در نشست هم اندیشی اصحاب رسانه استان خوزستان با دکتر پدرام پاک آئین چه گذشت؟
در نشست هم اندیشی اصحاب رسانه استان خوزستان با دکتر پدرام پاک آئین چه گذشت؟

دکتر پدرام پاک آئین نماینده مدیران مسئول در هئیت نظارت بر مطبوعات کشور در اولین سفر کاری خود با حضور در گیت بوستان در نشستی 3 ساعته با اصحاب رسانه به بحث و گفتگو و تبادل نظر در مورد مسائل مختلف از جمله رتبه بندی نشریات، مطالبات معوق ، موضوع آموزش و … پرداخت.

دکتر پدرام پاک آئین نماینده مدیران مسئول در هئیت نظارت بر مطبوعات کشور در اولین سفر کاری خود با حضور در گیت بوستان در نشستی 3 ساعته با اصحاب رسانه به بحث و گفتگو و تبادل نظر در مورد مسائل مختلف از جمله رتبه بندی نشریات، مطالبات معوق ، موضوع آموزش و … پرداخت.

به گزارش خانه مطبوعات خوزستان، در ابتدای این نشست پدرام پاک آئین گفت: خوزستان به لحاظ تاریخی و فرهنگی و همچنین در زمینه غیرت و شجاعت و دفاع از سرزمین ید طولایی دارد و حضور در جمه نخبگان و اهالی رسانه و فرهنگیان برای من موضوعی افتخار آمیز است و امیدوارم بتوانم این مهم را یعنی حضور در بین اهالی رسانه بین تمام اهالی رسانه های استانهای مختلف به انجام برسانم.
وی گفت: خوزستان علیرغم اینکه استانی با ظرفیت های فراوان از جمله نفت و فولاد و پتروشیمی و … است، اما به لحاظ آمایش سرزمینی دارای رسانه های متعددی است که به لحاظ تعداد روزنامه و هفته نامه و پایگاه خبری رتبه دوم کشور را از آن خود کرده است و می بایست با استفاده از این ظرفیت ها به رفع محرومیت برسیم.
پاک آئین بیان داشت: خوزستان استانی است با رسانه هایی که پیوند خورده اند با موضوعات دینی، فرهنگی ، دفاع مقدس، ادبیات و در کنار این استانی مرزی می باشد که اهمیت راهبردی دارد و با فروکش کردن کرونا تلاش کردیم اولین سفر کاری خود را در استان خوزستان داشته باشیم.
در ادامه رضا علیجانی عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات خوزستان و همچنین صاحب امتیاز روزنامه شهر مردم گفت: اینکه نماینده مدیران مسئول رسانه های کشور در هیئت نظارت بر مطبوعات اولین سفر کاری خود را به خوزستان داشته اند، نشان از اهمیت این استان و البته توانمندی رسانه ها دارد و امیدوارم در دوره ای که آقای پاک آئین به عنوان نماینده مدیران مسئول در هیئت نظارت فعالیت دارد بتوانیم به لحاظ کمی و کیفی شاهد رشد و ترقی رسانه ها و مسائل فرهنگی کشور به خصوص خوزستان باشیم.
وی گفت: خوزستان قلب تپنده اقتصادی کشور است و در حوزه نیرو، آب، برق، گاز و نفت وپتروشیمی و فولاد و کشاورزی همیشه پیشتاز بوده است و مهد بسیاری از مسائل فرهنگی بوده است، از این رو انتظار داریم در حوزه رسانه هم که سبقه تاریخی خوبی داشته اند فکری در زمینه حمایت ها و اختصاص یارانه ها به صورت عادلانه شود، زیرا معتقدیم رسانه ها در هر موضوعی که باعث توسعه استان شده است حاضر بوده اند، رسانه ها در مواقع بحران کرونا،سیل، زلزله، تنش آبی و مشکلات مختلف کنار مسئولین بوده اند و مجاهدت های فراوان کرده اند.
علیجانی گفت: جدای از موضوع فوق رسانه های استان در مسائل ملی بخصوص موضوع زیست محیطی و فرهنگی و تنش های مختلف و سالها پیش در موضوع دفاع مقدس و رشادت های زنان و مردان بسیار پررنگ بوده اندو این موضوع یعنی دفاع مقدس که موضوعی بسیار مهم برای کشور به شمار می رود، انتظارات ما را به سمت و سویی برده است که شاهد رسانه های تاثیرگذاری در کشور باشیم و این موضوع با تقویت رسانه ها قابل انجام است.
