سگ های اهواز بیماری هاری ندارند/ تعداد سگ ها با میزان عقیم سازی ها همخوانی ندارد و عقب هستیم/ ریاست هماهنگی در رابطه با مساله سگ های بلاصاحب بر عهده ی فرمانداری است/ علی رغم برگزاری جلسات همکاری نمی بینیم/ انجمن های حامی حقوق حیوانات تنها شعار می دهند/ در صورت نگهداری از سگ های بلاصاحب هزینه غذای آنها ماهانه ۵۰۰ میلیون می شود/ سگ ها را یوتانایز نمی کنیم
سگ های اهواز بیماری هاری ندارند/ تعداد سگ ها با میزان عقیم سازی ها همخوانی ندارد و عقب هستیم/ ریاست هماهنگی در رابطه با مساله سگ های بلاصاحب بر عهده ی فرمانداری است/ علی رغم برگزاری جلسات همکاری نمی بینیم/ انجمن های حامی حقوق حیوانات تنها شعار می دهند/ در صورت نگهداری از سگ های بلاصاحب هزینه غذای آنها ماهانه ۵۰۰ میلیون می شود/ سگ ها را یوتانایز نمی کنیم

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز گفت: تمام سگ هایی که وارد مرکز عقیم سازی سگ های بلاصاحب می شوند واکسیناسیون هاری می شوند گرچه تا کنون در هیچ کدام از سگ های اهواز حتی آن هایی که وارد این مرکز نشده اند بیماری هاری دیده نشده است. محمدرضا قنواتی در گفت و گو با […]

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز گفت: تمام سگ هایی که وارد مرکز عقیم سازی سگ های بلاصاحب می شوند واکسیناسیون هاری می شوند گرچه تا کنون در هیچ کدام از سگ های اهواز حتی آن هایی که وارد این مرکز نشده اند بیماری هاری دیده نشده است.

محمدرضا قنواتی در گفت و گو با خبرنگار کاوش در خصوص معضل وجود سگ های بلاصاحب در اهواز با بیان اینکه یکی از دلایل تعداد زیاد سگ های بلاصاحب وجود کارخانجات و شرکت ها در شهر هستند که برای رفع این معضل اقدامی انجام نمی دهند که منجر به ایجاد کلونی سگ ها می شوند، اظهار کرد: شرکت هایی مانند نفت، فولاد، حفاری و گروه ملی، مناطقی از جمله منازل سازمان آب و فرودگاه و اماکنی مانند گیت بوستان که محدوده محوطه ی بسته ی آن ها بزرگ هستند منجر به ایجاد کلونی سگ ها می شوند.

وی عنوان کرد: میزان زاد و والد سگ ها بسیار بالا است از طرفی تعداد عقیم سازی که انجام می دهیم بسیار کم است زیرا هیچ ارگان و سازمان دیگری در این خصوص اقدامی نمی کند و شهرداری تنها است، برای همین تعداد سگ ها با میزان عقیم سازی ها همخوانی ندارد و عقب هستیم.

خطر گزش سگ ها در کمین اهوازی ها

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز ادامه داد: گرچه عقیم سازی راهی است که از ازدیاد زادوولد سگ ها جلوگیری شود اما بعد از عقیم سازی سگ های بلاصاحب دوباره در شهر دیده می شوند و خطر گزش کماکان وجود دارد. پارک شهروند، ملی راه، زیتون و کوروش از مناطقی هستند که از وجود سگ ها بسیار اذیت شدند.

هرکجا غذا باشد سگ ها نیز هستند

قنواتی با اشاره به وجود سگ های بلاصاحب در خیابان های مراکز شهر تصریح کرد: سگ ها به دنبال غذا به مراکز شهر می آیند و به طور کلی هر کجا غذا باشد سگ ها نیز هستند به طور مثال در بلوار ساحلی به دلیل وجود رستوران ها حضور دارند، بعبارت دیگر هر نقطه ای که گله ای از سگ وجود دارد بی شک در آن محدوده کسی به سگ ها غذا می دهد.

