۶۵ درصد آلودگی‌های خوزستان مربوط به منابع ثابت است
۶۵ درصد آلودگی‌های خوزستان مربوط به منابع ثابت است
عوارض آلایندگی در حالی به شهرداری‌ها پرداخت می‌شوند که شهرداری‌ها در طرح‌های غیر زیست محیطی هزینه می‌کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: ۳۵ درصد آلودگی مربوط به منابع متحرک و ۶۵ درصد دیگر مربوط به منابع ثابت مانند فلرها، منابع خانگی، نیشکر، صنعتی و کارخانه‌ها است.

به گزارش کاوش اخبار، داوود میرشکار مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان پیش از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، در رابطه با تعداد روزهای پاک در اهواز، اظهار کرد: امسال تعداد روزهای پاک در خوزستان صفر، قابل قبول ۱۰۵ روز، سالم برای گروه‌های حساس ۱۱۲ روز، ناسالم ۳۹ روز، بسیار ناسالم، ۲ روز و هیچ روز خطرناکی گزارش نشده است.

کمیته اضطرار برای تعطیلی تصمیم می‌گیرد

وی در رابطه با انتقادات برخی از شهروندان در شهرهای آبادان و ماهشهر مبنی بر اینکه چرا با وجود بالا بودن شاخص آلودگی اما مدارس و ادارات آن‌ها تعطیل نشده است، افزود: فقط یک روز در شهرهای آبادان و ماهشهر مشمول تعطیلی می‌شد که آن را تعطیل اعلام نکردند چرا که بعد از دو روز تعطیلی اتفاق افتاده بود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه ما فقط اعداد را ارسال می‌کنیم و کمیته اضطرار آلودگی هوا تصمیم نهایی را برای اعلام تعطیلی می‌گیرد، گفت: به لحاظ عددی شهرهای آبادان و ماهشهر قابلیت تعطیل شدن داشتند اما تصمیم گیرنده ما نیستم.

۶۵ درصد آلودگی مربوط به منابع ثابت است

میرشکار با بیان اینکه اداره محیط زیست استان پژوهش‌هایی را در خصوص میزان آلایندگی مربوط به صنایع، کارخانجات و… را انجام داده است، بیان کرد: ۳۵ درصد آلودگی مربوط به منابع متحرک و ۶۵ درصد دیگر مربوط به منابع ثابت مانند فلرها، منابع خانگی، نیشکر، صنعتی و کارخانه‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه نوع آلودگی‌ها در کلانشهرها از نظر آب و هوایی، توپوگرافی، جغرافیایی، جهت باد، کوهستانی بودن و … متفاوت است، عنوان کرد: شهرستان اهواز به لحاظ موقعیت جغرافیایی در دشت واقع شده و به دلیل یکسری جریانات بادی زمانی که آتش‌سوزی نیشکر اتفاق می‌افتد شاخص منواکسید کربن در اهواز بیشتر از ترکیبات ناشی از حرکت خودروها می‌شود.

میرشکار با اشاره به حجم آلودگی در اهواز، افزود: در روزهای عادی سال نیز به دلیل فعالیت فلرها چند منطقه اهواز درگیر آلودگی می‌شوند در حالی که در شهرستان ماهشهر با وجود اینکه منابع متحرک ما (خودروها) نسبت به اهواز کم است و آتش سوزی کاه و کلش نداریم اما به دلیل فعالیت فلرها میزان آلودگی افزایش پیدا می‌کند.

وی با مقایسه میزان آلودگی کلانشهر اصفهان با اهواز، گفت: اصفهان به عنوان دومین یا سومین کلانشهر پرجمعت ایران قطعاً تعداد خودروهای آن بیشتر از اهواز است اما منابع ثابتی مانند فلرها یا نیشکر که ایجاد آلایندگی می‌کنند را ندارد به همین دلیل منابع متحرک آن سهم بیشتری در ایجاد آلایندگی دارند.