وی گفت: از دیگر انتظارات ما توجه به موضوع رتبه بندی و همچنین توجه به سهمیه کاغذ به صورت اختصاصی به چاپخانه ها است و قطعا در صورت اختصاص کاغذ به چاپخانه ها، نشریات هم بهره مند می شوند.
همچنین فاضل حیدری از پیشکسوتان رسانه ایی استان خوزستان گفت: توصیه ما به همکارانمان در هیئت نظارت بر مطبوعات توجه به تخصیص کاغذ مطبوعات در استانها است و تنها مرکز را در نظر نگیرند.
وی ادامه داد: نگران این موضوع هستیم که در سال با افزایش چند باره هزینه های کاغذ روبه رو می شویم و یک روز با قیمت کیلویی 25 هزار تومان و هفته ی بعد بدلیل نوسان قیمت دلار و ارز با قیمت کیلویی 37 هزار تومان خریداری می کنیم و این بسیار موضوع دشواری است و انتظار توجه داریم.
محمدرضا ایزدی مدیرمسئول هفته نامه آستانه پارس گفت: خوزستانی ها علیرغم زندگی در کنار سرمایه های ملی اما واقعا مظلوم و محروم در بسیاری از آبادانی ها هستند و این مظلومیت و محرومیت شامل حال رسانه ها هم شده است و با امدن هیچ دولتی چه اصولگرا و چه اصلاح طلب اتفاقی برای رسانه ها نیفتاده و این کوتاهی و نادیده گرفتن خوزستان واقعا نگران کننده است.
وی ادامه داد: در موضوع یارانه و سهیمه کاغذ اگر مروری به عملکرد وزارت ارشاد داشته باشیم متوجه خواهیم شد که تصمیم گیری ها به نحوی بوده که مبالغ سرسام آوری به روزنامه هایی پرداخت شده که اغلب با دیدگاه سیاسی اداره می شده اند و تشویق های 300 میلیون تومانی هم گرفته اند و برای اصحاب رسانه در سایر استانها سوال پیش امده که این رقم بابت چه موضوعی به رسانه های با این رنگ و لعاب پرداخت شده است و چرا باید این میزان تفاوت بین رسانه های استان و تهران و حتی استانهای هم طراز با خوزستان باشد.
ایزدی در پایان گفت: موضوع دیگری که انتظار داریم به آن توجه شود ، عدم دادن مجوز به افرادی است که از رانت استفاده می کنند و بعضا با استفاده از فشار نماینده و فرماندار و … صاحب امتیاز شده اند.
علی میلاسی سردبیر روزنامه قلم امروز گفت: استانی مثل خوزستان با این ظرفیت و توانمندی نیاز و خواسته بیش از نیاز و خواسته کنونی دارد.
متاسفانه ما در حوزه چاپ با مشکلات فراوان روبه رو هستیم و هر ماه و هر هفته قیمت کاغذ و زینک با سابق هفته و ماه قبل متفاوت است و اینکه می بایست بدهی ها را نقدا پرداخت ولی مطالبات خود را بعضا تا 2 و 3 سال زمان وصول کنیم.
یکی از خواسته های ما این است که با توجه به تعطیلی دستگاه ها و ادارات، چاپ روزنامه ها و اعلام وصول از طرف وزارت ارشاد با سخت گیری روبه رو نشود و در رتبه بندی و ضریب کیفی با مشکل مواجه نشوند و پیشنهاد می کنیم که به صورت آنلاین و دیجیتال اعلام وصول انجام شود.
موضوع دیگر اینکه در سال 98 برای رتبه بندی از روزنامه ها 5 نسخه درخواست شده بود و امسال بر مبنای همان 5 نسخه سال 98 رتبه بندی در نظر گرفته شده و متاسفانه با روزنامه های سراسری مقایسه شده ایم و موفق به کسب رتبه و امتیاز مناسب نشده ایم و انتظار داریم در رتبه بندی بر اساس ظرفیت ها رتبه ها در نظر گرفته شود.
