روایت مدیرعامل توسعه نیشکر از سال ۱۴۰۱/ سالِ شکوفایی نیشکر
روایت مدیرعامل توسعه نیشکر از سال ۱۴۰۱/ سالِ شکوفایی نیشکر
شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در سالی که گذشت پرچمدار عمل به شعار سال بود و در تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، علی‌رغم همه بحران‌ها، توانست به اهداف ترسیمی دست یابد.

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در سالی که گذشت پرچمدار عمل به شعار سال بود و در تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، علی‌رغم همه بحران‌ها، توانست به اهداف ترسیمی دست یابد.
به گزارش روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، این بخشی از گفت‌وگوی پایان سال دکتر عبدعلی ناصری مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی است. ناصری در این مصاحبه، به موضوعاتی همچون ورود به بازار سرمایه، گذر از بحران خشکسالی، ایجاد صنایع پایین دستی، استفاده از روش‌های دانش‌بنیان برای افزایش تولید، بازگشت رونق به هفت‌ ‎ تپه و…. پرداخته است.
رویدادی شیرین برای صنعت نیشکر
ورود به «بازار سرمایه» و پذیرش در «فرابورس»، از منظر مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر، یکی از رویدادهای شیرین صنعت نیشکر در سال ۱۴۰۱ است که دریچه‌ای تازه به روی اهداف و برنامه‌های این شرکت گشوده و مسیر پیشرفت آن را دوچندان خواهد کرد.
ناصری ورود توسعه نیشکر به بازار سرمایه را گامی برای تحوّل این شرکت دانست که هم در حوزه تولید محصولات متنوّع نیشکری و هم اشتغال، برکات زیادی برای این صنعت به همراه می‌آورد.
حرکت بر مدار تولید پایدار
تلاش برای تولید پایدار، نکته‌ای است که ناصری بر آن تاکید ویژه‌ای دارد. به گفته او، این شرکت با وجود بحران‌هایی همچون بی‌آبی مزارع نیشکر در تابستان، توانسته بر این اصل بنیادی که همانا پایداری تولید محصولات نیشکری به‌ویژه شکر است، دست یابد و بر مدار آن حرکت کند.
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر از تکمیل و توسعه صنایع پایین دستی در سالی که گذشت، به منظور حفظ پایداری تولید و ایجاد ارزش افزوده در صنعت نیشکر خبر داد.
صنایع پایین دستی در اولویت صنعت نیشکر
تکمیل طرح‌هایی نظیر کارخانه تغلیظ ویناس، ایجاد کارخانه تولید «اسانس» اکالیپتوس، کارخانه کود فسفات، توسعه و تکمیل کارخانه تولید ام.دی.اف کشت و صنعت امیرکبیر از جمله طرح‌های مورد نظر دکتر ناصری است که در سالی که گ ذشت، یا در حال تکمیل و راه‌اندازی‌اند یا به بهره‌برداری رسید ه‌اند.
این طرح‌ها و پروژه‌ها، گامی مهم برای تکمیل زنجیره ارزش نیشکر و فر آ ورده ‌ های آن است و سبب حرکت صنعت نیشکر روی ریل سوددهی شده است. یکی از صنایع پایین جانبی، کارخانه کاغذ است. این پروژه مشترک صنعت نیشکر با ستاد اجرایی فرمان امام است که مدیرعامل توسعه نیشکر خبر از پیشرفت ۳۰ درصدی آن داده است.
این کارخانه با ظرفیت تولید ۱۴۰ هزار تن کاغذ ، در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهد رسید و با راه‌اندازی آن ، سالانه از قطع شش میلیون اصله درخت جلوگیری می‌شود و تاثیر محیط‌زیستی قابل توجهی دارد.
یک تیر و دو نشان نیشکر با انتقال زهاب
گذر از بحران خشکسالی از دیگر محورهای است که مدیرعامل توسعه نیشکر در گفت‌وگوی خود بدان اشاره می‌کند. به گفته ناصری، برای گذر از این خشکسالی در تابستان ۱۴۰۱، طرح‌های مختلفی به اجرا درآمد که به موازات هم پیش رفت و تاحدودی از آثار خشکسالی کاسته شد.
احداث کانال شمالی دهخدا، یکی ا ز طرح‌های اجرا شده برای رفع عطش مزارع نیشکر بود. این طرح در عین حال، مشکلات آبی زمین‌های کشاورزی پیرامون نیشکر را هم رفع کرد. دکتر ناصری در این رابطه گفت، از طریق احداث کانال شمالی دهخدا، نه تنها بخشی از مشکلات بی‌آبی مزارع نیشکر در تابستان برطرف شد ، بلکه بخشی از زمین‌های کشاورزی روستاهای ابوطیور، عنافچه، چم العبید و … نیز با انتقال زهاب احیا شد.
راه دشوار اما شیرین هفت‌تپه
از دیگر دستاوردهای شرکت توسعه نیشکر که در مهرماه ۱۴۰۰ رقم خورد و در سال ۱۴۰۱ به ثمر نشست، دمیدن روح امید در قدیمی‌ترین واحد نیشکری ایران است. راهِ طی‌شده در این مدّت برای خروج هفت‌تپه از بن بست، به گفته ناصری هرچند دشوار اما شیرین بود و باعث شد پس از سال‌ها هفت‌تپه وارد مدار تولید شود و در سال گذشته، تولید رونقی بگیرد.
تلاش برای افزایش تولید هفت‌تپه در سال جدید، از اهدافی است که مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر تاکید ویژه‌ای بر آن دارد و معتقد است که با همدلی و تلاش جهادی می‌توان این هدف را محقق کرد.
همدلی، تلاش و کار جهادی
مدیرعامل توسعه نیشکر همدلی، تلاش و کار جهادی را سرلوحه کاری صنعت نیشکر در سال جدید برشمرد و گفت، صنعت نیشکر در سال جدید مانند گذشته برای تحقق رونق تولید نهایت تلاش خود را به کار خواهد بست و برای نیل به سر منزل مقصود، با تمامی ظرفیت‌ها، به پیش خواهد رفت.
اقدامات محیط‌زیستی نیشکر در تالاب شادگان، بازگرداندن چرخه زیستی به کرخه نور، ساخت قطعات صنعتی و… بخش دیگری از محورهای گفت‌وگوی مدیرعامل توسعه نیشکر بود . به گفته ناصری ، توفیقات به دست آمده در این راه، چه در عرصه تولید و چه در عرصه نوآوری و ساخت قطعات صنعتی، حاصل همّت جهادی پرسنل نیشکر است که در سال جدید نیز با تو کل بر خداوند، ادامه خواهد یافت.