قصه‌ی بیمارستان عجیبِ مسجدسلیمان/ از استعفاهای پی‌درپی مسوولان تا رنجِ بیماران از خاموشی سیستم‌های خنک‌کننده
قصه‌ی بیمارستان عجیبِ مسجدسلیمان/ از استعفاهای پی‌درپی مسوولان تا رنجِ بیماران از خاموشی سیستم‌های خنک‌کننده
اینجا سیستم‌های خنک‌کننده خاموش است و ما برای کاستن از بارِ گرمای 50 درجه‌ای مجبوریم که با خود پنکه دستی بیاوریم.

یک بیمار بستری در بیمارستان ۲۲ بهمن مسجدسلیمان گفت: اینجا سیستم‌های خنک‌کننده خاموش است و ما برای کاستن از بارِ گرمای ۵۰ درجه‌ای مجبوریم که با خود پنکه دستی بیاوریم.

به گزارش خبرگزاری فارس از مسجدسلیمان، بدون تردید نامِ بیمارستان ۲۲ بهمن مسجدسلیمان را باید در لیست بیمارستان‌های عجیب دنیا ثبت کرد. بیمارستانی بدون وسایل سرمایشی و هواسازهای خاموش در روزهایی که دما در استان خوزستان رکورد شکسته و به بالای ۵۰ درجه سانتیگراد رسیده است.

البته اینجا در استان خون وخاک و نفت و مقاومت اتفاقات عجیب بی‌شمار است. همین دیروز بود که روستاییان رباط مسجدسلیمان در اعتراض به نداشتن آب شرب به کوچه‌ها آمدند و طلبِ آب برای آشامیدن کردند. آنان جز مایه‌ی حیات چیز دیگری نمی‌خواهند.

 امروز بیماران رنج‌دیده‌ی مسجدسلیمانی نیز جز هوا برای تنفس، خواسته دیگری از مسئولان بهداشت و درمان شهرشان ندارند و اما پاسخگویی هست که برایمان توضیح دهید چگونه می‌توان هوا را از ریه‌های جسم و جانِ آسیب‌دیده یک بیمار دریغ کرد؟

شرجی رنجی مضاعف بر حال بیماران تب‌دار

یکی از بیماران بستری در این بیمارستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: اینجا کولرها خاموش است و ما برای کاستن از بارِ این گرمای رنج‌آور مجبور هستیم که با خود از خانه پنکه دستی بیاوریم. آیا به نظر شما این پنکه‌ها می‌تواند جواب‌گوی این حجم از گرما باشد.

وی ادامه داد:برخی از بیماران بستری در این بیمارستان تب دارند و دم و شرجی حاکم بر بخش‌ها حالشان را بدتر می‌کند و چاره‌ای جز تحمل ندارند.

بیمار دیگری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد:در طی روزهای اخیر علی‌رغم بالا رفتن دما تا ۴۹ درجه سانتیگراد و افزایش میزان رطوبت به بالای ۷۰ درصد،سیستم‌های تهیه هوا و خنک‌کننده بیمارستان ۲۲ بهمن از کار افتاده است و عملا همه بیماران به مرز خفگی رسیده‌اند.

مسجدسلیمان فقط یک بیمارستان فعال دارد

یکی از همراهان بیمار که از گرمای هوا کلافه است، به خبرنگار فارس گفت:در شهرستان مسجدسلیمان تنها ۳ بیمارستان فعال وجود دارد که یکی از آنها تحت نظارت شرکت نفت است که بیشتر به کلینیک خصوصی تبدیل شده و با ظرفیت محدود خدمات رسانی می‌کند.

وی اضافه کرد:دومین بیمارستان هم با نام شفا تحت نظارت سازمان تامین اجتماعی فعالیت می‌کند که باز هم به علت نبود پزشک متخصص و عمومی مشابه یک کلینیک دولتی است.

