بودجه بوشهر و خوزستان در مسیر سقوط آزاد/ ذبح عدالت در نفتی‌ترین استان کشور
بودجه بوشهر و خوزستان در مسیر سقوط آزاد/ ذبح عدالت در نفتی‌ترین استان کشور

طرح احکام کلی بودجه در حالی رای مثبت مجلس یازدهم را گرفت که در این طرح مقرر گردیده است که توزیع بودجه بر اساس سه پارامتر جمعیت، محرومیت و درآمد سرانه هر استان باشد.

طرح احکام کلی بودجه در حالی رای مثبت مجلس یازدهم را گرفت که در این طرح مقرر گردیده است که توزیع بودجه بر اساس سه پارامتر جمعیت، محرومیت و درآمد سرانه هر استان باشد. اما تقسیم بودجه بر اساس میزان درآمد هر استان می‌تواند زنگ خطری برای دو استان نفتی جنوب کشور یعنی خوزستان و بوشهر باشد.

دودی که می‌خوریم و بودجه‌ای که نمی‌دهند

در این طرح مقرر شده است که استانهای با درآمد سرانه بالا از بودجه کمتری بهره‌مند شود، اما درآمد سرانه چگونه محاسبه می‌گردد؟ درآمد سرانه را بر اساس میزان درآمد هر استان تقسیم بر جمعیت آن استان محاسبه می‌کنند که با قرار گرفتن صنایع نفتی و پتروشیمی‌ها در استان‌های بوشهر و خوزستان این دو استان جزو بالاترین استان‌ها از حیث درآمد سرانه قرار دارند.

مثلاً شرکت نفت و گاز پارس مستقر در عسلویه ۶ درصد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است و به صورت قابل توجهی سرانه استان را بالا می‌برد. این امر در صورتی است که وجود این صنایع هیچ کمکی به استان از حیث بودجه و محرومیت‌زدایی نمی‌کند. ظاهراً باید جنوبی‌ها دود را بخورند و بودجه‌ای هم نگیرند.

ذبح عدالت در نفتی‌ترین استان کشور

این موارد دقیقاً نکاتی بود که نماینده دشتستان در اعتراض به این بند از طرح احکام کلی بودجه در روز دوشنبه مطرح کرد. ابراهیم رضایی نماینده دشتستان تاکید کرد که قرار گرفتن چنین‌بندی در طرح احکام کلی بودجه موجب بی‌عدالتی برای استان بوشهر و خوزستان می‌گردد. که با وجود منابع نفتی محروم مانده اند.

نماینده دشتستان در نطق خود این طرح را ذبح عدالت در نفتی‌ترین استانهای کشور نامید که تصویب آن موجب خسارت به دو استان بوشهر و خوزستان است.

اگر این طرح تصویب نهایی شود

با توجه به درآمد سرانه استان بوشهر و خوزستان بر اساس آنچه گفته شد می‌توان پیش بینی کرد که اگر این طرح در شورای نگهبان مصوب گردد دو استان در جایگاه ۳۰ و ۳۱ دریافت بودجه قرار می‌گیرند که با توجه به محرومیت این دو استان ضربه اساسی به تخصیص بودجه برای این دو استان نفتی باشد.

با توجه به اینکه این طرح در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده که می‌تواند ضررهای بودجه‌ای را متوجه استانهای بوشهر و خوزستان کند، لازم است مجمع نمایندگان در دو استان ورود جدی به این مساله داشته باشند و جلوی تضییع حق دو استان ثروتمند اما محروم جنوبی کشور را بگیرند.

بزرگان استان همچون نماینده ولی فقیه و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری که همیشه در موضع‌گیری‌های خود نشان دادند نسبت به حق و حقوق و منافع استان نقش پدرانه خود را ایفا کردند و مدافع منافع استان بودند نیز می‌توانند خطرات این طرح را برای شورای نگهبان تبیین نمایند.

 

 

منبع: فارس