چرا شش عضو شورای شهر اهواز به صحن نمی‌آیند؟/ ما را برای به حد نصاب رسیدن جلسه رای گیری غیرقانونی می خواهند
چرا شش عضو شورای شهر اهواز به صحن نمی‌آیند؟/ ما را برای به حد نصاب رسیدن جلسه رای گیری غیرقانونی می خواهند
برگزاری جلسه فوق‌العاده شورا باید بر اساس درخواست فرماندار یا بخشدار، درخواست شهردار یا بر اساس تصویب شورای شهر انجام شود.

عضو شورای شهر اهواز با اشاره به اینکه دستور کار جلسات اخیر شورا اشکالات قانونی دارد، گفت: برای استیضاح شهردار به رای ۹ عضو شورا نیاز است و به دلیل اینکه تعداد اعضای مخالف شهردار کمتر از این است و نمی‌توانند شهردار را استیضاح کنند به ابزار برکناری متوسل شده‌اند.

به گزارش کاوش اخبار، با اشاره به علت حضور نیافتن اعضای شورای شهر مخالف طرح برکناری شهردار در جلسات شورا اظهار کرد: نظر ما این است که این جلسات غیرقانونی هستند؛ این عدم حضور به دلیل بحث‌های اخلاقی و از سوی دیگر موارد قانونی است.

شرایط شهردار اهواز، پذیرفته شده بود

وی افزود: زمانی که ۱۳ عضو شورای شهر اهواز می‌خواستند آقای امینی را به عنوان شهردار انتخاب کنند، مدرک تحصیلی و سوابق اجرایی را بررسی کردند. آقای امینی در همان زمان شرط کرد که به دلیل مشکلاتی، فرزندانم امکان اسکان در اهواز را ندارند و ما پذیرفتیم. هر چند برخی دوستان می‌گویند شهردار گفته است سطح آموزشی در اهواز پایین است و فرزندانش را به این دلیل به اهواز نمی‌آورد اما این موضوع هم به دلیل سطح آموزشی اهواز نبود و به دلیل مشکلاتی است که از قبل داشت و مطرح کرده بود.

به نوشته ایسنا، عضو شورای شهر اهواز گفت: از سوی دیگر اگر آقای امینی شرایط احراز شهرداری را هم از دست داده باشد باید دستگاه‌های نظارتی مانند دیوان عدالت اداری، دیوان محاسبات یا استانداری ورود کنند تا بررسی مجدد انجام شود؛ با این حال اکنون هم وزیر کشور در نامه رسمی مطرح کرده که سکونت نداشتن فرزندان شهردار در اهواز بلامانع است.

هاشم‌پور بیان کرد: در قانون به صراحت آمده است که دستورالعمل توسط وزیر کشور به شوراها ابلاغ شود. مدرک تحصیلی و سوابق اجرایی شهردار در کمیته‌ای در وزارت کشور بررسی شده است و پس از تایید، وزیر کشور حکم شهردار را صادر و ابلاغ می‌کند.

اعضای مخالف شهردار باید مستندات ارائه دهند

وی افزود: با این وجود برخی از اعضای شورای شهر طرح بررسی صلاحیت شهردار را در دستور کار صحن علنی شورا آوردند و ما گفتیم باید مستندات را به ما هم ارائه دهند. تاکنون ۱۰ نامه در این خصوص از طرف ما که مخالف این طرح هستیم به رئیس شورای شهر اهواز ارسال شده است اما وی تاکنون جواب یک نامه را هم نداده است؛ مگر ما نماینده مردم نیستیم؟

عضو شورای شهر اهواز گفت: اکنون همه مسئولان می‌گویند نباید به این موضوع (برکناری شهردار اهواز) پرداخته شود اما آن دوستان اعتنا نمی‌کنند. در ماه‌های آخر سال هستیم و این همه لایحه در شورای شهر مانده و بررسی نشده‌اند.