همچنین خانم کریمی از پیشکسوتان رسانه خوزستان گفت: می خواهیم در خصوص مشکلات هفته نامه ها صحبت کنم و اینکه توجه به این رسانه که می تواند در تولید و محتوا نقش مهمی داشته باشند توجه خوبی نیست.
انتظار داریم در پرداخت یارانه به سابقه و ترتیب انتشار توجه شود و اگر هفته نامه ای با سبقه بالای درخواست روزنامه شدن دارد باز با مشکل عدم پرداخت یارانه در 3 سال و یا عدم دادن آگهی در 3 سال روبه رو نشود.
امید حلالی صاحب امتیاز روزنامه راوی ملت گفت: فرهنگ مقوله و پروسه ای است که تدریجی و زمانبر است و دیر بازده و از شانس ما این است که تمام دستگاه ها و افراد در کشور ما ادعای فعالیت فرهنگی دارند و بودجه های کلانی برای این موضوع هزینه می کنند و اینکه همیشه هم در مسائل فرهنگی با مشکل مواجه هستیم و بعد از 30 سال اتفاقات نامناسبی را در این زمینه شاهد هستیم.
وی ادامه داد: متاسفانه توجه ما به فرهنگ مناسب نیست و می بینیم علیرغم اینکه 30 سال به موضوع صنعت و کشاورزی و … توجه شده اما همیشه در این دو بخش با مشکل مواجه هستیم و شاهد دریافت تسهیلات میلیاردی هم هستیم ولی به رسانه ها این توجه وجود ندارد و متاسفانه موضوع روزنامه اولویت کشور نیست.
حلالی گفت: در زمان جنگ و قحطی ما توانستیم نیازهای خودمان را از سایر کشورها تامین کنیم، اما به هیچ وجه نمی توانیم فرهنگ را از دیگر کشورها وارد کنیم و اگر آسیب دیدیم به هیچ وجه قابل جبران نیست.
عباس مطر عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات خوزستان گفت: رسانه ها خط مقدم رفع بحران ها هستند و با مدیریتی که داشتند مانع از بروز مشکلات شده اند.
ما معتقدیم رسانه های خصوصی باید حمایت شوند، زیرا در صورت تعطیل شدن بسیاری بیکار خواهند شد، از طرفی ما به موضوع رتبه بندی هم ایراداتی را وارد می دانیم، زیرا رتبه بندی به نحوی است که 20 روزنامه هم موفق به کسب تمام امتیازات نشده اند.
وی ادامه داد: موضوعی به نام اعتراض به نحوه رتبه بندی وجود دارد، اما اینکه تمام رسانه های معترض بخواهند به تهران بیایند موضوع جالبی نیست و ای کاش کارشناسان به استانها بیایند و به اعتراض ها رسیدگی کنند.
اکنون ما در جنگ رسانه هستیم و بسیاری از کشورها با بودجه های بسیار بزرگ در حال مبارزه فرهنگی با ما هستند، اما متاسفانه ما در پرداخت حقوق پرسنل، هزینه های چاپ و … با مشکل مواجه هستیم و اکنون هم باید با موضوعی به نام 9 درصد ارزش افزوده مالیات روبه رو شویم و از معافیت مالیاتی خارج شویم.
این رویه مانع از این می شود که بتوانیم مقابله رسانه های بیگانه مبارزه کنیم و وضعیت ما به گونه ای است که همانند یک سرباز هستیم که تنی نحیف داریم و باید با یک خودکار مقابل هزینه های چند میلیارد دلاری دشمن مبارزه کنیم.
افشار پرویزی بابادی مدیرخانه مطبوعات خوزستان گفت: از زمانی که دکتر پاک آئین عهده دار سمت فوق شده از حق رسانه ها به خصوص در زمینه دادن مجوزها دفاع کرده و در سال گذشته در زمینه موضوع عدم التزام ارگان ها بابت اگهی ندادن به رسانه ها تمام قد دفاع کرد.
ما روزانه و هفتگی برگه های قشنگ آگهی را دریافت و چاپ می کنیم، اما علیرغم اینکه 40 روزه باید پرداخت وجه صورت گیرد، اما بعضا تا 2 سال زمان می برد و ما حتی حاضریم 60 روزه مبالغ و مطالباتمان را دریافت کنیم.
