شستشوی تجهیزات برق خوزستان برای مقابله با گرد و غبار و رطوبت
شستشوی تجهیزات برق خوزستان برای مقابله با گرد و غبار و رطوبت
معاون بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای خوزستان از شستشوی مجدد خطوط و پست‌های برق در معرض آلودگی گرد و غبار خبر داد.

معاون بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای خوزستان از شستشوی مجدد خطوط و پست‌های برق در معرض آلودگی گرد و غبار خبر داد.
به گزارش کاوش اخبار، سید مهرداد بلادی موسوی در گفت‌و‌گویی رسانه‌ای اظهار کرد: شرایط آب و هوایی و بروز پدیده‌های خاص جوی مانند وقوع پدیده‌های گرد و غبار، رطوبت نسبی هوا و مه شدید در سال‌های اخیر تولید و انتقال انرژی و بهره‌برداری از شبکه را با شرایط خاصی رو به رو کرده است.
وی افزود: گستردگی وقوع گرد و غبار که بعضا همه استان را درگیر می‌کند، تجهیزات شبکه برق را تحت الشعاع قرار می‌دهد و به طبع این گستردگی انجام اقدامات لازم مانند شستشو و تعویض تجهیزات را پرهزینه‌تر و زمان‌بر کرده و به گروه‌های عملیاتی بیشتری نیاز است که بتوان کار شستشوی تجهیزات را انجام دهند و همین گستردگی شبکه و جغرافیای استان بعضا اجازه واکنش سریع و اجازه شستشوی تجهیزات در زمان کم را می‌گیرد.
معاون بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تصریح کرد: همه این مسائل شبکه برق خوزستان را خاص کرده و همزمان چند اقدام باید در شبکه انجام تا پایداری آن حفظ شود. یعنی هم باید در شبکه ایجاد ظرفیت و آن را آماده و بهینه‌سازی کرد تا در فصل گرم جوابگوی نیاز مصرف باشد و هم بتوان اثرات آلودگی‌های جوی و حتی صنعتی را از روی تجهیزات برطرف نمود.
بلادی موسوی با بیان اینکه برای مقابله با این شرایط در سالیان اخیر ناوگان مقره‌شوی مجهزی برای برق منطقه‌ای خوزستان خریداری شده و در حالت فعالیت است، تصریح کرد: از ابتدای سال جاری شستشوی پست‌و خطوط انتقال و فوق توزیع در حال انجام است و با توجه به کاهش دما و از پیک خارج شدن شبکه، شتاب بیشتری گرفته است.
وی افزود: علاوه بر شستشوی مجدد تجهیزات، تعویض زنجیره مقره خطوط از سرامیکی به سیلیکونی که از سال‌های قبل شروع شد نیز در حال انجام بوده و این اقدام با اولویت‌بندی نقاط حساس و آلوده شبکه در حال انجام است.
معاون بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای خوزستان گفت: علاوه بر شستشو و تعویض زنجیره مقر‌ه‌ها و کنترل ولتاژ شبکه فوق توزیع، برنامه‌ریزی برای احداث ۱۵ پست برق به صورت gis که تعدادی از آنها وارد مدار شده و پوشش عایقی تجهیزات (RTV) در مناطقی که آلودگی بیشتری دارند از دیگر اقداماتی است که باعث شده با وجود افزایش روزهای آلوده، پایداری شبکه حفظ و وقوع حوادث ناخواسته به حداقل برسد.