از وضعیت فاضلاب اهواز شاکی هستیم/ وضعیت آب، سگ های بلاصاحب و زباله های رها شده در شهر عمده معضلاب بهداشتی/ سگ های بلاصاحب سالانه بیش از 2 میلیارد برای مرکز بهداشت هزینه دارند/ طغیان بیماری میکروبی ناشی از آلودگی آب نداشته ایم/  آنتی بادی کرونا حتی یک روز در برابر این ویروس ایمنی ندارد/ ابتلای چندین باره به کرونا داشته ایم/ دفاتر پیشخوان، پلیس +10 و رهگشا اهمیتی برای سلامتی مردم قائل نیستند/ توصیه می کنیم دبستانی ها در مدارس حضور پیدا نکنند/ موارد ابتلا به کرونا در بین دانش آموزان داشته ایم
از وضعیت فاضلاب اهواز شاکی هستیم/ وضعیت آب، سگ های بلاصاحب و زباله های رها شده در شهر عمده معضلاب بهداشتی/ سگ های بلاصاحب سالانه بیش از 2 میلیارد برای مرکز بهداشت هزینه دارند/ طغیان بیماری میکروبی ناشی از آلودگی آب نداشته ایم/  آنتی بادی کرونا حتی یک روز در برابر این ویروس ایمنی ندارد/ ابتلای چندین باره به کرونا داشته ایم/ دفاتر پیشخوان، پلیس +10 و رهگشا اهمیتی برای سلامتی مردم قائل نیستند/ توصیه می کنیم دبستانی ها در مدارس حضور پیدا نکنند/ موارد ابتلا به کرونا در بین دانش آموزان داشته ایم

دبیر شورای سلامت اهواز و رییس مرکز بهداشت شرق شهرستان گفت: در شرق اهواز مواردی از ابتلا به کرونا در بین دانش آموزان داشته ایم اما تعداد آن برخلاف استان های همجوار زیاد نبوده زیرا تعداد دانش آموزانی که در مدارس حضور پیدا کرده اند کم بوده است.

به گزارش کاوش، دکتر احمد مشکورنیا روز شنبه ۲۹ شهریورماه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه حدود 10 هفته ی بحرانی (از اردیبهشت تا اوایل تیرماه) به لحاظ کرونا را تجربه کردیم، اظهار کرد: در آن مدت حجم بسیار بالای مراجعات، مبتلایان سرپایی و بیماران بستری داشتیم که با تلاش مسئولان و همت مردم در آن زمان از وضعیت قرمز خارج و به وضعیت سفید یا کم خطر رسیدیم اما در حال حاضر مجدد از وضعیت سفید خارج شده ایم.

مسافرت های خارج از استان و دورهمی های خانوادگی دلیل وضعیت قرمز اهواز هستند

وی عنوان کرد: قدر وضعیت سفید را ندانستیم در آن زمان در کل کشور، خوزستان جزو سه استانی بود که در وضعیت سفید  قرار داشت اما مسافرت به خارج از استان، دورهمی های خانوادگی، مناسبات های مذهبی، بازگشایی مدارس، برگزاری کنکور و مراسمات عزاداری ماه محرم و تجمع در مساجد باعث شد که دوباره وارد وضعیت قرمز شویم.

دبیر شورای سلامت اهواز ادامه داد: از زمانی که مردم رعایت پروتکل های بهداشتی را رها کنند پنج الی هفت روز زمان می برد که موارد سرپایی افزایش پیدا کند،  در طی ۲ الی سه هفته تعداد موارد بستری رو به افزایش می رود و چهار الی ۶ هفته زمان می برد تا شاهد افزایش مرگ و میر باشیم.

نباید اجازه دهیم که کرونا به بحران تبدیل شود

مشکورنیا خاطرنشان کرد: هنر کار با کرونا این است اجازه ندهیم بحران ایجاد شود زیرا در صورت بروز بحران هم جان هم وطنانمان از دست می رود و هم منابع صرف می شوند بنابراین انجام اقدامات لازم بعد از بحران هنر نیست و باید بتوانیم وضعیت سفید را حفظ کنیم.

از وضعیت فاضلاب اهواز شاکی هستیم

وی با بیان اینکه تفاوت بزرگ بهداشت با دانشگاه علوم پزشکی و حوزه ی درمان و آموزش این است که بهداشت با مسئولان سایر ادارات و سازمان ها و همچنین عموم مردم به صورت مستقیم در ارتباط است، تصریح کرد: ما از وضعیت فاضلاب اهواز شاکی هستیم اما ما اقدام کننده برای حل این مشکل نیستیم و ناظر بر بهداشت و سلامت مردم هستیم.