ماهانه ۵۰، ۶۰ سگ بلاصاحب عقیم سازی می شوند

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت سایت عقیم سازی سگ ها بالا است اما باتوجه به شرایط موجود تنها می توانیم ماهانه حدود ۵۰ تا ۶۰ سگ را عقیم کنیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز با اشاره به اینکه ریاست هماهنگی در رابطه با مساله سگ های بلاصاحب بر عهده ی فرمانداری است افزود: فرمانداری اهواز جلسات هماهنگی را برگزار می کند اما ما در عمل علی رغم تمایل فرماندار همکاری نمی بینیم و باید تمام دستگاه ها در کنار هم قرار گیرند تا این مشکل حل شود.

طبق دستورالعمل مجری کنترل جمعیت سگ های بلاصاحب شهرداری است

قنواتی با اشاره به اینکه در جلسات همه می گویند کمک می کنند اما در عمل تنها شهرداری است، تاکید کرد: جلسات متعددی در این رابطه برگزار شده اما در آخر تمام دستگاه ها به دستورالعمل کنترل جمعیت سگ های بلاصاحب که دوپهلو است اشاره می کنند که ذکر شده مجری این کار شهرداری است.

وی بیان کرد: سازمان ها و دستگاه هایی از جمله صداوسیما ( جهت فرهنگ سازی)، نیروی انتظامی ( جهت ایجاد امنیت) و دامپزشکی و بهداشت باید در این خصوص با شهرداری همکاری داشته باشند اما همه می گویند ما ناظر هستیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز با اشاره به عدم توان مالی سازمان مدیریت پسماند اضافه کرد: سگ ها بعد از عقیم سازی نگهداری نمی شوند و همچنان در شهر دیده می شوند زیرا تنها عقیم سازی و رهاسازی سگ ها بر عهده ی شهرداری است و نگهداری آن ها برعهده ی انجمن های حامی حقوق حیوانات است اما این انجمن ها تنها کارهای چالش برانگیز مانند توئیت و کلیپ منتشر کردن انجام می دهند.

انجمن های حامی حقوق حیوانات تنها شعار می دهند

قنواتی اذعان داشت: ما اعلام کردیم برای نگهداری سگ های عقیم سازی شده زمین در اختیار انجمن های حامی حقوق حیوانات قرار می دهیم و سرمایه گذار نیز اعلام کرد ماهانه ۵۰ میلیون تومان برای این کار به آن ها کمک می کند اما حامیان تنها شعار می دهند و این موضوع را قبول نکردند و خواستار پرداخت هزینه های نگهداری سگ ها توسط شهرداری شدند اما شهرداری در حال حاضر حقوق کارگران خود را به سختی پرداخت می کند.

هزینه ی غذای سگ های بلاصاحب روزانه ۱۸ میلیون تومان است

وی اظهار کرد: هزینه ی غذای یک قلاده سگ روزانه حداقل سه هزار تومان است که با احتساب وجود ۶ هزار سگ بلاصاحب در اهواز در صورت نگهداری آن ها روزانه ۱۸ میلیون تومان و ماهانه حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه ی غذای این سگ ها می شود.

سگ ها را یوتانایز نمی کنیم

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز یوتانایز کردن ( مرگ بدون زجر) سگ های بلاصاحب توسط شهرداری را رد کرد و گفت: شهرداری سگ های بلاصاحب را یوتانایز نمی کند و تنها سگ ها را عقیم سازی و رهاسازی می کند اگر یوتانایز انجام می شد تعداد سگ ها اینقدر زیاد نبود، گرچه طبق دستورالعمل نیز می توان این کار را انجام داد.

افسانه عربی فر مدیرعامل انجمن حامیان محیط زیست و حیوانات خوزستان اخیرا در گفت و گو با خبرنگار کاوش بیان کرد: بنده چند ماه گذشته جلسه ای با آقای شاعری شهردار اهواز با حضور حاجتی عضو شورای شهر داشتم که در این جلسه شهردار صراحتا اعلام کرد ” شهرداری سگ ها را یوتانایز( مرگ بدون درد یا آسان) می کند و کشتار سگ انجام می دهد به این دلیل که عقیم سازی سگ ها به تنهایی راه حل نیست. “

دکتر سید محمد علوی سرپرست مرکز بهداشت خوزستان نیز چندی پیش به خبرنگار کاوش گفت: سگ های سالم از سگ های بیمار که مفید نیستند ( سگ های مفید جداسازی و برای گله دام و نگهبانی استفاده می شوند) و برای جامعه خطر بیماری دارند جداسازی می شوند و از طریق مرگ بدون زجر و با رعایت حقوق حیوانات آن ها را معدوم می کنند.