طرح جامع کاهش آلودگی شهرستان اهواز

میرشکار با اشاره طرح جامع کاهش آلودگی در شهرستان اهواز، بیان کرد: این طرح در سال ۹۳ تدوین و یکبار بازنگری و تمام منابع آلودگی در اهواز بررسی شد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۷ پژوهشی در مورد سیاهی انتشار آلودگی برای هشت کلانشهر کشور در دانشگاه تربیت مدرس انجام شد، عنوان کرد: بر اساس این طرح که در سال ۱۴۰۰ تحویل ما داده شد مشخص شد آلودگی اهواز بنا بر تولید گازهای آلاینده تقسیم بندی شده است.

میرشکار با تاکید بر اینکه در منابع طرح جامع کاهش آلودگی اهواز تغییرانی زیادی ایجاد نشده است، افزود: در این طرح پروژه‌های زیست محیطی تعریف و وظایف هر ارگان و وزارتخانه‌ای تعیین شده است، مقرر است این طرح را در شورای برنامه ریزی استان به عنوان سند بالادستی مصوب شود تا کلیه قوانین و اقدامات هوای پاک لازم الاجرا شوند.

وی گفت: به منظور اجرای پروژه‌های طرح کاهش آلودگی در کلانشهر اهواز وظیفه هر دستگاهی مشخص شده است، مثلاً خاموشی فلرها و اجرای طرح ترافیک که جز مطالبات ما در این طرح هستند از کارهای بر زمین مانده شهرستان اهواز است.

میرشکار در رابطه با میزان اعتباری که برای اجرای طرح‌های زیست محیطی نیاز است، عنوان کرد: برآوردهایی که برای اجرای طرح‌ها صورت گرفته قدیمی بوده و نیازاست که به روزرسانی شود، البته برآورد نشده که هر دستگاهی چقدر اعتبار نیاز دارد.

۵۰ درصد عوارض آلایندگی به پروژه‌های زیست محیطی اختصاص پیدا کرد

وی با انتقاد از خلاء قانونی که در ماده ۲۷ قانون ارزش افزوده و پرداخت عوارض آلایندگی وجود دارد، بیان کرد: عوارض آلایندگی در حالی به شهرداری‌ها پرداخت می‌شوند که شهرداری‌ها در طرح‌های غیر زیست محیطی هزینه می‌کنند.

میرشکار افزود: سال گذشته برای اولین بار مصوب شد که ۵۰ درصد عوارض آلایندگی که به شهرداری‌ها پرداخت می‌شود باید خرج طرح‌های زیست محیطی شود که این مصوبه امسال تایید و در حال اجرا است.

وی با تاکید بر اینکه در پایان سال باید عملکرد شهرداری‌ها در حوزه آلایندگی را به دستگاه های نظارتی ابلاغ کنیم، گفت: یکسری پروژه‌ها در حوزه محیط زیست(فضای سبز، حمل و نقل عمومی، ساماندهی زباله‌ها و…) در قالب عوارض آلایندگی به شهرداری اهواز ابلاغ و قرارداد آن بسته شد و محیط زیست بر اجرای آن‌ها نظارت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، نزدیک به دو دهه است که آلودگی هوا به عنوان یک معضلی جدی زندگی و سلامت شهروندان خوزستانی را تهدید و نفس کشیدن را برای همه سخت کرده و هر سال نسبت به سال گذشته دامنه این آلودگی‌ها گسترده شده و دیگر فقط مختص شهرهایی که از وجود صنایع و فعالیت‌های آلاینده بهره می‌برند نیست و کام همه شهروندان خوزستانی را تلخ کرده است.

طبق اعلام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در هفته گذشته بالغ بر از ۲ هزار و ۲۰۰ نفر (به طور متوسط روزانه ۵۵۰ تا ۶۰۰ نفر ) به دلیل آلودگی هوا با علائم تنفسی راهی مراکز درمانی زیر مجموعه دانشگاه شدند.

طرح جامع کاهش آلودگی هوای اهواز در کارگروه ملی گرد و غبار به تصویب رسیده بود در کمیسیون امور زیربنایی دولت تصویب و در سال ۹۰ ابلاغ و برای تمام دستگاه‌ها لازم الاجرا شد.