ادارات و سازمان ها به وظایف خود در حوزه ی بهداشت عمل کنند

دبیر شورای سلامت اهواز و رییس مرکز بهداشت شرق شهرستان با اشاره به اینکه ادارات و سازمان ها باید به وظایف خود در حوزه ی بهداشت عمل کنند اما اغلب انتظاراتی که ما داریم محقق نمی شوند، افزود: بهداشت برای حل معضلاتی مانند وجود پسماند و مشکلات آب و فاضلاب نظارت دارد و مکاتبات نیز انجام داده اما در این موارد ادارات مربوطه باید اقداماتی را انجام دهند که نتایج آن در کف جامعه دیده شود و مردم تغییر را در وضعیت عمومی جامعه حس کنند.

وضعیت آب، سگ های بلاصاحب و زباله های رها شده در شهر عمده معضلاب بهداشتی ما هستند

مشکورنیا تاکید کرد: برخی اقدامات مانند شناسایی مادران باردار در وضعیت پرخطر و یا واکسیناسیون وظیفه ی ذاتی بهداشت است اما عمده معضلات بهداشتی ما در مورد آب، وجود پسماند، سگ های بلاصاحب و احشام و نخاله های ساختمانی رها شده در معابر شهر است اما برای حل این مشکلات عزمی دیده نمی شود.

سگ های بلاصاحب سالانه 2 میلیارد و 400 میلیون تومان مرکز بهداشت استان را متحمل هزینه می کنند

دبیر شورای سلامت اهواز با اشاره به اینکه رسیدگی به معضل سگ های بلاصاحاحب به جهت خطر گزش و انتقال بیماری هاری برای ما حائز اهمیت است: افزود: سگ های بلاصاحب سالانه حدود 2 میلیارد و 400 میلیون تومان مرکز بهداشت استان را متحمل هزینه می کنند که شامل هزینه های واکسیناسیون، تجویز دارو و مراقبت های بعد از گزش می شوند و باید به این معضل رسیدگی شود.

وی بیان کرد: اگر تمام امکانات و منابع وزارتخانه و دانشگاه علوم پزشکی اهواز را نیز در حوزه ی بهداشت جمع کنیم کل اقداماتی که بهداشت می تواند انجام دهد تنها ۲۰ درصد است و ۸۰ درصد برعهده ی ادارات هم عرض و موازی با بهداشت است.

وضعیت آب اهواز به شدت رصد می شود

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز با اشاره به اینکه همچنان پس زدگی های فاضلاب در شهر وجود دارد، گفت: وضعیت آب به شدت تحت کنترل است و به صورت مرتب توسط آزمایشگاه آب بهداشت و آزمایشگاه شرکت آبفا رصد می شود البته ممکن است میزان کدورت آب بالا باشد زیرا روزانه نارضایتی های مردم از آب کدر و بدبو را در فضای مجازی می بینیم که این وضعیت در شان مردم نیست و باید اصلاح شود.

طغیان بیماری میکروبی ناشی از آلودگی آب نداشته ایم

مشکورنیا اضافه کرد: تا کنون موردی از طغیان بیماری های روده ای و میکروبی ناشی از آلودگی آب نداشته ایم.

وی با اشاره به وضعیت قرمز کرونا در اهواز اظهار کرد: در روز یکم شهریورماه در مرکز بهداشت شرق اهواز ۱۰ بیمار مثبت کرونا تشخیص داده شدند اما در روز گذشته ( 28 شهریور) ۳۰ مورد مثبت در کلینیک کرونای بهداشت شرق  شناسایی شد که نشان می دهد روزانه ۶۰، ۷۰ مراجعه به مرکز بهداشت شرق داشته ایم و از حدود ۴۵ تا ۵۰ نفر آن ها تست گرفته شده که تست ۳۰ نفر از آن ها مثبت شده است.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز با اشاره به اینکه تنها از افراد واجد شرایط تست کرونا گرفته می شود، ادامه داد: از افراد بالای ۶۰ سال، دارای بیماری دیابت و فشار خون کنترل نشده و بانوان باردار مشکوک به ابتلا به کرونا نمونه گیری می شود.