اگر اتلاف سگ ها انجام می شد تعدادشان افزایش نمی یافت

قنواتی خاطرنشان کرد: شهرداری باید سگ های بلاصاحب را اتلاف کند اما به دلیل افزایش تعداد حامیان حیوانات در چند سال اخیر این کار را انجام نمی دهد اگر مانند چند سال گذشته اتلاف سگ ها انجام می شد تعداد آن ها افزایش نمی یافت.

سگ های اهواز بیماری هاری ندارند/ سگ های مرکز عقیم سازی؛ واکسیناسیون هاری می شوند

وی تاکید کرد: تمام سگ هایی که وارد مرکز عقیم سازی سگ های بلاصاحب می شوند واکسیناسیون هاری می شوند گرچه تا کنون در هیچ کدام از سگ های اهواز حتی آن هایی که وارد این مرکز نشده اند بیماری هاری دیده نشده و گزارشی در این خصوص به دامپزشکی و شهرداری داده نشده است.

مدیرعامل انجمن حامیان محیط زیست و حیوانات خوزستان همچنین اظهار کرد: شهرداری اعلام می کند سگ های بلاصاحبی که وارد سایت صفیره می شوند واکسیناسیون هاری می شوند اما اینطور نیست و اعضای حامی حیوانات که از این سایت بازدید کرده اند متوجه شدند برای هیچ کدام از سگ ها واکسن زده نمی شود.

وی افزود: اگر برای سگی واکسیناسیون انجام شود آن سگ باید پرونده ای داشته باشد زیرا واکسیناسیون هاری یک سال ایمنی دارد و هر ساله باید سگ واکسینه شود تا بتوان این ادعا را داشت که این سگ برای کسی مشکلی از نظر بیماری هاری ایجاد نمی کند، حال پرونده های تاریخ تزریقات سگ های سایت صفیره کجاست؟

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان خاطرنشان کرد: در خوزستان سالانه حدود ۲۸ هزار حیوان گزیدگی (عقرب گزیدگی و …) رخ می دهد که باتوجه به رها شدن سگ های ولگرد در خیابان ها بالاترین آمار مربوط به سگ گزیدگی است. طبق برآورد سازمان جهانی بهداشت از ۱۵۶ بیماری انسان ۱۱۴ بیماری مشترک انسان و حیوان هستند که تعداد زیادی از آن ها توسط سگ ها منتقل می شوند.

وی ادامه داد: بیماری هایی که با سگ گزیدگی به انسان منتقل می شوند متعدد هستند. یکی از این بیماری ها هاری است که همیشه کشنده است، سگ هار به طرز وحشتناکی به انسان حمله می کند و زخم های بسیار وحشتناکی بر بدن قربانی اینجا می کند. بیماری هاری صددرصد کشنده است و هنوز انسانی نبوده که دچار هاری شده باشد و از بیماری نجات پیدا کرده باشد.

چند وقت پیش ویدئوهای منتشر شده از کشتار سگ های بلاصاحب در اهواز با واکنش حامیان حقوق حیوانات رو به رو شد، حامیان می گویند که این اقدام را شهرداری اهواز انجام داده و سند و مدرک آن را دارند و شکایت هم کرده اند اما شهرداری در اطلاعیه ای کشتار سگ ها را تکذیب کرده و گفته که کار افراد خودسر بوده است.

بر اساس اطلاعیه شهرداری اهواز بالغ بر ۶۵۰۰ قلاده سگ‌ بلاصاحب در شهر اهواز وجود دارد که بر اساس گزارشات مراکز بهداشت اهواز سالانه قریب به ۳۰۰۰ گزیدگی را موجب می شوند.