این شهروند مسجدسلیمانی ادامه داد: تنها بیمارستانی که شرایطش به یک مرکز درمانی می‌خورد همین بیمارستان ۲۲ بهمن است که می‌بینید چه وضعیت اسفناکی دارد. بیماران دو شهرستان اندیکا و لالی هم به دلیل نبود بیمارستان در شهرهایشان مجبور هستند برای درمان به اینجا مراجعه ‌کنند.

سرویس‌های بهداشتی آلوده‌اند و مایع شستشو ندارند

یکی از پرسنل بیمارستان ۲۲ بهمن مسجدسلیمان با بیان اینکه سرویس‌های بهداشتی در این بیمارستان نیز از کارافتاده و بدون مایع شستشو است، به خبرنگار فارس گفت: متاسفانه نبود آبسردکن در راهروهای بیمارستان، عدم وجود سرویس بهداشتی مناسب برای بیماران و همراهان آنها و ورود حیوانات به محوطه و راهروهای بیمارستان اینجا را به محیطی نامناسب برای مراقبت از بیماران تبدیل کرده است.

وی افزود: تخلیه غیراصولی زباله‌های بیمارستانی، ترک خوردن بدنه و سقف نقاط مختلف ساختمان و برخی بخش‌های بیمارستان، نبود پارکینگ مناسب برای پرسنل و کمبود شدید پزشک عمومی و متخصص از معضلات دیگری است که بیمارستان ۲۲ بهمن مسجدسلیمان با آن دست به گریبان است.

مدیران ناتوان در سیستم بهداشت و درمان مسجدسلیمان

یکی دیگر از پرسنل این بیمارستان نیز به خبرنگار فارس گفت: مشکل اصلی بهداشت و درمان مسجدسلیمان نبود مدیران دلسوز و نداشتن روحیه بالای مدیریتی است.متاسفانه حق و حقوق پرسنل مورد پیگیری قرار نمی‌گیرد و این امر میزان رضایتمندی را در بین کادر درمان و کارمندان اداری کاهش داده است.

وی افزود:عمر مدیریتی در شبکه بهداشت و درمان مسجدسلیمان کوتاه است و تصمیمات به صورت سلیقه‌ای گرفته می‌شود.به صورتی که در ماه‌های اخیر نارضایتی از خدمات دهی این بیمارستان به بالاترین حد خود رسیده است.

استعفا پشت استعفا

این عضو کادر درمان بیمارستان ۲۲ بهمن یادآور شد:در آزمایشگاه این بیمارستان در هفته چندین بار دستگاهای تشخیص طبی خراب می‌شوند و دستگاه‌های آندوسکوپی و MRI و سی تی اس کن با نقص و اشکال مواجه می‌شوند و کسی هم پاسخگو نیست. اردیبهشت‌ماه سال‌جاری بود که مریم شیرمردی رئیس بیمارستان ۲۲ بهمن تنها پس از چند ماه حضور در این بیمارستان، از سمت خود کناره‌گیری کرد و رمزگشایی برای دلایل این استعفا در رسانه‌ها بی‌نتیجه بود.

طی ماه‌های گذشته نیز ولی الله شرفی که به تازگی از سوی محمدحسین سرمست رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز به عنوان سرپرست شبکه بهداشت و درمان مسجدسلیمان معرفی شده بود، از سمت خود استعفا کرد و جای خود را به یاسر جلیلی داد.

 تلاش‌های خبرنگار فارس هم برای گفت‌وگو با جلیلی سرپرست شبکه بهداشت و درمان مسجدسلیمان در خصوص وضعیت اسفبار بیمارستان ۲۲ بهمن مسجدسلیمان حاصلی در پی نداشت و وی حاضر به مصاحبه نشد تا سوالاتی که در خصوص شرایط نامناسب بهداشت و درمان در شهرستان مسجدسلیمان وجود دارد و کلام‌به‌کلام در بین مردم می‌چرخد، همچنان بدون پاسخ بماند.