وضعیت شهرهای خوزستان از نظر آلودگی ناشی از زباله و آشغال زیبنده این استان نیست/ حیف است خوزستان زیر انبوه زباله مدفون شود
وضعیت شهرهای خوزستان از نظر آلودگی ناشی از زباله و آشغال زیبنده این استان نیست/ حیف است خوزستان زیر انبوه زباله مدفون شود

معاون رییس جمهوری همچنین با گله مندی از وضعیت شهرهای خوزستان از نظر آلودگی محیط زیست و مشاهده زباله در خیابان ها و معابر گفت: وضعیت شهرهای خوزستان از نظر آلودگی زیست محیطی ناشی از زباله و آشغال مناسب و زیبنده این استان نیست.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به زیانبار بودن ظروف یکبار مصرف پلاستیکی برای طبیعت گفت: با راه اندازی کارخانه تولید ظروف یکبار مصرف دوستدار طبیعت در شوش و شوشتر ۶۰ درصد ظروف یکبارمصرف پلاستیکی کشور با ظروف سلولزی جایگزین می‌شوند.

عیسی کلانتری عصر شنبه در آیین افتتاح کارخانه تولید مواد یکبار مصرف سلولزی در هفت تپه شوش اظهارداشت: برای جایگزینی کامل مواد یکبار مصرف پلاستیکی به عنوان دشمن محیط زیست همچنان نیاز به سرمایه گذاری بخش خصوصی داریم تا ۴۰ درصد باقیمانده از نیاز کشور به ظروف یکبار مصرف با تولید محصول از مواد سلولزی دوستدار طبیعت جایگزین شود.

وی ادامه داد: سالانه سه میلیارد قطعه مواد پلاستیکی یکبار مصرف در کشور تولید می شود که با راه اندازی کارخانه پارس طبیعت سلولز در شهرستان شوش سالانه ۶۰۰ میلیون عدد از ظروف یکبار مصرف سلولزی قابل تجزیه جایگزین مواد پلاستیکی یکبار مصرف می‌شود.
کلانتری همچنین با اشاره به تولید ظروف تجزیه پذیر سلولزی از تفاله نیشکر و راه اندازی خط تولید دیگری از آن در شوشتر بیان کرد: تولید ظروف یکبار مصرف سلولزی گامی مهم در راستای کاهش مصرف پلاستیک در کشور و جلوگیری از آلودگی محیط زیست است.
وی همچنین خواستار تصویب قوانین سختگیرانه در رابطه با تولید محصولات یکبار مصرف پلاستیکی در کشور شد و افزود: در نخستین گام در راستای کاهش مصرف ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در کشور باید مصرف اینگونه محصولات پلاستیکی دشمن طبیعت را در سربازخانه ها، ادارات دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی شبانه روزی ممنوع کرد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور یکی از اهداف مهم توسعه را حفظ حقوق نسل های آینده دانست و بیان کرد: همانگونه که حفظ منابع آب شیرین، آبخیزداری و حفاظت از خاک برای نسل های آینده ضروری است باید از آلودگی محیط زیست ناشی از مصرف ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به عنوان یکی از اهداف توسعه و در راستای حفظ حقوق نسل آینده جلوگیری کرد.
وی افزود: همانطور که قطع درختان و مصرف بی رویه منابع آب شیرین، نابودی خاک را به دنبال دارد مصرف مواد پلاستیکی نیز نابود کننده حقوق نسل آینده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور جایگزینی مواد پلاستیکی یکبار مصرف با مواد سلولزی دوستدار طبیعت را گامی مهم در راستای حفظ منابع و محیط زیست برای نسل آینده دانست و اظهارداشت: دولت وظیفه خود می‌داند تا از راه اندازی طرح های تولیدی جایگزین مواد پلاستیکی حمایت کند.
وی افزود: اثرات سو ناشی از مواد پلاستیکی رها شده در طبیعت که تجزیه آنها صدها سال به طول می انجامد هنوز ناشناخته است و هنوز مشخص نیست تجزبه پلاستیک در چرخه طبیعت چه اثرات زیانباری بر سلامت افراد و نسل های آینده دارد.
کلانتری از پلاستیک به عنوان یکی از چالش های جهان نام برد و گفت: آلودگی ناشی از مصرف بی رویه مواد پلاستیکی یکبار مصرف همچنان رو به افزایش است و زیست دریایی و دریاها را به شدت آلوده کرده است.
معاون رییس جمهوری همچنین با گله مندی از وضعیت شهرهای خوزستان از نظر آلودگی محیط زیست و مشاهده زباله در خیابان ها و معابر گفت: وضعیت شهرهای خوزستان از نظر آلودگی زیست محیطی ناشی از زباله و آشغال مناسب و زیبنده این استان نیست.
وی افزود: حیف است استان زرخیز خوزستان زیر انبوه زباله و به خصوص ظروف و مواد پلاستیکی یکبار مصرف که نسل های بعدی را گرفتار می کند مدفون شود.

به گزارش ایرنا نخستین و بزرگترین تولیدکننده ظروف یکبار مصرف سلولوزی کشور روز شنبه در آیینی با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در شهرستان شوش به بهره برداری رسید.

چهار خط تولید در نخستین و بزرگترین تولیدکننده ظروف یکبار مصرف سلولزی در ایران فعال شده که هر کدام از این خطوط ۱۰ تن ظروف سلولزی در شبانه روز تولید می‌کنند.