ما را برای به حد نصاب رسیدن جلسه برای رای گیری کار غیرقانونی می خواهند

هاشم‌پور با بیان اینکه ارائه دستور کار پایان دوران خدمت شهردار و انتخاب سرپرست شهرداری خلاف قانون است، به روند تشکیل جلسات اخیر شورای شهر اهواز اشاره و تصریح کرد: برگزاری جلسه فوق‌العاده شورا باید بر اساس درخواست فرماندار یا بخشدار، درخواست شهردار یا بر اساس تصویب شورای شهر انجام شود اما بدون اینکه این موضوع در صحن علنی شورا مطرح و درباره آن رای‌گیری شود، می‌خواهند این جلسه را با این دستور کار برگزار کنند.

وی افزود: باید مدارک را ارائه دهند و بگویند چه شرایطی از شهردار نقض شده است. آیا اینکه چند نفر بنشینند و با هم ببندند که شهردار را برکنار کنند و سرپرست شهرداری چه کسی باشد درست است؟

عضو شورای شهر اهواز با اشاره به حضور نیافتن شش عضو مخالف طرح در صحن و تشکیل نشدن جلسات به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضا گفت: ما را تنها برای اینکه جلسه به حد نصاب برسد می‌خواهند تا برای یک کار غیرقانونی رای بگیرند.

جایگزین شهردار اهواز چه کسی است؟

وی افزود: تاکنون دوستان حاضر نشده‌اند در مورد جایگزین آقای امینی کلمه‌ای با ما شش نفر بگویند. از سوی دیگر باید یک هفته قبل از برگزاری هر جلسه، دستور کار به اعضا ابلاغ شود اما این کار هم انجام نشده است بنابراین این روند، اشکالات قانونی جدی دارد.

نباید در جلسه برکناری شهردار، جایگزین وی انتخاب شود

هاشم‌پور بیان کرد: طبق شرایط احراز صلاحیت شهردار، اگر شورای شهر اطمینان پیدا کند که شهردار شرایط احراز صلاحیت را از دست داده است باید جلسه را تشکیل دهد اما نکته مهم این است که اگر شورای شهر نسبت به سکونت نداشتن شهردار در محدوده شهر اطمینان حاصل پیدا کرده است، باید ابتدا مدارک را در دست داشته باشد و بعد نسبت به برکناری شهردار تصمیم بگیرد اما در همان جلسه سرپرست تعیین نمی‌شود. پس از اینکه این مصوبه شورا در هیات تطبیق تایید شد سپس شورا موظف است سرپرست شهرداری را انتخاب کند.

وی عنوان کرد: بنابراین اشکالات و ایرادات قانونی زیاد است و به دلیل این مسائل و پاسخ ندادن به مکاتبات، در جلسه حضور پیدا نکرده‌ایم و فرماندار و استاندار باید درباره این دستورکار غیرقانونی اقدام کنند زیرا تکلیف قانونی در این خصوص دارند و گردن ما در مقابل قانون از مو هم باریک‌تر است.

چرا شهردار اهواز را استیضاح نمی‌کنند؟

عضو شورای شهر اهواز گفت: نحوه برگزاری جلسات در دستورالعمل‌ها آمده است. نمی‌شود با آبروی کسی بازی کرد که از قبل با ما شفاف مطرح کرده که فرزندانش امکان سکونت در اهواز ندارند و ۱۳ عضو هم آن را پذیرفته‌اند.

وی افزود: برای استیضاح شهردار به رای ۹ عضو شورا نیاز است و به دلیل اینکه تعداد اعضای مخالف شهردار کمتر از این است و نمی‌توانند شهردار را استیضاح کنند به ابزار برکناری متوسل شده‌اند.

ارتباط طرح برکناری شهردار با انتصابات

وی با بیان اینکه طبق قانون، اعضای شورای شهر حق دخالت در انتصابات را ندارند، عنوان کرد: قبلا روال شهرداری اهواز به گونه‌ای بود که هر سازمان و منطقه بین اعضای شورا تقسیم می‌شد اما آقای امینی این موضوع را تغییر داده است. با دوستان توافق کرده بودیم هیچکس حق دخالت در انتصابات را ندارد و تنها می‌توانند گزینه ها را معرفی کنند. در حقیقت در حال حاضر بحث (منافع) مردم در میان نیست و بیشتر بحث‌ها در مورد انتصابات است.