خودداری پالایشگاه هویزه از ارائه آمار نیروهای استخدامی/نرخ بیکاری در هویزه و دشت‌آزادگان بالا است
خودداری پالایشگاه هویزه از ارائه آمار نیروهای استخدامی/نرخ بیکاری در هویزه و دشت‌آزادگان بالا است
شاخی افزود: شرکت‌های منطقه نیز موظف شدند پس از آموزش نیروی انسانی نسبت به جذب و بکارگیری آن‌ها اقدام کنند.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی دشت‌ آزادگان و هویزه گفت: مدیر منابع انسانی پالایشگاه گاز هویزه از ارائه آمار نیروهای جذب شده خودداری کرد به همین دلیل مراتب به صورت مکتوب و اخذ رسید مستند به ماده ۱۹۲ قانون کار با مهلت یک هفته صورت گرفت.

 

به گزارش کاوش اخبار جاسم شاخی رئیس ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی دشت‌ آزادگان و هویزه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، با تایید جذب نیروهای غیر بومی توسط پالایشگاه گاز هویزه، اظهار کرد: پس از اطلاع از نحوه جذب نیروها در پالایشگاه گاز هویزه، این موضوع در دستور کار قرارگرفت، که به همراه بازرس ویژه مدیرکل تعاون،کارورفاه اجتماعی استان خوزستان در شرکت حاضر و براساس قانون تقاضای ارائه آمار و اطلاعات نیروها را در محل کردیم.

 

وی با تاکید بر اینکه مدیر منابع انسانی پالایشگاه گاز هویزه از ارائه آمار نیروهای جذب شده استنکاف کرد، افزود: بلافاصله مراتب به صورت مکتوب و اخذ رسید مستند به ماده ۱۹۲ قانون کار با مهلت یک هفته صورت گرفت.

 

رئیس ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی دشت‌آزادگان گفت: پس از دو نوبت درخواست ارائه آمار هم به صورت حضوری و هم به صورت کتبی اما منابع انسانی پالایشگاه گاز هویزه آماری ناقص و مربوط به پیمانکار ترابری و خدمات را به فرمانداری ارسال کرد.

 

شاخی با بیان اینکه موضوع تخلف پالایشگاه از طریق دادگستری شهرستان نیز پیگیری شد، عنوان کرد: مسوولان پالایشگاه هویزه تاکنون درخواستی مبنی بر نیاز به نیروی انسانی از ما نکرده است و تعدادی از نیروهای بومی که در ملاقات با نماینده ویژه وزارت تعاون نیز درخواست کار کرده بودند و بر همین اساس به شرکت‌ها معرفی شدند تنها که دو نفر به عنوان نیروی خدمات جذب شدند و به دیگر درخواست‌ها هیچ‌گونه ترتیب اثری داده نشد.

 

وی در رابطه با عدم استفاده از نیروهای بومی شهرستانهای دشت آزادگان و هویزه توسط شرکت‌ها و پیمانکاران فعال در میادین نفتی درمنطقه، بیان کرد: شرکت‌های نفتی تعداد زیادی از افراد غیربومی فاقد مهارت خاص یا کارگر نیمه ماهر را علیرغم وجود کارجویان بومی متخصص و دارای مهارت مشابه را بدون ضابطه جذب می‌کنند.

 

شاخی با تاکید بر اینکه جذب نیروهای غیربومی شاغل در شرکت‌های نفتی هویزه بدون هماهنگی با دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه صورت می‌گیرد، افزود: بر اساس شاخص‌های آماری از منابع رسمی نرخ بیکاری در شهرستانهای دشت آزادگان و هویزه با وجود جوانان تحصیل کرده، متخصص، متعهد، خبره و توانمند بالاتر از نرخ بیکاری سایر شهرستان‌های استان است.

 

وی با اشاره به آمار بالای بیکاری در منطقه با توجه به‌ وجود میادین نفتی و ده‌ها شرکت دیگر، گفت: در دو نوبت با حضور نماینده مردم دشت‌آزادگان در مجلس، فرمانداران، مدیران عامل برخی از شرکت‌های نفتی و مدیرکل فنی‌وحرفه‌ای جلسه‌ای تشکیل و مقرر شد بر اساس استانداردهای نفت مراکز فنی وحرفه‌ای به پرورش نیروی انسانی مورد نیاز اقدام کنند.

 

شاخی افزود: شرکت‌های منطقه نیز موظف شدند پس از آموزش نیروی انسانی نسبت به جذب و بکارگیری آن‌ها اقدام کنند.

 

وی با اشاره به جذب افراد غیربومی به صورت گروهی و فامیلی از دیگر شهرستان‌ها و استان‌های همجوار، بیان کرد: در بازرسی و بازدید از کارگاه‌های تابع قانون کار شرکت‌های نفتی مواردی از عدم التزام و تبعیت از مفاد قانون کار، دستورالعمل‌ها، ابلاغیه‌ها و مصوبات از سوی شرکت‌ها و بعضی از موسسات طرف قرارداد با شرکت نفت مواجه شدیم که موضوع از طریق مراجع قضایی پیگیری و شرکت‌های خاطی جریمه و برخوردهای قانونی توسط دستگاه قضا صورت گرفت.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از جمله تخلفات و مسائل شرکت‌های نفتی این منطقه، عقدقرادادهای کوتاه مدت دو یا سه ماهه باکارگران بومی واستفاده از آن به عنوان اهرم تهدید و اخراج، کاهش احساس امنیت شغلی وافزایش نارضایتی، عقدقرارداد با پیمانکاران ومقاطعه کاران وموسسات فاقد صلاحیت وهمچنین عقدقرارداد با اشخاص فاقدماهیت حقوقی، وجودانحصار درواگذاری برخی پیمان‌ها به پیمانکاران خاص وعدم دعوت ازپیمانکاران بومی شهرستان و حتی استان است.

 

همچنین وجودمشکلات حاد و طاقت فرسا برای نیروهای حراست پدهای نفتی از جمله نداشتن جان‌پناه و اتاقک‌های مناسب و نداشتن دسترسی به خدمات وتجهیزات رفاهی، همسان نبودن حقوق ومزایای نیروهای فنی ومتخصص بومی باغیربومی وایجادتبعیض درپرداختها توسط مدیران غیربومی و حفاظت اکثر پدهای نفتی و تاسیسات سرچاهی به صورت فیزیکی در دو شیفت کاری هر شیفت یک نفر با توجه به موقعیت جغرافیایی و امتداد بانوار مرزی از دیگر مشکلات این شرکت‌ها است.

 

بومی ستیزی و عدم رغبت در بکارگیری نیروهای محلی از سوی برخی مدیران غیربومی، رواج پدیده خریدوفروش فرصت‌های شغلی توسط افراد مدعی مالکیت اراضی ملی و اشتغال غیرقانونی افرادِ فاقد کارت پایان خدمت وهمچنین اشتغال افرادبازنشسته، معرفی افراد فامیل و آشنا توسط بعضی از مدیران از دیگر مسائل و تخلفات شرکت‌های نفتی موجود در منطقه است.