حال ناخوش صنایع دستی خوزستان
حال ناخوش صنایع دستی خوزستان
با وجود ۲۱۱ ردیف صنایع دستی در خوزستان اما اداره کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان زمینه‌های صادرات تنها ۶ ردیف از این صنایع را فراهم کند.

با وجود ۲۱۱ ردیف صنایع دستی در خوزستان اما اداره کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان زمینه‌های صادرات تنها ۶ ردیف از این صنایع را فراهم و تاکنون نتوانسته مزایای این صنعت را وارد سبد خانوار کرده و به تبع آن اشتغال ایجاد کند.

به گزارش کاوش اخبار به نقل از خبرگزاری فارس، صنایع دستی به عنوان نمادی از هویت ملی و فرهنگی ملت‌ها علاوه بر اینکه نقش مهمی در توسعه فرهنگی جوامع دارند، امروزه جایگاه ویژه‌ای نیز در توسعه اقتصادی استان‌های کشور پیدا کرده و به عنوان یک منبع درآمدزایی و اشتغال‌زایی در مناطق روستایی و شهری، نقش مهمی در کاهش بیکاری و فقر دارند.

 اما نظام ارزیابیِ، هنرهای سنتی شهرهای مختلف کشور نشان می‌دهد که صنایع دستی خوزستان جایگاهی در سبد خانوار ندارند در مراودات اقتصادی  و صادرات نیز نتوانسته رتبه خوبی کسب کند، علاوه بر این صنایع دستی خوزستان در فهرست خوشایند شهرهای جهانی صنایع دستی قرر نگرفته‌اند.

این در حالی است که صنایع دستی  زیادی در خوزستان وجود دارند که در  ارزیابی‌های جهانی صنایع‌دستی یونسکو جایگاه‌های شاخصی را دریافت کرده‌اند.

ضعف اداره کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان در حمایت و فراهم کردن زمینه‌های صادرات و معرفی صنایع دستی شهرهای مختلف استان سبب شده است که مزایای این صنعت نتواند وارد سبد خانوار شود  و به تبع آن اشتغال ایجاد کند.

۵٫۹ میلیون دلار ارزش صادرات صنایع دستی خوزستان

البته خردادماه امسال شکرالله قاسمی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان مدعی شد: محصولات صنایع دستی خوزستان طی یکسال گذشته به ارزش۵٫۹ میلیون دلار به کشورهای خارجی صادرشده است.

وی افزود: عمده صنایع دستی صادر شده از خوزستان به کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان، عمان، امارات، کویت و دیگر کشورهای عربی بوده است که انواع صنایع حصیری، سفال، انواع محصولات خراطی، کپو، گلیم، گبه و… را شامل می‌شود.

سهم صنایع دستی از کل صادرات خوزستان بسیار پایین است

اما بهروز قره‌بیگی ناظر گمرکات استان خوزستان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: در چهار ماهه اول امسال میزان صادرات صنایع دستی حجم بسیار کمی از کل صادرات استان را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: حدود ۲۰۷ هزارو ۹۷۰ کیلو حجم صنایع دستی ما از خوزستان به کشورهای همسایه بود که ارزش ریالی آن چیزی حدود ۷۵ میلیاردو ۹۹۵ میلیون ریال است که در مقایسه با چهار ماهه اول سال گذشته تقریباً ۶۳۷ درصد افزایش داشتیم.

ناظر گمرکات استان خوزستان با بیان اینکه در خوزستان ۲۱۱ ردیف کلای صنایع دستی داریم، گفت: از این تعداد تنها ۶ ردیف از استان صادرات داشتیم که به لحاظ تنوعی بسیار ناچیز است و شامل ظروف سفالی، جعبه‌های چوبی، لیف حمام، کابینت آشپزخانه دست ساز، مبلمان و متعلقات آن که  اغلب به کشورهای همسایه عراق و امارات صادرشد.

قره بیگی با تاکید بر اینکه دولت هیچ گونه محدودیتی برای صادرات ۲۱۱ ردیف کالای صنایع دستی ندارد، بیان کرد: بخشی از این تولیدات صنایع دستی استان ممکن است مصرف داخلی داشته باشد لذا زمانی صادرات انجام می‌شود که این صادرات مازاد بر بازار داخل باشد.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه کاهش صادرات صنایع دستی به دلیل مصرف داخلی این صنایع است، عنوان کرد: خیر اما این یکی از موارد کاهش صادرات است، اما قطعاً تولید انبوه صنایع دستی حجم صادرات را افزایش خواهد داد.

عملکرد غیر قابل قبول میراث فرهنگی

حمایت از کارگاه‌های تولیدی صنایع‌دستی و فرش به‌عنوان یکی از سه مأموریت سازمانی میراث فرهنگی برای تحقق اقتصاد مقاومتی، از سوی معاون اول رئیس‌جمهور به ادارات کل میراث فرهنگی ابلاغ‌ و در برنامه ششم توسعه هم به جایگاه صنایع‌دستی در افزایش توان و تولید ملی اشاره‌شده است.

اما به نظر می‌رسد اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در  حوزه صنایع‌دستی در مقام اجرا آن‌گونه که باید و در حدی که لازم است این صنایع را موردتوجه قرار نداد  و صنایع‌دستی به‌عنوان یک صنعت مغفول در سطح مناسبات جهانی قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، کپوبافی، حصیربافی، قالی محلی، گلیم بافی، نمدمالی، احرامی، گیوه بافی، نساجی سنتی، عبابافی، خراطی، محرق کاری، ورشوسازی، میناکاری بر روی طلا و نقره، قلم زنی و …  از جمله صنایع دستی استان خوزستان است.

در چهار ماهه اول امسال کل صادرات خوزستان بالغ بر ۶ میلیون ۵۷۲ هزار تن کالای صادراتی به ارزش بیش از یک میلیاردو ۷۴۰ میلیون دلار از طریق گمرکات استان به خارج از کشور است که در مقایسه با سال گذشته به لحاظ ارزشی کاهش اما به لحاظ حجمی ۲۵ درصد رشد داشته است.