از دست رفتن حس بویایی و چشایی حتی برای دو ساعت از علائم کرونا است

مشکورنیا با بیان اینکه روش های تشخیصی چهار نوع مختلف هستند که شامل شرح حال از مراجعان، سی تی اسکن ریه، تست pcr ( تست مخاط) و سنجش آنتی بادی در خون می شود، عنوان کرد: اگر حس بویایی و چشایی فرد بدون دلیل از بین رفت با قاطعیت تشخیص کرونا می دهیم حتی اگر دو ساعت این علائم وجود داشته باشد.

میزان تشخیص تست پی سی آر 63 درصد است/ این تست تنها در موارد خاص قابل قبول است

وی با اشاره به اینکه تست پی سی آر 63 درصد و سی تی اسکن از ریه بیش از 97 درصد قابل قبول است، تصریح کرد: نتیجه ی تست pcr به عوامل مختلفی بستگی دارد و از آن جایی که این تست از نظر علمی درصد حساسیت پایینی دارد تنها در مواقع خاص قابل قبول است و نمی توانیم صرفا به آن استناد کنیم.

آنتی بادی کرونا حتی یک روز در برابر این ویروس ایمنی ندارد/ آنتی بادی تنها بیمار بدحال را از وضعیت حاد خارج می کند

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز اذعان کرد: آنتی بادی کووید 19 در بدن حتی یک روز هم در برابر کرونا ایمنی ایجاد نمی کند و تفاوت فردی که در بدن آنتی بادی دارد با کسی که ندارد برای انجام پلاسمافرز است. آنتی بادی در برابر کرونا به ما ایمنی نمی دهد و از ابتلا به کرونا جلوگیری نمی کند بلکه تنها می تواند بیحار بدحالِ بستری در آی  سی یو و در وضعیت اینتوبه را از وضعیت حاد خارج کند.

ابتلای چندین باره به کرونا داشته ایم

دبیر شورای سلامت اهواز خاطرنشان کرد: ابتلای مجدد یعنی دوباره و سه باره به کرونا داشته ایم و در پیک بعدی ممکن است این وضعیت افزایش پیدا کند و ابتلای چندین باره نیز داشته باشیم.

اکثر دفاتر پیشخوان، پلیس +10 و رهگشا اهمیتی برای سلامتی مردم قائل نیستند

مشکورنیا با اشاره به اینکه دو بانک در چهار راه زند اهواز به دلیل عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی تا مرز پلمپ شدن رفتند و از آن ها تعهد گرفتیم، اضافه کرد: در آخرین جلسه ی ستاد کرونای شهرستان در چهارشنبه ی هفته ی گذشته اعلام شد اکثر ارگان های دولتی از جمله دفاتر پیشخوان، پلیس +10 و رهگشا اهمیتی برای سلامتی مردم قائل نیستند.

در برخی ادارات گویا استفاده از ماسک ممنوع است!

وی بیان کرد: تاکنون ادارات دولتی در رعایت دستورالعمل های بهداشتی کم کاری های بسیاری داشته اند و کارکنان برخی ادارات به نحوی از ماسک استفاده نمی کنند که گویا استفاده از ماسک در ادارات ممنوع است!. ما چند اداره یا ارگان دولتی را پلمپ کنیم؟

دبیر شورای سلامت اهواز عنوان کرد: 677 شیفت مدرسه در شرق اهواز داریم که تا کنون 420 بازدید از آن ها انجام داده ایم  و تا آخر هفته نیز بازدید دور اول از بقیه ی شیفت ها به اتمام می رسد و بازدیدهای دورهای بعد شروع می شود.

توصیه می کنیم دبستانی ها در مدارس حضور پیدا نکنند

مشکورنیا یادآور شد: از مقاطع دبستانی نمی توان انتظار داشت آن طور که باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند بنابراین اگر والدین می دانند کودکشان آموزش پذیر است و رعایت می کند آن ها را به مدرسه بفرستند در غیر این صورت توصیه می کنیم در شبکه شاد آموزش ببینند.

موارد ابتلا به کرونا در بین دانش آموزان داشته ایم

وی خاطرنشان کرد: در شرق اهواز مواردی از ابتلا به کرونا در بین دانش آموزان داشته ایم اما تعداد آن برخلاف استان های همجوار زیاد نبوده زیرا تعداد دانش آموزانی که در مدارس حضور پیدا کرده اند کم بوده است.