انتظار داریم وزارت ارشاد اهرم فشاری ایجاد کند تا بابت دادن آگهی از سوی ادارات بتوانیم به موقع دریافت مطالبات داشته باشیم و این انتظار تا دریافت مطالبات بدنه مطبوعات را ضعیف و لاغر نکند.
نگران این موضوع هستیم که بخواهیم مکان خود را تبدیل به احسن کنیم و با این اتفاق کد کارگاهی ما از بین می رود و از مزیت 10 درصدی بیمه بهره مند نمی شویم.
وی ادامه داد: علیرغم اینکه ما یک استان مرزی و حساس هستیم، اما در زمینه دریافت یارانه بسیار با مبالغ پائینی روبه رو هستیم و انتظار توجه داریم.
ما در زمینه مالیات معاف هستیم و چرا باید مدام شاهد این باشیم که موضوعی بوجود می آید که دنبال دریافت مالیات از ما باشند و راهی پیدا می کنند که چراغ فرهنگی کشور را خاموش کنند.
خوزستان استانی با روزنامه های متفاوت و با تنوع فراوان و بعضا دو زبانه است و انتظار توجه داریم و امیدواریم در دادن مجوزها و یا ترتیب انتشار از هفته نامه با موافقت روبه رو شویم.
همچنین مجتبی حیدری، ساناز فدعمی، شهرزاد امیری و میثم حلالی نصب در خصوص مسائل و مشکلات مختلف رسانه ها ، پایگاه های خبری و … به بحث و تبادل نظر پرداختند.
در پایان این نشست دکتر پدرام پاک آئین گفت: یکی از نگاه های ما در زمینه دریافت مطالباتمان ابزاری است که در دست ماست و باید از این ابزار برای دریافت مطالباتمان استفاده کنیم و به گونه ای عمل کنیم که روزنامه به اولویت مسئولین وکشور تبدیل شود و این مهم با شیوه فعالیت ما قابل اجرا است.
من معتقدم هیئت نظارت باید در دادن مجوزها دقت بیشتری داشته باشد و در راستای دادن مجوز به افراد با تجربه و فعال در این زمینه سخت گیری نداشته باشند و از طرفی به افرادی که می خواهند با رانت و نامه و اهرم فشار از سوی صاحبان قدرت مجوز دریافت کنند مخالفت کنیم و در یک سالی که خدمت دوستان هستم ندیده ام فردی تازه وارد به عرصه رسانه مجوزرسانه دریافت کرده باشیم.
در موضوع تعطیلی روزنامه ها در 5 شنبه ها و یا اعلام وصول به صورت دیجیتال موافق هستم و حتما موضوع فوق را در هیئت نظارت بر مطبوعات مطرح خواهیم کرد.
در خصوص رتبه بندی روزنامه ها ایراداتی وارد است و اینکه روزنامه سراسری اگر در 17 استان توزیع نداشته باشد آگهی های ان و یارانه قطع می شود را نمی پذیرم و شاید یک روزنامه سراسری توان رقابت در چند استان را داشته باشد و نباید به آن سخت گیری داشته باشیم و هزینه های گزافی را به آن تحمیل کنیم و با توجه به کرونا و اینکه حمل و نقل روان نبوده موضوع فوق توجیه پذیر نیست.
معتقدم برخی از مسائل رتبه بندی قابل توجیه نیست، شاید روزنامه ای نمی خواهد جدول داشته باشد، نخواسته باشد کاریکاتور و اینفوگرافی داشته باشد و نباید نوع رتبه بندی رسانه ها به نحوی باشد که باعث تنزل شود و باید باعث ارتقا رتبه شویم.
مخالف این هستیم که 3 سال رسانه فعالیت کند تا به لیست یارانه ها و اگهی ها برود و این موضوع مانع رشد رسانه می شود و معتقدم محصول باید در رتبه بندی قرار گیرد و صاحب یارانه و آگهی شود.
یکی از اقداماتی که باید انجام دهیم در خصوص دریافت مطالبات معوقه مان از دستگاه ها این است که فهرست خوش حساب ها و بد حساب ها را معرفی کنیم و حتما موضوع فوق را در راستای پرداخت مطالبات رسانه ها در مجلس و از طریق نمایندگان مطرح خواهیم کرد و مخالفت خود را هم در خصوص پرداخت ارزش افزوده 9 درصدی به مالیات را هم اعلام خواهیم کرد.