردار، شورا منحل نشود.

مشکل دیگری هم در روند استیضاح وجود داشت و بعضی از اعضا با فرایندهای قانونی آشنا نبودند و پلکان گردشی استیضاح از لحاظ قانونی صحیح نبود و فرصت ۱۰ روزه برای تذکر، طرح سئوال به صورت مکتوب و حضور شهردار برای پاسخگویی رعایت نشده بود و شاید اگر استیضاح هم صورت می گرفت چون قانونی نبود، لغو می شد.

 

در طول ۴۰ سال گذشته به اندازه یک دانه عدس مال حرام روی سفره ام نبردم

به این دلایل که گفتم در یک جلسه استیضاح شرکت نکردم و در جلسه دیگر به ابقای آقای کتانباف رای دادم، در مورد سوال شما هم که من برای پس گرفتن امضایم شاید امتیازی از شهرداری گرفته باشم باید بگویم من در طول ۴۰ سال گذشته چه قبل و بعد از انقلاب، چه در دوران جنگ و بعد از آن به اندازه یک عدس مال حرام سر سفره نبردم و آبرویی که توی این ۴۰ سال جمع کردم را قربانی ۴ سال شورا  نمی کنم، البته اگر می خواستم می توانستم خیلی امتیازها بگیرم.

من از کسانی که از روی ناآگاهی یا نداشتن اطلاع از پشت پرده شورا به من تهمت زدند می گذرم اما از کسانی که تعمدا با هدف غرض ورزی گرفتن امتیاز یا طرفداری از گروه یا دسته ای در فضای مجازی شایعه پراکنی می کنند و تهمت می زنند نخواهم گذشت.

 

کتانباف اهل فساد ستیزی نبود و تسلیم مدیران سفارشی شد

 

من گفتم که به عملکرد شهردار و استعفاهای پی در پی او بسیار اعتراض کردم، حتی به او گفتم که با این استعفاها انگیزه در کارکنان صادق شهرداری از بین رفته و اهل تخلف ها در شهرداری دارند جولان می دهند، چه کاری است که هر دو ماه یک استعفا می دهید؟

آقای کتانباف گفتند که با این شرایطی که بر من حاکم شده روی اعتقاداتم پا گذاشتم و با انتصاب بعضی از مدیران ضعیف که از ناحیه شورا بر من تحمیل شدند اعتقاداتم را نادیده گرفتم و این اذیتم می کند. به او گفتم که نباید مدیران ضعیف را قبول می کردی و بعد از آن مصاحبه ای با خبرگزاری فارس کردم  و گفتم شهردار کتانباف در مبارزه با فساد ستیزی ضعیف است.

شورا بر اساس مسائل قومی یا سیاسی عمل نمی کند

در مورد مسائل قومی یا سیاسی عمل کردن شورا و یا وجود پدرخوانده هایی که شما مطرح کردید باید بگویم هیچ کدام از این سه مورد در شورا مطرح نیست، اجازه دهید همین استیضاح و ابقای شهردار را ملاک قرار دهیم و آن را بررسی کنیم، در طیف استیضاح کننده اصلاح طلب، اعتدال و اصولگرا و از قومیت های مختلف وجود دارد و در طیفی که به ابقای آقای کتانباف رای داده نیز از همه جناح ها و گروه های قومی وجود دارد،

اگر غیر از این بود می توانستیم بگوییم شورا قومی با سیاسی عمل کرده، در حالی که شورا پیچیدگی بالایی دارد و مسائل سیاسی، قومی دستخوش تغییرات لحظه ای می شود و روند ثابتی ندارد.

 

پدرخواندگی در شورا وجود ندارد/ روز بعد از رای گیری در جمنا بر سر انتخاب شهردار اختلاف ها نمایان شد

در مورد جمنا و پدرخواندگی از این ناحیه هم باید بگویم که تشکیلات جمنا و افرادی که انتخاب شدند از دلسوزترین و پاک ترین افراد هستند که دنبال منافع خودشان نبودند و نیستند و حتی بارها مدیران جمنا تذکر دادند که منافع شهر و مردم را فراموش نکنید. اما یک واقعیتی هم بود که روز بعد از رای گیری بعضی از اعضا نظرات خاص خودشان را داشتند و آن نگاه واحد شکل نگرفت.

در همان روزهای اول انتخاب شهردار دو دستگی در جمنا وجود داشت و ۴ نفر از اعضا اعتقاد داشتند که باید آقای سید کریم حسینی شهردار شود و ۴ نفر دیگر مخالف بودند و من از کسانی بودم که به شهرداری کتانباف رای دادم. در استیضاح هم مشخص شد که جمنا یک رای ندارد و دو گروه شده است. البته الان هم در جلسات جمنا شرکت می کنیم و آخرین جلسه قبل از برگزاری جلسه استیضاح شهردار بود، حالا در بعضی از جلسات به نتیجه می رسیم و در بعضی دیگر هم به نتیجه نمی رسیم.

در مورد دخالت و پدرخواندگی آقای استاندار در روند استیضاح و ابقای شهردار من چیزی ندیدم و از رسانه ها و فضای مجازی خواندم که این حرفا درست نیست، اعضای شورا یک چیزی در ذهن خودشان است و بر همان اساس عمل می کنند حالا منافع شخصی باشد یا منافع شهر یا هر چیز دیگری.

 

استعفا یا استیضاح کتانباف را به علت ضعف عملکردی پیگیری می کنم

ما همان روز اول آقای کتانباف به علت سابقه خوبی که در شهرداری اهواز و تهران داشت گزینه مناسبی برای شهردار شدن می دانستیم و او را انتخاب کردیم اما آقای کتانباف در این دوره موفق نبود و تعامل خوبی با شورا نداشت و زیر بار انتصاب مدیران ضعیف سفارشی رفت و از همان اول بنای دیوار شهرداری را کج گذاشت، ما چاره ای نداریم که در اولین فرصت بعد از تعطیلات دوباره استعفا یا استیضاح او را به خاطر عملکرد ضعیف پیگیری کنیم.